De mielőtt ez bekövetkezne, még ráengedhetünk a spinnaker schott-ra, kiengedhetjük az albát (a grószon) és pár pumpáló kormánymozdulattal megejthetjük a hajót. Egyébként is érdemes egy embert ráállítani az albára, főleg kisebb hajókon, mert a baum, mikor beleér a vízbe, gyakran megfektet.

Ha mégis megtörténik a baj, az első gondolatunk az legyen, hogy megnézzük, mindenki megvan-e és második, hogy ki van-e tisztázva a spi felhúzó.

Ezután döntsük el, hogy megpróbáljuk-e a súlyt hátra és luvba hozni majd megejteni a hajót spinakkerrel együtt, vagy engedjük le a spinakkert valamennyire és majd miután minden más a helyére került, visszahúzzuk. Azt is tudni kell, hogy ki hozza meg ezt a döntést, mert akkor és ott nem lesz idő vitatkozni.

Ha úgy döntünk, hogy leengedjük a spinakkert, akkor engedjük le annyira, hogy a szél kimenjen belőle, de ne annyira, hogy belemenjen a vízbe, mert onnan nehéz visszahúzni. A legjobb az, ha van egy előre letesztelt jelölés a felhúzó kötélen, ami jól látható. Amint a szél már nem dagasztja a spít, a hajó visszaáll és megint lesz kormányunk.

Arra is oda kell figyelni, hogy semmi esetre se engedjük el a luv szálat, mert akkor kidagad a vitorla még akkor is, ha amúgy már leengedtük a felhúzót.

Fetrengés közben nehéz felhúzni a fockot, pedig segíthet megejteni a hajót, így az sem rossz ötlet, ha fent hagyjuk raumos szakaszban, ha nagy a szél. Persze halzolásnál útban lehet bizonyos hajóosztályokban, ezért itt azok a hajók szerencsések, amelyeknek fockrollere van.

Ha a hajó visszaállt és sikerült megejteni, már csak vissza kell húzni a spinakkert és mehetünk is tovább. Persze azért ez nem olyan “spi fel” mint a normális a kreuzbójánál, úgyhogy érdemes ezt is gyakorolni.

De a fetrengések nagyobb része elkerülhető, ha odafigyelünk arra, hogy mielőtt a kormány könnyűvé válna és a hajó túldőlne, megejtsük a hajót.

Forrás: yachtingworld.com