Eredetileg a földvári ODT fordulón szerettem volna elindulni, de sajnos képtelenek voltunk megfelelően felkészült csapatot összehozni. Hogy megváltozott a világ! Nem is olyan régen még sokan azon igyekeztek, hogy be tudjanak kerülni valamilyen versenyen induló hajóba, ma a hajótulajdonosok versengenek a felkészült mancsaftok kegyeiért. A jelenség nem valami honi sajátosság. Azt hallom, hogy német hajótulajdonosok is tettek már ajánlatot magyar vitorlázóknak, mert arrafelé is kincset ér a versenytapasztalat. Miért nem viszek magammal jószándékú de képzetlen csapattársat? Mert egy pályaversenyen nem lehet biztonságosan végigmenni, ha a minimális technikai tudással, gyakorlattal nem rendelkezünk. Ráadásul veszélyes is lehet egy fetrengő hajó, mind a csapat mind a többi résztvevő számára.
A péntek este a Nautic bajnokság éjszakai túra futamáról szólt. A lemenő nap aranysárga fényében rajtoló Nau-k ezúttal a 60 éves Sopit is köszöntötték, de nekem elsősorban mint jól fotózható esemény nyerte el a tetszésemet.
Még péntek éjjel áthajóztam Tihanyba, hogy a THE vendégszeretetét élvezve biztos pozícióm legyen a másnapi Flaar bemutató színhelyén. Eddig is szimpatizáltam ezzel a kis 18 lábas hajócskával, lenyűgözött a túraversenyeken mutatott teljesítménye, de flottában versenykörülmények között mégiscsak mást mutat a kép. 5 hajó jelent meg a rajtvonalon és küzdött derekasan. Most mutatkoztak be a Quantum Sails vitorlái elég meggyőző sebességpotenciált biztosítva az érintetteknek. Láthattunk kétszemélyes és háromszemélyes felállást, de a 3 fős variációnak is csak egy trapézos pozíciót biztosít a felszerelés. Felmerült az igény, hogy egy személy is vitorlázhasson a hajón, ehhez önváltó fockot kínál a gyártó. Azt azért megnézném, ahogy erősszeles raumolásból trapézon állva hogy áll össze egy halzolást követő élesmenet, de szorgos mozgású akrobaták mindenre képesek.
Vasárnap reggel már a földvári ODT rajtjánál szorgoskodtam, hogy közel is lehessek az eseményekhez úgy, hogy ne nagyon zavarjam a küzdőket. A friss délnyugati szél szép hosszú hullámokat generált, megnehezítve a bőszeles szakaszban haladó bevállalósok életét. Volt is esemény szép számmal. A Sudár és a J24 egy időben rajtolt, ami látványos tömegjeleneteket produkált mivel a két osztály közel azonos sebességű. Legtöbb gondot a kisebb hajókon a spi levétele jelentette, a nagyoknál a topra húzott nagygolyók bebillegése. Tanúja lehettem két Sudár szerencsétlen találkozásának, ahol az egyik hajó el is vesztette árbocát, míg a másikon a vitorlázat kiismerhetetlen sérülését okozta az árboccsúcsra felszaladt spibum.
A hosszú hátszél ebben a gyönyörű időben igazi örömvitorlázás volt, rengeteg látnivalóval. Mivel nincs spinnaker a hajómon, ezért csak a génuát használtam a grószt a lazyben hagytam. Így szinte semmi sem zavart a nézelődésben. A csőben szembe jött a Sirocco. Hihetetlen szép ez a hajó, egyszerűen nem lehet betelni a látványával. Aztán elrobogott mellettünk egy flybridge-es luxusyacht teljes ponyvázattal nyilván kellett a klimatizált tér a nagy melegben. A gazda a felső kormányállásban tolta előre a gázkart, láthatóan végállásig. Mindezt a szűk hajózási útvonalban, nem törődve az ott pecázó csónakosokkal, kisebb hajókkal. Néhány hete a finnországi beszámolómban írtam az ott tesztelt nagyteljesítményű motorosokról. Be is írt néhány kommentelő, hogy biztosan gondot jelent az ottani kishajóknak a nagyok rohanása. Szó sincs erről. A szigetvilág hajózási szűkületeiben 5km/óra a megengedett maximális sebesség amit mindenki nagyon komolyan vesz, a nyílt vízen meg nem zavar senkit néhány motoros száguldása.
Alsóőrs előtt egy szorgos 4.7-es lézeres csapat edzését figyeltem, amikor horrorisztikus látványt nyújtva egy hatalmas hal uszonyára lettem figyelmes. Nyilván nem cápa, de mégis milyen hal engedi magát közelről így lefotózni? Azt kell hinnem, hogy a hatalmas lény beteg lehetett és ezért nem tudott lemerülni. Persze az is lehet, hogy egy napozó nyurgaponty került a kamerám elé.
Kenese előtt ismét találkoztam a Nautic-os mezőnnyel. Ezúttal már a pályafutamokat nyomták a szokásos fotogén megjelenéssel. A 370-esek gyakorlatilag a kenesei templom tornyával egy szinten mutatkoztak a kamera keresőjében. Ők toronymagasan élvezhették a vitorlázást.
ODT Trophy eredméynek ITT.
Fénykép galériák: