Biztonság és IT: ezt viselik az America’s Cup sorozat vitorlázói
Szerző: Pénzes Botond |
2017. May 30. 18:11
Aki követi a modern kori vitorlázást, biztosan hallott már Andrew “Bart” Simpson haláláról. 2013-ban az Artemis hajója felborult, kettétört, majd a hajótest alá szorult a vitorlázó. Nem részletezem tovább, borzalmas. Ám ekkor (ismét) megváltozott az amit mi vitorlázásnak hívunk: elsősorban elkezdték komolyan venni. Sajnos itt is a tragédia megtörténte után kezdte el mindenki vakargatni a fejét, mi mindent lehetett volna tenni, hogy ne veszítsen el a sport egy újabb életet.
ave Reed (Photos by Guilain Grenier / Oracle Team USA), az Oracle Team USA csapattagjának segítségével összeszedtük, mit viselnek az America Kupa résztvevői a versenyen!
Bár az öltözéket eredetileg a san-fransiscoi öbölben való vitorlázáshoz állították össze, az a Bermudákra való költözéskor semmit sem változott. A legfontosabb biztonsági eszközök a mentőmellény, a bukósisak, és ezt kiegészíti egy pár percnyi levegővételre alkalmas légzőkészülék és kés is. A másodlagos eszközök közé tartozik a hőtartó ruha, az ütéstompító kiegészítők és azok tartozékai, harmadlagos eszközök az adatrögzítő és információs készülékek. A csapatruházat összeállításakor figyelembe vettek sok szempontot: ilyen például az önmentés, a társmentés, és a széles skálán ingadozó hőmérséklet. Hiszen gondoljunk csak ebbe bele: 30 csomós sebességgel halad a hajónk, ahol grinderként (fizikai erejét aktívan használó csörlősként) dolgozunk. Rendkívül kimelegedtünk, kapkodunk a levegőért, majd a hajó orra belefúr a vízbe, és megáll. A vészféket meghúzták, repülünk a vízbe. A víz 20 fokkal hűvösebb a testünknél (legalábbis San Fransisconál, a Bahamákon legfeljebb 15-tel), jön a hidegsokk, majd sérült társunkat cipelve el kell evickélni a közeledő mentőmotoros létrájáig. Hogy ez mennyire nem légből kapott, itt egy példa. Ahogy azt a Balatonon is megszokhatta a gyakorlott vitorlázói szem, hogy a nagy teljesítményű vitorlás hajókat egy-egy mentőmotoros követi, úgy az AC sorozatban is ez a helyzet.
Lássuk hát tételesen az említett felszerelést!
|
Legalsó réteg:
- Szorosan testhez simuló, könnyű, szabad mozgást nem gátló lycra ruházat ami vízlepergető, az izzadtságot kivezeti.
- A ruhában már készítéskor elhelyeztek egy testszkennert, ami szívritmust, légzésszámot, testhőmérsékletet figyel, majd továbbítja a parton ügyelő orvosnak, csapatfőnöknek.
|
|
Második réteg:
- Teljes testet befedő ruházat, elasztikus és víztaszító anyagokból készült, úgy hogy a grinder karjainak teljes mértékben szabad mozgást biztosítson. A körrel jelölt részek alatt további testműködést figyelő szenzorok kaptak helyet.
|
|
Harmadik réteg:
- A cipő. Meglepő módon a bokaficam a leggyakoribb sérülés a nagy sebességgel haladó foileres hajókon. A magasszárú, vízhatlan cipő nemcsak melegen tartja a boka ízületeit, de szoros mechanikai tartást is biztosít és bordázott talpa nem csúszik a hálón sem.
- A pulóverhez használt technológiát a biciklisportból adoptálták, ahol a folyamatos szél ellen kell küzdeni, így a pulóver értelemszerűen főleg szélálló, a felsőtestet nem engedi kihűlni.
|
|
Negyedik réteg:
- Mentő- (valójában úszást segítő és felső testet védő protektoros) - mellény extrákkal. A könnyebb beazonosítás érdekében fényvisszaverő, jól olvasható névvel látják el.
- Az elülső részen egy, már korábban említett, kis méretű légzőkészülék van elhelyezve, hogy az esetleges balesetkor, az érkező mentőalakulatok érkezéséig kibírja a versenyző akár a víz alatt is.
- Kés. El lehet vele vágni a végtagokra tekeredett kötelet, vagy a hálót, ha alá szorult a vitorlázó.
|
|
Ötödik réteg, az informatikai technológia:
- Minden vitorlázó hord magán egy PNA-t (okosórát) ami közvetlen kapcsolatban áll a hajó szerverével. Így menet közben azonnal leolvashatja a hajó sebességét, irányát valamint az általa (vagy a csapatfőnök által) beállított szükséges adatokat, mivel sokszor a csapat tagjainak nincs ideje felnézni és felmérni az adott versenyszituációt. Az okoseszközökön érkező információk alapján, már a kapitány felől érkező utasítás előtt fel tud készülni az esetleges manőverre. Az okos készülék posztonként eltérhet, hiszen egy taktikusnak infografikára, térképre is szüksége lehet, a grindereknek elégséges lehet csak az aktuális menetadat is.
- A sisakban minden csapat részére elhelyeznek egy rádió adó-vevő készüléket. Ezen keresztül adja ki a kapitány, taktikus, csapatfőnök, trimmer a szükséges információkat. Ennek fontosságát itt is tudjuk szemléltetni. A hajó, amikor épp fel akarna borulni, katasztrófális és beláthatatlan következményekkel, elhangzik, hogy ‘I need hydro”. Ezzel utasítást adva a grindereknek, dolgozzanak tovább, a szárny állításához szükséges nyomást előállítva. Ez rádió nélkül elképzelhetetlen lenne abban a zajban, menetszélben, távolságban.
- Hegymászó beülő. A csapattagok mindegyike hord magán beülőt. Nem feltétlenül azért, hogy az árbocra másszon hanem hogy a mentésnél könnyebben tudják egymáshoz, vagy épp a mentő alakulatokhoz csatlakoztatni magukat.
|
|
Hatodik réteg:
- Bukósikak. Erről az eszközről és fontosságáról kell talán a legkevesebbet írni. Élénk színű, könnyű, rádió adó-vevő van beleépítve. Nem mellékesen védi a fejet a hideg széltől is.
- Napszemüveg. Kevesen gondolják, de ennél a sebességnél a felfröccsenő víz a szemben már sérülést is tud okozni, így a napszemüveg egyben mechanikai védőfunkciót is ellát. Természetesen a napszemüveg emellett az UV sugarakat is kiszűri.
- Pulóver. Amint a csapat megáll, és nem dolgozik intenzíven, a felhevült test elkezd kihűlni. Ezt egy könnyű vízlepergető, szélálló dzsekivel igyekeznek meggátolni.
|
A fenti cikket visszanézve érezhető, hogy a vitorlás sport nemcsak sokat gyorsult, hanem egyben sokkal veszélyesebb is lett. A fenti védőeszközök semmit sem érnének, ha a vízre menetelt nem előzné meg a napi szintű mentésre való edzés kockázatelemzés, vitorlázás menetrend, meteorológiai előrejelzés és mentési terv elkészítése. És hogy mennyire nem vagyunk ettől messze, mi sem bizonyítja jobban, hogy itthon, a Balatonon is vannak hajók amik foileren, ilyen sebességgel közlekednek a megfelelő körülmények között. Ilyen például az RSM GC32 hajója.
Bónusz: Az AC sorozat elköltöztetésében EZ is szerpet játszott. Nehéz erre felkészülni, vagy védekezni.
Forrás: Sailingworld.com