Pauger 50 – Fifty-fifty/ Józsa Márton – nem lehet nem vele kezdeni a sort. Hazai terv, hazai kivitelezés, és talán az egyetlen igazán profi legénység – persze ez is hazai mércével mérve. Józsa Márton és csapata birtokolja jelenlegi abszolút időrekordot, amelyet 2014-ben futottak. Tavaly 7 óra 13 perc 57 másodperc alatt teljesítették a Balatonfüred – Balatonkenese – Siófok – Keszthely – Balatonfüred távot. A hajó 50 láb hosszú, messze a legkomolyabb paraméterekkel rendelkezik a mezőnyben, 19 méteres árbocainak csak a felülete majd 20 m2. Annak ellenére ezzel mennek a srácok, hogy időközben a 35 lábas „bicska maxi” is újjászületett. A Fifty – fifty minden szélben győzelemre képes hajó, gyenge oldala minimális. Saját bevallásuk szerint a rekordban is van még laza egy óra tartalék – ide vele.
Decision 35 – Artemis Racing/ Litkey Farkas – 11 Kékszalag győzelem, két világbajnoki cím, és egyéb pazar eredmények. Nincs mese, Litkey Farkas komoly tétet emelt. Ma már kevesen mernek befektetni a nem foiler üzemmódban közlekedni képes katamaránba, Farkas mégis ilyet, az egyik legsikeresebb európai tókerülő modellt vette meg. Övé a korábban SWE 12 rajtszámmal versenyző 2009-es építésű fekete csoda, mely hat éves kora ellenére sem számít éppen lassú bárkának. A D35 nevében fakadóan 35 láb hosszú, közel 1200 kg és brutális méretű vitorlákat hord magán. Ő is igazi minden szeles katamarán. Profi állítások és vitorla hegyek tartoznak az olcsónak éppen nem mondható hajóhoz, melytől Farkas nem titkoltan a 12. Kékszalag győzelmét várja. A felkészülést kicsit megnehezíti egy nem tervezett program, nevezetesen a szállítás során letörött árboc meggyógyítása. Ezt a karbonspecialista Pauger Carbon műhely végzi, így ha kész lesznek, akkor is alig két hete marad a csapatnak a vízi felkészülésre. Ez egy ilyen hajóval, és egy ennyire komoly csapattal akár a győzelemre is elég lehet.
Ventilo 35 – Safram/ Rodolphe Gautier– az, hogy mi a céljuk, a szezon elején kommunikálták: Genf, Balaton és Garda összetett győzelmét megszerezni. Ehhez nem kisebb katamaránt szereztek meg maguknak, mint a korábbi genfi abszolút győztes Ventilo 35 típust. A svájci Rodolphe Gautier, aki a Ventilo M2 osztálykapitánya és a Bol D’or Mirabaud klub elnöke is egyben, kiváló legénységgel érkezik a Kékszalagra. Hajójuk 35 láb hosszú, ám csak 950 kg. Igazi gyenge szeles lopakodó, mely az erősebb szelekben is helyt bír állni. Foilerrel nem rendelkezik, de szerintük a Balatonon nem is lesz annyi szél, hogy arra lenne szükségük a győzelemhez.
SL33 – Orange-utan/ Andreas Labek – Az SL 33 típus talán már ismerősnek mondható hazánkban. Andreas Labek 2012-ben járt a Balatonon először vele, akkor még a fekete Black Jack volt a társa. A Fifty-fifty mögött második helyen futott be hazai legényekkel erősített csapatával. Petrányi Zoliék kisebb méretű katamaránban szerzett tapasztalatai és a helyismeretük idén is jól jönnek majd a német versenyzőnek, hiszen a 2012 évi sikeres legénység 2015-ben is egymásra talált. A hajó azonban kicserélődött, a korábban USA vizeken vitorlázó narancssárga SL-33 repíti őket vágyaik felé. A vicces nevű Katamarán új rudazattal és Quantum vitorlázattal, úgy nevezett gyenge szeles felszereltséggel érkezik a Balatonra. A német tókerülő verseny harmadik helye után a Kékszalagon is a dobogó a cél.
SL 33 – Team Black Jack/ Nagy R Attila– Ahogy az Orange – utan, úgy a fekete Black Jack is a gyenge szeles katamarán vonulatot képviseli. 33 láb hosszú, a kategóriában a legkönnyebb, nincs 700 kg, ám ehhez komoly vitorla méret párosul. Talán már az sem titok, hogy nem csak rengeteget edzenek, de fejlesztenek is. 2014 a tanuló év volt, idén friss Quantum vitorlák, és egy nemzetközi kitekintés is szerepel a Black Jack programban. Ki tudja, lehet, hogy jövőre már Rozsdáék is szárnyalni fognak. A túlvitorlázott hajó főleg gyenge bőszeles menetekben hozhat meglepetéseket, a frissebb szélben az egyetlen egy reffelési lehetőség, bizony komoly kompromisszumokra kényszeríti a legénységet.
GC 32 – RSM DTM/ Vándor Róbert – egy igazi öreg katamarános csapat, rengeteg tapasztalattal és közönségjátékkal. Mennek 18 lábas hajóval, éppen úgy, mint 32 lábassal minden szélben, minden körülmények között. Idén a megnövelt árboc és a sok-sok edzés meghozta a gyümölcsét. A Pünkösdi Regattán foiler bemutatót tartva magasan nyerték az első napot. Komoly meglepetés lehet az egység, hiszen lecsökkentették a 2014-es gyenge szeles lemaradásaikat, ám friss szélben a repcsi üzemmódot használva a mezőnyhöz képest egy más dimenzióban közlekednek. A 32 lábas GC32 alig több, mint 700 kg, és 5 fővel hajózzák. Saját bevallásuk szerint – ha 15 csomóig felmegy a szélerő – meglepetéssel fognak szolgálni. Sebesség potenciáljukra jellemző, hogy a Kenese- Keszthely rekordot is ők tartják.
Ventilo 28 – Gemini / Váradi Szabó János – a Füreden méltán világhírű katamarán kormányos Váradi Szabó János idén megvette a Gemini katamaránt Szilassy Lacitól. Bimbi nem zsákbamacskát vett, hiszen 2010-ben már ment egy Kékszalagot kormányosként ezzel a hajóval. Ennek megfelelően a fejlesztésekhez is szakavatott módon nyúlt. Az árboc laza 2 méteres toldást kapott, és ahogy illik, új vitorlák is érkeztek a megnövekedett rudazathoz. Első számú embere Petheő Tamás, aki F18-ban mindig vele megy, és eddig szabad idejében a Black Jack fedélzetén egérkedett. Mi sem természetesebb, mint hogy a harmadik tag is a Formula 18 katamarán mezőnyből érkezik. A hajó remek állapotban van, könnyű, friss a vitorlázat, új a rudazat. Bár nem mondhatjuk el róluk, hogy fennáll a túledzettség állapota, az viszont tény, hogy messze a legkomolyabb katamarán tudás ezen a fedélzeten lesz megtalálható. Mivel a Ventilo 28-as minden szélben ütőképes hajó, meglepetés innen is várható.
Ventilo 28 – Naturaqua/ Ralf Hufnagl – mind a hajó, mind a tulajdonosa ismerős a hazai mezőnynek. Legutóbb Andreas Hagara kormányzásával érkeztek a Kékszalagra, és 2014-ben a Fifty-fifty után futottak be alig több mint 20 perces lemaradással a 28 lábas katamaránnal. Ha ez még nem lenne elég, akkor emlékezzünk csak vissza, hogy 2010-ben a Roland Gabler vezette egység az összetett győzelmet is megszerezte. Kicsi a bors, de erős – ahogy felénk mondani szokás. Ám ne feledjük, mindig jót tesz az eredménynek pár katamarán világbajnoki cím is a fedélzeten. Az még kérdéses, hogy Ralf idén kit kér fel a kis mentaszínű suhanó kormányzásra, de hogy itt lesznek, az elég valószínű. Ám az sem teljesen elvetendő ötlet, hogy Szilassy László, aki korábban a vitorláit és az árbocát már megvette ennek a hajónak, egy merész gondolattal végleg hazai vizekre csempészi a csini bárkát.
Ventilo 27 – Bati – 2014-ben hazánkba érkezett fekete katamarán nem a legújabb építés, ám kiváló közlekedési eszköz a balatoni viszonyok között. Mivel a Raffica csapat elsődlegesen liberában utazik, így tavaly Sarina Róbert vitte a fekete veszedelmet a regattákon, vegyes eredménnyel. Amennyiben valaki megszereti, törődik vele és meg is tanulja kezelni, igazi sikerekkel fogja meghálálni neki a Bati. Addig azonban mostoha körülmények között lógatja orrát a megújult Hajgyári Kikötőben.
Eagle 20 – Fogatlan/ Michael Seiferling – a kedves név alatt egy igazi ragadozó lapul, a Fogatlan egy fekete 20 lábas carbon katamarán, igazán míves alkotás. 2014-ben vett részt először a Kékszalagon és a hajó építője – Heiner Wolshöfer – társaságában Kostyik Évával a trapézon, az összetett hatodik helyen futottak be. Az idei évre az Eagle megfejlesztette a maga foiler készletét mely révén 39 csomós sebességre is képes a hajó. Ja és a garázsban lapul hozzá egy merev szárnyvitorla is. A kérdés csak az, hogy a Fogatlan úszó üzemmódban indul-e, és mellé érkezik Heiner egy foiler katamaránnal, avagy a Fogatlan kap egy repcsi szettet. Ami viszont nem kérdés, hogy ha nekik kedvezően alakulnak az időjárási körülmények, egy életre megjegyezzük a Fogatlan nevet.
Nacra carbon 20 – Nacra/ Diószegi Zoltán – a katamarán fenegyerekek 20 lábas hajója komoly fenyegetést jelent a friss szélben. Egyrészt nem ismernek se félelmet, se korlátot, másrészt – ahogy a Tolnay emlékversenyen tapasztalhattuk – 18 csomó körüli szélben teljes vitorlázattal, bliszterrel püfölik meg a tiszteletre méltó GC 32 és SL 33 haverokat. Ám ha kisimul a Balaton, akkor a vízvonalból fakadó hátrányokkal nekik is meg kell küzdeniük. Titkos fegyverük a déli partra importált foiler szettes testvérük, ám a rokonok is csak erősebb szélben és nagyobb tapasztalat birtokában vehetik el a nagyok játékait.
HUNCAT – Rajnai István – van az a körülmény, amikor a gyenge szeles katamaránok jelentős része fülét-farkát behúzva menekül a kikötőbe. Ekkor Pici és keszthelyi legénysége finoman ráhúz, egy lábra állítja a tankot, és átveszi a vezetést. Azonban gyengébb szelekben türelemre szoktat a közel két tonnás katamarán. Hiszen hiába a negyven lábas hosszúság, ha a felépítmény kissé túlsúlyos a versenytársakhoz képest. Ám a meteo statisztikák szerint minden tizedék évben viharos a Kékszalag. Ha ez idén így lesz, nekik áll a zászló.
A fenti összefoglaló a teljesség igénye nélkül, a sajtótájékoztató napján rendelkezésünkre álló információk alapján készült. Hamarosan folytatjuk az egytestű csapatokkal.
Szöveg: Rozsda
Az eredeti cikk itt található.