Ez a kiállítás sem szól másról. Negyed százada töretlen optimizmussal próbálják szervezői életben tartani. Voltak időszakok, amikor a legnagyobb pavilon, az „A” sem volt elég, hogy a hajózás iránt megnyilvánuló igényeket kielégítse, de voltak nehezebb időszakok, amikor kétségessé vált a Budapest Boat Show jelenlétének szükségessége.
Az utóbbi évek a gazdaság megtorpanása ellenére folyamatos fejlődést mutatnak. A teljes „G” pavilont elfoglalja a hajózás, a kiállítók száma, az érdeklődés érzékelhetően növekszik. Ha egy archív filmen tekinthetnénk meg a BBS különböző stációit, még azt is megfogalmazhatnánk, hogy a változások gyönyörködtetőek. Ne feledjük, hogy a kezdetek a motorcsónakos hajózás átütő térnyeréséről szóltak. A világ összes motoros cége képviseletet nyitott a bankok által is meghitelezett új szabadidős hobbi kiszolgálására. Aztán megjelentek a nagyjachtok. A méreteknek csak az „A” pavilon ajtói és korlátozott belmagassága szabott határt. Hatalmas tömegek tapogatták a gazdagság kézzelfogható szimbólumait. Az érdeklődők többsége még soha nem hajózott, de a lehetőség csábítása olyanokat is kicsalt a kiállításra, akiknek semmilyen racionális lehetősége nem volt a vágyott életformára. Sokan voltak, akik azzal sem voltak tisztában, hogy nem elég hitelből vásárolni, de fenn is kell tartani a látszatot. Ebben a közegben akkor a magyar vizek tradicionális járművei, a vitorlások, a folyami kishajók nem találták a helyüket.
A 2008-ban bedőlt gazdaság csúnyán elbánt az új, pazarló fogyasztás jelképeivel. A megszűnő hitelezés kirostálta az álmodozókat, a piac csak a racionális alapokon nyugvó fogyasztást preferálta, így a kiállítói összetétel is megváltozott. A legszembetűnőbb változás a vitorlázás jelentős felértékelődése. A Balaton kiépült kikötői infrastruktúrája, a környezettudatos szemlélet erősödése kedvezett a vitorlázóknak, de a motoros világban is érzékelhető változásokkal szembesülhettünk. Megjelentek a balatoni előírásokhoz alkalmazkodó, a helyi környezet megóvásában is példamutató elektromos hajók, és ezen belül is a növekvő méretek azt bizonyítják, hogy sokan életformának tekintik a hajózás új alternatíváját. A hazai gyártású elektro és hibrid hajók már a személyszállításban is helyet kaptak, tudtuk meg az idei kiállításon a Bahart Zrt és a Wiaboats sajtótájékoztatóján.
A magyarok nem lettek hűtlenek a tengeri vitorlázáshoz. A rövid megtorpanás után újra kedvelt célpont az Adria, de a nagyvilág tengeri sporteseményei is mind több érdeklődőt vonzanak. Az idei kiállítás mottójához híven hatalmas standdal jelent meg a Volvo Ocean Race. A verseny és az eszközök bemutatásán túl a vállalkozó kedvűek egy valódi VOR hajón is használatos „kávédaráló” tekerésével is összemérhették képességeiket a világ élvonalával. Olimpiai reménységünk, Berecz Zsombi olyat tekert, amire állítólag a gyári VOR versenyzők sem képesek.
A színpadon aztán volt nagy tengerhajós seregszemle. A VOR-on kívül szerepet kapott a BWR és a Clipper is. Koczka Teri személyén keresztül bepillanthattunk egy Föld körüli verseny különös világába a hajón és a kikötőkben.
Természetesen láthattunk sorozatgyártott vitorlás nagyhajókat, a Bavaria, a Dufour, a Jeanneau, a Seascape és az X mellett a legismertebb magyar gyártók is lehetővé tették termékeik megismerését. A Scholtz a 8.8-as emelt kajütös változatával, a Schafer Yacht a Dolphinnal, Sopi a méhecskével, a Pauger egy gyönyörű, amúgy vásárdíjas high-tech 8 méteressel, a Flaar a vitorlás hajóin kívül még egy karbon óceáni kétpárevezőssel és egy 6 méteres RIB-bel is erőt mutatott.
Nem mehetünk el szó nélkül a vitorlagyártók aktív részvétele mellett sem. A Quantum, a North, a Pannon Sails és az Elvström mellett új szereplő, a One Desing Sails is kínálja megoldásait.
Az alkatrészek, tartozékok terén is javuló a kínálat. Az ismert hajósüzletek, mint a Maritime, a Jóhajó, vagy akár a Marina, vagy a Ricky is kinyitott, és megjelent a Decatlon mint önálló hajós kiállító.
A Musto hagyományos divatbemutatója, tengeri hajós kínálata mellett a Zhik jollés kínálata emlékeztetett kalózos terveimre.
Nyilván nem teljes a felsorolás, hiszen a charter cégek, a kikötők, a kütyü-mütyü árusok is részei a show-nak, mint ahogy kedvenceim, az összecsukható bringák forgalmazói. Jó lenne, ha a hajó-bringa kombináció természetes életformává válna, színesítve a szabadidő értelmes eltöltésének ma még szűk lehetőségeit.
Ja, és ezt a kis visszatekintést a Hungexpo-tól búcsúzó Rápolthy Editnek ajánlom, aki nagyon sokat tett azért, hogy a BBS ismét valódi, kihagyhatatlan eseménnyé válhatott. Magasra tette a lécet, de utódai kellő alázattal és lelkesedéssel tovább tolhatják a szekeret, ahogy azt a Kishamist életben tartó hajósok tették, teszik, és tenni fogják az idők végezetéig...
Az első nap képei ITT
A második nap képei ITT
A harmadik nap képei ITT
A negyedik nap képei ITT
Boat Show ahogy mi láttuk.