A Balaton megkerülése nem egyszerű feladat, a verseny időtartama akár két nap is lehet és eközben – különösen a júliusi időjárás szeszélyeit ismerve – bármi előfordulhat. Lehet, hogy alig fújó szellőcskében rajtolunk el, ám este lecsaphat egy vihar. A napfelkelte és napnyugta is befolyásolja a szelet és ezzel tisztában kell lennünk, nem csak azért, hogy eredményesen vitorlázzunk, hanem azért is, hogy biztonságban tudhassuk csapatunkat.
Hajó és vitorla
Arról már írtunk egy hosszabb értekezést, miket kell átnéznünk hajónkon szezon elején. Ha ez elmaradt, ideje bepótolni, ugyanis egy hosszú távú verseny alatt a kisebb sérülésekből nagyobb baj is keletkezhet.
Ugyanez fokozottan érvényes vitorláinkra is. Ezek az utolsó pillanatok, hogy elvigyük egy vitorlavarró műhelybe sérült vitorláinkat, hiszen a szakértők számára is csak 24 órából áll egy nap, ha sokáig halogatjuk, nem fog időben elkészülni a vászon. Hogy miket nézzünk át és hogyan védhetjük vitorláinkat? Adtunk nemrég 7 tippet!
Vizsgáljuk át hajónk köteleit is! Ha úgy találjuk, hogy egy kötél túl kemény vagy porlik, mert az UV már megviselte, könnyen szakadhat. Különösen, ha nagy terhelést kapó kötélről van szó, cseréljük ki még a verseny előtt! Érdemes az árbocban futó köteleket egy befűzőzsinórt rákötve kihúzni és végig nézni nincs-e rajta sérülés - ne pont akkor szakadjon le mikor már majdnem célba értünk. Azokat a vitorlákat is húzzuk fel és le, amik amúgy az árbocba, forstágra tekerhetők, mert így tudjuk nem csak a köteleket, de a vitorlákat is tüzetesen átnézni. Fontos, hogy mindig legyen tartalék kötél a hajóban - pár méter dynema kötéllel akár törött sekliket is ki tudunk váltani!
Szükség esetére
Mindig jó, ha van nálunk pár alap szerszám, de a Kékszalagra állítsunk össze egy hajónknak megfelelő „elsősegély-dobozt”, amivel akár a vízen is tudjuk orvosolni a kisebb problémákat. A megfelelő méretű csavarkulcs, csavarhúzó, kombinált fogó, éles kés, vitorlaragasztó szalag, szigszalag, fémfűrész mindenképp legyen nálunk, na és persze az elmaradhatatlan ducktape (húúúú-uu) és száraz teflonspray (a WD40-nel vigyázzunk, gyilkos cucc a kocsikra és csigákra nézve!), amikkel rögzíthetjük vagy épp mozgásra bírhatjuk a rosszalkodó részeket.
Ne feledkezzünk el a kötelező biztonsági felszerelések teljes listájáról sem és nem csak azért, mert a befutónál idén is várni fog minket a technikai ellenőrző bizottság! Ezek mind olyan dolgok, amik valóban hasznosak lehetnek egy neccesebb helyzetben: horgony, csáklya, pádli, vészjelző szerkezetek. Ellenőrizzük a hajó akkumulátorát is, valamint gondoljunk kütyüinkre: feltöltve vigyük magunkkal és legyen nálunk külső akksi is, ha hosszúra nyúlna a verseny. Erre nem azért van szükségünk, hogy minden bójánál legyen alkalmunk szelfizni (#kékszalag2017), hanem hogy segítséget hívhassunk, ha baj van – apropó, ideje letölteni a vízimentő szolgálat Balaton Help appját is, aminek segítségével egyetlen gombnyomással segítséget hívhatunk! A vízimentők telefonszáma: +36 30 3 83 83 83. Az éjjel nappal hívhaó balatoni vízi segélyhívó száma: 1817. A VHF hajózási rádió segélykérő csatornája: 16-os (156,8 MHZ). A BalaTrönk rádiós rendszer segélykérő csatornái: 3E, 13. Érdemes megfontolni a Balatonhelp assistance megkötését, hogy ha technikai mentésre kerül a sor, spórolhassunk a költségeken! MVSz tagoknak 20 százalék kedvezmény jár. Információk: http://balatonhelp.hu/
A legénység is álljon készen
Ha már sokszor jártunk a Kékszalagon nagyjából tudjuk, mi vár ránk, de ha először indulunk, van pár fontos dolog, amit tudnunk kell. Először is készítsük fel a legénységet arra, hogy ez egy hosszú menet lesz, beszéljük meg előre, ki kormányozhat, hogy lesznek az éjszakai műszakok még akkor is, ha a kormányos bizton állítja, hogy bírni fogja. Hajnali 3 órakor lehet, hogy már más véleményen leszünk – készüljünk fel erre!
Vigyünk magunkkal elegendő ennivalót és innivalót és ha van rá lehetőségünk, hűtőládát is. Fejenként öt liter vízzel nyugodtan számolhatunk, szükségünk lesz a folyadékra a nagy melegben ahhoz, hogy figyelni tudjunk! A legjobb választás az izotóniás ital, mert ezzel az izzadással elvesztett ásványi anyagokat, sókat is tudjuk pótolni. Ennivaló tekintetében pedig a szendvicsek mellett gyümölcsöt, édességet is csomagoljunk eleget, ezekből gyorsan energiához juthatunk, ha fáradunk. Az elolvadó csoki helyett javasoljuk a kekszet, müzliszeletet, gumicukrot és energiaszeleteket!
Sokan esnek abba a hibába a Kékszalagon, hogy a reggeli meleget látva a lenge ruha mellé legfeljebb egy fürdőruhát csomagolnak. Bár lehet, hogy nappal dúl a kánikula, éjszakára lehűl a levegő, a már emlegetett lehetséges viharról, szélről nem is beszélve! Ezért készüljünk mindenféle típusú ruhával: melegbe hosszú ujjú, fehér felső, sapka, amit folyamatosan vizesen tartunk, rövidnadrág; hűvösebb időre széldzseki, hosszúnadrág, pulóver. És a legfontosabb ruhadarab: mentőmellény. Ebből ne engedjünk! Manapság már van alternatívája a nagy, narancssárga, kényelmetlen mellényeknek. Válasszunk egy kisebb, úszást segítő mellényt vagy egy patronos, csakis vízbe esés esetén felfújódó darabot – ez utóbbi annyira kicsi és kényelmes összecsukott állapotban, hogy észre sem vesszük, hogy rajtunk van. Viseljük ezt végig a verseny alatt, elvégre szó szerint életbevágóan fontos lehet! Emellett a legénység minden tagjánál legyen egy kés vagy bicska, amit a mentőmellényére kötve, annak zsebében hord: ha egy havária esetén a lábunkra csavarodott kötelet el tudjuk vágni, a ránk esett vitorla alól ki tudjuk vágni magunkat, életünket menthetjük meg vele..
Vérünket a versenyért
Ahogy hajónknak összeállítottunk elsősegély-csomagot, úgy legyen nálunk egy adag emberek számára is. Külső sérülések ellátására legyen nálunk sebtapasz, géz és fertőtlenítő – a hajón könnyű mezítláb belerúgni egy csigába, egy verettel elvágni kezünket. Belső problémák esetére fájdalom- és hányáscsillapító, ki tudja, kit hogy visel meg az egész napos hullámzás. A naptej klasszikusan nem az elsősegély-doboz része, de mindenképp legyen nálunk: nincs rosszabb, mint egy súlyos leégés, napszúrás miatt a fülledt kabinban hánykolódni a verseny felétől.
Utolsó simítások
Testben, lélekben is készüljünk fel az embert próbáló megmérettetésre: eddzünk a verseny előtt minél többet – az előző hétvégén tartott Fehér Szalag és Horváth Boldizsár például kiváló alkalom, hogy felfedezzük a Keleti-medence vizeit. Emellett viszont a Kékszalag rajtja előtti szerdát mindenképp töltsük pihenéssel! Együnk tápláló, de biztonságos ételeket, ne mozogjunk sokat és ne tegyük ki magunkat felesleges kockázatoknak. Ezen a napon tartsunk ebéd után sziesztát, estefelé tegyünk egy könnyű sétát és feküdjünk le aludni időben, azaz pihenjünk rá a versenyre!