Előzetes: tavaly igen rosszul sikerült a szervezkedés, sajnos csak öt csapat vett részt a bajnokságon, ami így flottabajnoksággá lett visszaminősítve. Idén a szeptember közeli időpont, az osztály erősebb aktivitása mind abba az irányba mutatott, hogy vissza tudunk kapaszkodni egy már elfogadható minimum létszámra, illetve jó szélben kellő számú futamot fogunk futni. Nos, a verseny előtti napokon több csapat is vissza kellett lépjen, tudtuk, hogy a Vitesse Csopak előtti haváriája miatt árbocát vesztette, a Tomboló és a Berka csapata létszámban nem jött össze, a Csupasz legénysége a J24-ben volt érdekelt, Atter eladta a Birdy-t ami immár az Adrián szeli a habokat. Kapásból öt hajó esett ki, kezdtünk aggódni a létszám miatt, ráadásnak a meteorológia semmi szelet nem ígért a négy napra.

Csütörtökön már tudtuk, hogy a minimum 8 csapat benevezett, így ha szél is lesz (legalább 4 érvényes futam), és mindegyik csapat fut legalább egy érvényes futamot, akkor lesz idén magyar bajnok az S22-ben. Erre a napra aztán ezek maradtak a jó hírek, hiába a próbálkozás, nem sikerült futamot rendezni. Itt jegyzem meg, hogy elismerésünk a szervezés felé: az MVSZ versenyrendezősége mindent megtett a futamokért, ha kicsi remény volt, már a vízen voltunk.  Ezen a napon azonban csak fürdésre volt jó a szél, így mi a magunk részéről egész délután kint maradtunk, a hajó minél jobb állapotba hozására szántuk a plusz időt.

Péntekre már kicsit több remény volt a szélre, jellemzően délelőtt kecsegtetett némi eséllyel a futamrendezés lehetősége, végül fél kettőkor kiindultak a bójarakók, mentünk a vízre. Egész jó, 6-8 csomó közötti stabil északi szél kerekedett, lassan ellepve az egész tó felületét. A zsűri hajón üzenet: ha kitart a szél, ma 4 futam is lehet. Számolgattunk, ez elvileg naplementéig bele is fér. Ennek megfelelően gyors pályatűzés, rajtok egymás után, és már kint is voltunk az első futamban. Lérajt, húzzuk a pálya jobb oldalát, néhányak a biztos közepet választják, mi kimegyünk a lévonalig, majd megyünk a cirkáló bójára. Negyediknek fordulunk, előttünk a Metálka és az Aventura – nagyon közel egymáshoz – és az El-Nino. Mögöttünk kicsivel a Bobafett. A Kismedve és a Lykia lekéste a rajtot (még megpróbálják teljesíteni a futamot, de DNC), a HM ma nem tudott jönni. Ebből mindenképp ki kell hozni a legjobbat. Az első hátszél szakaszon lefordulunk El-Ninoról, ezzel a második cirkáló szakaszra már kise előnnyel fordulunk. Az élen a Metálka és az Aventura gyűri egymást, nagyon kiélezett a futam kettejük között. A cirkáló szakaszban látjuk hogy tudjuk tartani a 3. helyet, előrébb nemigen tudunk menni. Az előnyt kicsit növelve fordulunk a második hátszélre, mindig kivárva hogy Bors Sanyi lépjen először, így szépen lekövetve futunk be 3.-nak. Első az Aventura, második a Metálka, ötödik a Bobafett.

Amint beért a Sudár csapat, kis pályaigazítás és megy is a második futam. Ismét lérajt, ezúttal is jó sebességgel, nem csatába bonyolódva jövünk el. Immár 7 hajó a mezőnyben, Kismedve is kitolja a körmeit, Lykia is jól rajtol. Átfordulunk, a pálya jobb oldalát választjuk megint, és maradunk középen. Fent ötödiknek fordulunk, első két helyen megint Bea és Miki, harmadik Bors Sanyi csapata, negyedik Lykia, utánunk Kismedve és Bobafett. Próbáljuk elsőként Lykiát legyűrni, közeledünk rájuk, két- három hajóhossznyi az előnyük, de luvban nem engednek, lében pedig nem lehet elmenni. Mögöttünk viszont Kismedve támad, kifordul, úgyhogy úgy döntünk, inkább őket fogjuk, a többit a hátszél kapunál majd meglátjuk. Az innenső kapubóját vesszük, Lykia a túlsót, talán egyenlő már az állás. Cirkáló szakaszon ők a baloldalt, mi a jobboldalt választjuk, innen igazítunk mindketten közép felé. Mi jobbcsapáson, ők balcsapáson érkeznek a kereszteződéshez, mi még kicsit felfuttatjuk a hajót, és éppen mikor már átesnénk, Lykia kifordul. Ezzel megvan a felső pozíció, a módosított cirkáló  bójáig már rájuk fordulgatva tartjuk az előnyt, amit a hátszél szakaszon még kicsit növelni tudunk. Viszont El-Nino ezzel elment, javulóval máris ők az összetett harmadikak!  Első ismét az Aventura, megint nagyon szoros volt a befutójuk Metálkával, talán 50 centi dönthetett.

Harmadik futam ismét kis pályakorrekcióval indul, ismét lérajt, jó sebességgel rajtolunk, bár lehettünk volna feljebb kicsit. Kifordulunk, húzzuk a pálya jobb oldalát kicsit, majd vissza, követjük a bal oldalon Aventurát. Jó az oldal, de a másik még jobb (J), több a szél azon az oldalon, szorosan ötödiknek fordulunk, és Kismedve is a nyakunkon – ebből még lehet 4. de 6. is. Hátszelet kis zárkózással levisszük, az utolsó cirkálóban megyünk jobbra, mert ott több a szél. Tényleg 9 csomó, ráadásul folyamatosan pörget fel (jó csalóka), úgyhogy jól benézzük és kimegyünk a lévonalig. Hiába erősebb a szél, nem váltottuk be időben az előnyt, úgyhogy stabil ötödiknek fordulunk, befutóban Kismedve kb 50 méterrel utánunk jön be hatodiknak. Első most a Metálka, viszonylag nagy előnnyel (lévén az első cirkálóban Miki igen rosszat húzott), második Avnetura. Kezd izgalmas lenni ismét a verseny.
6 körül még megy egy negyedik rajt, megint lérajt, nagyon jól azonnal kifordulunk, fent Bea éppen becsúszik elénk balcsapáson, másodiknak fordulunk, Kismedve harmadiknak, majd szorosan utána a teljes flotta. Szélgomb pedig kikapcsolva – mára vége.

Szombat teljes szélcsend, nem is várt senki mást. Ellenben az utolsó nap kora reggelre szelet vár a rendezőség, úgyhogy 9 órás első rajtot hirdetnek vasárnapra. Egy kis matek: egy ponttal Aventura az első (4pont), második Metálka (5 pont) 5 pont előnnyel El-Nino előtt (10 pont), mi (12 pont) kettővel vagyunk Sanyiék mögött. Lykia, Bobafett és Kismedve számára az a kérdés, hogy hány futam lesz még, azaz egy vagy esetleg még két kiejtőben is reménykedhetnek. Ebben az esetben a DSQ és DNC-k kiejthetők lennének, máris a nyakunkra érnek. Szóval izgalmas. Nekünk reálisan két futam kéne még, és mindkettőben az El-Nino előtt kéne végezni.

Vasárnap reggel nyolckor indultunk ki Aventurával együtt Tihanyból. Már odafelé éreztem, hogy a nagyvitorla bekötésen való módosítás jó volt, és a tisztogatás is fizet. Vártuk, hogy lesz ellenőrzés, így mint minden nap, most is a teljes kötelező felszerelés a hajóban feküdt. (előre szaladok: Aventura és Bobafett esett át ellenőrzésen, a technikai bizottság mindent rendben talált. Megjegyzés: örülünk az ellenőrzésnek, ne mutyizással könnyítse senki a hajóját. Vannak szabályaink, tartsuk be őket).
Az első rajt 9.05-kor (negyedik futam) megint lérajt, leső három helyen Metálka, Aventura és mi, utánunk El-Nino. Igazából semmi említésre méltó nem volt nálunk, legfeljebb annyi, hogy a műszereink elromlottak, így mivel a vindex eleve görbe, maradt a tapasztalat és a széljelző szálak figyelése. Jó szél, 6-8 csomó között, második cirkáló szakaszon pályamódosítás megint. Mi tartjuk végig az előnyünket a negyedikkel szemben, az első kettő ismét komoly csatát vív. Mivel ezt a futamot Aventura kis előnnyel behúzta Metálka előtt, így két pontra növelte előnyét, mi egy pontra csökkentettük hátrányunkat. Az ötödik futam rajtjánál legalulra kerültünk, rögtön kifordultunk de olyan bénán kormányoztam, hogy hiába voltunk elől, rengeteget esve hátracsúsztunk. Ötödiknek fordultunk, mondhatom hoztunk a hátrányunkból, de tisztán két hajót kellett verni az összetett harmadik helyhez. Az első hátszél szakaszon próbáltunk luvból támadni, majd gyorsan kihalzolni, hogy a közben már a kapunál összegyűlt Reginákat szél felöl kerüljük ki.  El-Nino és Lykia így alájuk került, és az előnyük épp a bójánál szertefoszlott. El-Nino esetében olyan szerencsétlenül jött ki a találkozás, hogy két Regina közé szorulva szélmentes pozícióban sodródott a bója előtti 20 méteren (lásd képen):

Mi fentről pont beszúrtunk a bója és közéjük, tiszta széllel jó takkra fordulva mentünk fel a cirkáló bójára. Idő közben látszott hogy Füred felül elfogy a szél, ennek eredménye egy pályarövidítés és fent befutás lett. El-Nino egyedüli esélye a másik takk választása volt arra, hogy a hátrányát ledolgozza, de az a takk nem fizetett, így ők negyedikek, mi harmadikok lettünk. Elől Bea ismét kiélezte a csatát egy első hellyel, egy pontra csökkentve hátrányát. Mivel mi az ötödik helyünket kiejtettük, további egy pontot hozva egy ponttal Sanyiék elé álltunk. Két óra várakozás után a rendezőség lefújta a napi versenyt, így kialakult a végeredmény: 2015 évi S22 Bajnok: Aventura, második Metálka, Harmadik Catch-22.


Fotó: Mag Andrea