A handicap rendszerű versenyzés soha nem volt, és nem is lesz igazságos. Valószínűleg ezzel minden érintett egyetért. A német yardstick szabályzatban – amelyen a magyar rendszer is alapul – ki is emelik, hogy az egész rendszer egy „Gentleman’s agreement”. Rögzítjük a játékszabályokat, amiket szükség esetén évente újratárgyalunk, év közben pedig ezek alapján mérjük össze magunkat a versenytársakkal.
Idén májusban meglepődve tapasztaltuk, hogy kizártak minket a játékból. Két évig volt yardstick számunk, mostantól nincs. Illetve – és erre talán büszkének kellene lennünk – úgy is mondhatjuk, hogy kiemeltek a hobbijátékosok közül, és profi sportolót csináltak belőlünk. Köszönjük a megtisztelő bizalmat, nem biztos, hogy rászolgáltunk, de igyekszünk felnőni a feladathoz! :-)
Kik lesznek az ellenfeleink? A háromtrapézos Assok? Nem, hiszen azok az új szabályok alapján alanyi jogon indulhatnak a hagyományos hajók között! A 370-es fullkarbon hajók? Nem, hisz ezeknek is alanyi joguk van a hagyományos hajók versenyén indulni! A kétszeres Kékszalag-győztes rekorddöntő Fifty-Fifty, vagy a mostanában sok abszolút első helyet begyűjtő Black Jack? Netán Litkey Farkas 41 lábas katamaránja? IGEN!
Az újonnan felállított rendszerben a Flaar 18-as a Nyílt kategóriában indul, mert rohanógépnek minősül, így például a Füred Yacht Charter által oktatásra használt hajó is: üvegszálas test, alumínium árboc, több hajón dakron vitorla.
Fenntartási kérelmünket, hogy a Flaar 18 továbbra is YSII kategóriában versenyezhessen, a Technikai Bizottság elutasította. YS számot már nem is kaphatunk, csak ha visszamenőleg is megváltoztatjuk a megépült 8 hajó műszaki paramétereit. Ezt azonban nem fogjuk megtenni: nem véletlenül terveztük így a hajót, és hisszük hogy a maga nemében egy remek, gyors és pontos kis hajó, de nem a valódi rohanógépnek számító katamaránok és liberák ellen. Németországban még egy Optimistnek vagy Lasernek is van YS száma, mert ott az a yardstick rendszer valódi célja, hogy mindenféle különböző hajó versenyezhessen egymással, nem akarnak senkit kizárni.
Köszönjük a szavazatokat mindenkinek, aki vette a fáradságot a véleménynyilvánításra. A szavazók több, mint 60%-a voksolt arra, hogy a 46 lábas karbon katamarán lesz a Nyílt osztály új indulója a Flaar műhelyből. Reméljük azért hamarosan erről is beszámolhatunk majd, a tervek megvannak rá! Nyilván nem véletlen, hogy csak 17% szavazott a Flaar 18-asra, ennek ellenére ez a helyzet. Így most versenybe szállunk a legnagyobbakkal és az esélytelenek nyugalmával állunk a rajtvonalhoz minden egyes alkalommal.