Amikor veszünk egy hajót, mindegy hogy használt vagy új, érdemes megvizsgálni a vitorlázatot, átgondolni mire is lehet szükség. A használt hajókhoz legtöbbször használt vitorla is jár, melyeken bizony már látszik az idő és a kilométer. A legtöbb új hajó pedig egy viszonylag egyszerű alap vitorlázattal érkezik, melyek kevésbé megfelelőek, ha az ember kicsit is komolyabban szeretne vitorlázni. Új hajó vásárlásakor is érdemes elgondolkodni a megfelelő vitorlákon, akkor is ha eszünk ágában sincs versenyezni, hisz nem mindegy mennyire időt álló anyagból készülnek vitorláink, mennyire tartják alakjukat éveken keresztül.
Szóval hogyan is kezdjünk akkor neki? A megfelelő vitorlakészlet összeállításáról szóló sorozatunkkal ebben próbálunk segítséget nyújtani és megtalálni a válaszokat a döntéshez szükséges legfontosabb kérdésekre:
- Használatra kész, megfelelő a vitorlakészlet?
- Milyen vitorlákra lesz szükségünk?
- Szükség van speciális anyagra, vagy speciális kialakításra?
- Ha új vitorlákat kell venni, van értelme az új, legmodernebb anyagoknak?
- Mi a helyzet a viharokkal? Szükségünk lehet több reffsorra?
- Megfelelő a hajón a veretezés, a vitorlák kezeléséhez szükséges csörlők, csigák, kötelek megfelelő helyen és állapotban vannak?
A sorozat első részében vizsgáljuk meg most az ORRVITORLÁKAT.
Ha az orrvitorlákról beszélünk, azt tanácsoljuk, hogy a kényelem és a könnyű kezelhetőség - mint elsődleges szempont - érdekében használjunk betekerhető orrvitorlát. Alap vitorlának válasszunk egy közép nagy, betekerhető génuát. A génua méretének, átfedésének kiválasztásához számos tényezőnek érdemes figyelembe venni:
Első háromszög vs. Nagyvitorla
(első háromszög: az árboc, a forstág és a deck által határolt háromszög)
Minél nagyobb az orrvitorlához viszonyítva a nagyvitorla annál kisebbnek kell lennie a génuának. Mérje meg a nagyvitorla alsó élét (E) és az első háromszög talpát az árboctól a forstágig (J). Ha egyforma hosszúságúak, vagy E hosszabb, mint J a hajó jobban hagyatkozik a nagyvitorla által kifejtett „lóerőre”, tehát az orrvitorlánk nyugodtan lehet kisebb, azaz fock.
A legújabb generációs túravitorlázatú hajóknak jellemzően hatalmas nagyvitorlájuk és nem átlapolódó orrvitorlájuk (fock) van. Az érem másik oldala a régebbi vagy tradicionálisabb vitorlás hajók, ahol relatíve kicsi a nagyvitorla, de nagy a J méret. Ezek inkább genuát igénylő hajók.
"J" vs. LP
Az LP a legrövidebb egyenes vonal hosszúsága a hátsó szem és az első él között. Ezt a távolságot a J-hez viszonyított %-ban szokták kifejezni. (pl. 150%LP=1,5xJ). Ez az átfedés egyfajta mérőszáma. Ugyanakkora átfedéssel, sokkal nagyobb vitorla felületnövekedés érhető el egy nagy J méretű hajón.
A méret, a kondíció és a képességek összefüggései
Nagyobb létszámú, fizikálisan erősebb és tapasztaltabb legénység jobban tud kezelni egy nagyobb vitorlát. Ezért fontos a vitorla kiválasztásánál figyelembe venni a csapatunk tudását, fizikális képességeit.
Általános vitorlázási körülmények
A Balaton időjárása igen szeszélyes, bizony bármikor tud meglepetéseket okozni. Ennek figyelembevételével érdemes tehát vitorlákat választani.
Ha valakinek nem a versenyzés a fő szempont, akkor érdemes az erősebb (emiatt nehezebb) anyagokat választani, lehetőleg furling génuát, azaz betekeréssel csökkenthető méretűt.
Aki pedig eredményesen szeretne versenyezni, annak a szélskála minden szegmensére érdemes vitorlát választani, azaz szükséges lesz egy könnyű szeles génua, és egy fock, de ideális esetben egy kisebb génua is célszerű lehet. Bőszeles vitorláknál a 2-es kódút ajánljuk, az a balatoni körülmények közt ez egy hasznos All-rounder. Lehetőségeink függvénye ugyan, de általában egy teljes versenyzéshez alkalmas orrvitorla készlet összerakása nem egylépcsős projekt, így javasoljuk évente frissíteni, bővíteni.
A tapasztalat az, hogy a leggyorsabban a génuák öregszenek, igazán versenyképes egy vitorla egy szezonig, majd onnan csökken a teljesítménye, de fontos, hogy nem válik használhatatlanná.
A javasolt módszer, ha valaki a túra-verseny kategóriából, vagy a túrázó kategóriából akar feljebb lépni a következő:
- Ha nincs bőszeles vitorla (fock), akkor annak a megvétele az első.
- Ha megvan a bőszeles vitorla – vagy ennek beszerzésével egy időben – érdemes egy gyenge szeles génua beszerzése is.
- Ez lehet egy génua, abban az esetben, ha a hajónkhoz csak fock van, vagy egy Reacher, ami tulajdonképpen egy könnyű anyagú topgénua. Ez abban az esetben szükséges, ha a hajónkhoz már van génua. Ez a vitorla nagyban növeli a hajónk éles menetben mutatott teljesítményét kis szélben, ezen kívül hasznos lehet félszélig, amikor még nem lehet a bőszeles vitorlánkat használni.
- Ezt következő évben érdemes majd áldozni egy nagyvitorlára.
Teljesítmény
Nagyobb génuára (pl. LP135%-ról 150%-ra) cserélni inkább csak a széltartomány alsóbb régiójában (8-10 csomós valós szélerő) jelent előnyt. A nagyobb LP erősebb szélben nagyobb vitorlázótudást igényel. Ezen kívül van még egy előnye a nagyobb LP-nek, ez pedig, hogy ejtett menetben, amikor még nem lehet bőszeles vitorlát húzni, növeli a hajónk teljesítményét.
Betekerhetőség
A betekerésre alkalmas orrvitorlák jórészét részlegesen betekerve (roll reff) is lehet használni, ha a tervezés/gyártás során erre alkalmassá alakítják. Fontos azonban tudni, hogy az alakja a betekerve használt idő arányában romlik. Általánosságban maximum 30%-os betekerés mellett használható megfelelően a vitorla.
A hátsó szem magasság
Magas hátsó szem esetén a vitorla nem fogja annyira behordani a vizet nagy hullámzásban, és jobb kilátást enged a vitorla alatt. Meg kell azért jegyezni,hogy cirkáláshoz jobb az alacsonyabb hátszó szem, hogy megfelelően be lehessen zárni a vitorla hátsó élét.
Az erős szeles orrvitorla
A vitorlakészletben mindenképp kell lennie egy erős szeles orrvitorlának 85-100%-os LP értékkel.15 csomó fölötti szélben ezt kell használjuk.
Törekedjünk tehát a legkisebbre
Összességében, fontosnak tartjuk ismét kihangsúlyozni, hogy a könnyű kezelhetőség és a minél jobb felhasználhatóság érdekében a legkisebb szükséges orrvitorlát szerezzük be elsőre. Úgy is mondhatnánk, hogy pont akkora méretű legyen, amivel, biztonsággal vihető a hajó gyenge és közepes szelekben. Ne felejtsük el, hogy minél könnyebben vihető egy hajó (kicsi a kormányerő, nincs kitörési hajlama frissülésekben, nem igényel folyamatos nagyvitorla állítást) és minél nagyobb a nagyvitorlája az orrvitorla méretéhez viszonyítva, annál kisebb átfedésre (LP) van szükség. Ez még inkább érvényes, ha valaki szívesebben kapcsol inkább motorra, amikor gyengül a szél.
Ne feledje a Quantum szakemberei állnak rendelkezésére, hogy felmérjék valóban megfelelő vitorlakészlettel rendelkezik-e. Használja ki a tudásunkat, akár van szüksége új vitorlára vagy szervizre, akár csak meg szeretne győződni róla megfelelőek vitorlái, mi segítünk!
Hamarosan jövünk a második résszel, ami NAGYVITORLÁRÓL szól!
Szerző: Dave Flynn, CruisingGuru@Quantum Sails
A tartalmat pedig hazai viszonyokra adoptálta:
Rauschenberger Miklós
Quantum Sails Hungary
06-70-427-07-07
rmiklos@quantumsails.com