Ahol a 125 éves, mesébe illő Helka és a Kelén motorosok járják útjukat szakadatlan, ahol a Csongor és a Tünde vagy akár a Csobánc szemetgyönyörködtető vonalai sokszorozódnak meg a táj szépségében, ott ezeknek az ormótlan, farnehéz fémszörnyeknek semmi keresnivalója nem lenne.
A 22 balatoni önkormányzat tulajdonában álló BH Zrt új vezetése felismerve a helyzet tarthatatlanságát, hozzálátott a csúf katamarán flotta korszerűsítéséhez. Elsőnek a Siófok nyerte el új formáját, mely a tetszetős tervvázlattól némileg eltér ugyan, de még így is igen kellemes benyomást kelt. Magam, aki a farmotoros 55-66 típusú Ikarus buszokon szocializálódtam, szeretettel fogadtam a Balatonon megjelent modern folyami vízibuszokat. Nekem szépek és korszerűek voltak ezek a ma már egyre ritkábban felbukkanó hajók, de szerettem a face liften többször átesett Beloianniszt és a Szigliget bulbás orrától sem vagyok kiakadva. A Siófok új ruhájában kellemesen megfiatalodott. A dögös, kissé az offshore hajózáshoz illő bridge úgy tűnik, hogy a tavi környezetben próbára teszi a kapitány térérzékét. Ahhoz, hogy a kormányállásból jól láthasson egy kikötési manővert, jó szolgálatot tesz a korlátra szerelt kamionos visszapillantó tükör. Sajnálom, hogy a költségvetésbe nem fért bele egy partvonalra fókuszált kamerarendszer. Pedig van néhány látványelem az utasok elkápráztatására is. Ilyen a hajó két lába közötti üvegpadló, melyen - azon túl, hogy bátran közlekedhetünk - láthatjuk a testek között áramló vízet is. A legfőbb attrakció azonban a teljes hajó akadálymentesítése, mellyel lehetővé tették súlyosan mozgáskorlátozott utasok befogadását is.
A balatoni hajózás hagyományosan nagyszombaton indul, idén ennek megfelelően március 26-án vette kezdetét hivatalosan a 170. hajózási szezon, melyet a megújított Siófok Katamarán ünnepélyes vízre bocsátásával ünnepelt a Balatoni Hajózási Zrt. A nagy érdeklődéssel kísért siófoki eseményen Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter – Witzmann Mihály országgyűlési képviselő, Dr. Lengyel Róbert siófoki polgármester és Kollár József BAHART vezérigazgató közreműködésével - ünnepélyesen átadta a forgalomnak a teljes felújításon átesett Siófok katamaránt.
„Nekünk, magyaroknak a Balaton egy létforma és egyben nemzeti szimbólum, egy összetartó erő… Hiszem, hogy csak a tradíción, a múlt tiszteletén és a helyi hagyományokon alapuló fejlődés lehet fenntartható és maradandó. A Siófok katamarán újjáépítése is ennek az elvnek a mentén indult. Megőrizve az alapokat egy olyan modern hajó építése volt a cél, amely minden, a mai korban felmerülő igényt képes kielégíteni. Úgy vélem, nagy sikere lesz mind a magyar, mind a külföldi turisták körében.” – emelte ki ünnepi beszédében Rogán Antal miniszter úr.
Felismerve, hogy a 70-es évek végén forgalomba állított katamaránok konstrukciója mára elavult, a Balatoni Hajózási Zrt úgy határozott, hogy felújítja az erősen leromlott műszaki állapotú hajót. Elvárás volt a Társaság részéről a többféle funkcionalitás, komfortos utasszállítás, rendezvényekre való alkalmasság, és a zenés szórakoztatás. A teljesen új koncepció a hajó körbejárhatóságát, a zárt terek átjárhatóságát és több irányból való megközelíthetőségét hangsúlyozza. Az áramvonalas külső felületek, a legömbölyített, íves vonalak, a kerékpár tárolási lehetőség, újszerű térkialakítási egységet képez. A hajózás élményét a mozgássérültek számára is teljessé kívánták tenni, ezért beépítettek egy mozgássérült liftet az egyik hátsó lépcső korlátjára szerelve. Ennek segítségével a kerekesszékhez kötött utasok is meg tudják közelíteni a felső fedélzetet. A Balaton első teljesen akadálymentesített hajóját a Balatonfüredig tartó első útján a Mozgáskorlátozottak Somogy Megyei Egyesületének tagjai is kipróbálhatták. Az új vizesblokkban helyet kapott egy mozgássérültek számára kialakított WC is, amelyben a kisgyermekes szülők számára pelenkázó is beépítésre került. A hajó felső szintjén egy prémium kategóriás kávézót alakítottak ki.
Néhány érdekes adat a Siófok katamaránról és a felújítási munkálatokról:
Teljes hossz: 29,75 m
Teljes szélesség: 10,3 m
Fix pont magasság üresen: 8 m
Merülés legnagyobb terhelésnél: 1,64 m
Főmotorok teljesítménye: 2*200 LE
57 tonna acélszerkezet került kibontásra a hajóból
50 tonna acélszerkezet került beépítésre
~8 kilométer hegesztési varrat
1,5 tonna speciális alapozó és fedőfesték
64 m2 üvegfelület
2 db járható „páncélüveg” (háromrétegű, 30 mm vastagságú)
~1600 méter különböző anyagú és átmérőjű csőhálózat
5 km kábel, 110 m vezérelt, változtatható színű LED szalag
„Figyelembe véve a társaság térségben betöltött egyre erősödő szerepkörét, a megvalósítandó stratégiai célokat, illetve a kormányzati elképzeléseket, kijelenthető, hogy minden külső feltétel adott ahhoz, hogy a BAHART fejlődésének új szakaszába lépjen. Az eszközparkunk, szolgáltatásaink színvonalának folyamatos fejlesztése és az egyéb megvalósult beruházásaink mellett, fontos fegyvertény a menetrendi és rendezvényhajóként egyaránt funkcionáló, küllemében és funkcionalitásában is megújult Siófok Katamarán átadása. A hatósági engedélyek alapján akár 500 fő szállítására is alkalmas hajó a legforgalmasabb Siófok – Balatonfüred – Tihany útvonalon teljesít majd menetrendi szolgálatot a nyári szezonban.” – mondta el a tájékoztatón Kollár József a Balatoni Hajózási Zrt. vezérigazgatója.
A Balatoni Hajózási Zrt. küldetése, hogy ügyfélorientált és hatékony működés mellett színvonalas víziközlekedési, turisztikai és műszaki szolgáltatásokat nyújtson a Balaton térségében. – tájékoztatta a meghívott vendégeket és a sajtó képviselőit Kollár József vezérigazgató, a hajó Balatonfüredig tartó első hivatalos útja alatt.
Örömteli feladatként tekint a Társaság arra, hogy a közgyűlés által elfogadott stratégia megvalósítását össze kell hangolnia az időközben született kormányhatározattal, mely szerint kétszer 2 milliárd forint fejlesztési támogatást kap a Balatoni Hajózási Zrt. A Társaság esetében nevesített források felét a hajópark korszerűsítésére fordítja a vezetés, mindez 3 új hajó beszerzésére és további hajók, valamint a kompok felújítására ad lehetőséget. A támogatás másik részét a közforgalmi kikötők fejlesztésére fordíthatja a hajózási társaság.
Az élményközpontú arculattal megújuló Balatoni Hajózási Zrt. célja, hogy a Balatonnál nyaralók már a térségbe történő elutazásuk előtt, a kirándulásaik tervezésekor számoljanak a hajókkal, mint utazási eszközzel. Éppen ezért a BAHART igyekszik felhívni majd a Balaton parti települések látnivalóira és programlehetőségeire is az utazók figyelmét, hiszen - az erre vonatkozó menetrendi hajózáshoz kapcsolódó szlogenjük szerint „Az élményhez hajó visz!”
A menetrendi járatok mellett természetesen számos települési programhoz is aktívan kapcsolódik majd a BAHART, akár egyedi járatok indításával. A Társaság a Balaton parti települések turisztikai célpontjainak, rendezvényeinek összekapcsolásával kívánja tartalommal megtölteni mottóját, miszerint „A BAHART a Balaton motorja!”
A Társaság hajós programkínálata új elemekkel bővül, így a megszokott lehetőségek mellett „Varázshajó” néven megújul a gyerekhajó program, több kikötőből borkóstolóval színesített sétahajókat is indítanak. 2016-ban már három kikötőből is indul a rendkívül sikeres Minimax Gyerekhajó, illetve bizonyára kedvelt lesz a vasárnap esti meglepetés programot kínáló élményhajó is Siófokon.