Lerágott csont – fogjátok mondani -. És talán még igazatok is van. Mégis munkál bennem valami. Ébren tartani a reményt? Ápolni az emléket? Őrizni a lángot? Meglehet.

Tavaly ősszel elkezdődött valami. Meghívtak, ott jártam, meghatottsággal vegyes optimizmussal tudósítottam róla. Majd eltelt egy év. Ismét megtisztelt Miklós barátom az invitálásával. Én pedig nem tudtam neki eleget tenni. Sajnálom. Vagy mégsem? Rettenetes sz@r idő kerekedett a találkozó napjára. Szemerkélő eső, hideg szürkeség, veszett szél – ótvar egy elfoglaltság ilyenkor a vízen lenni -. Ki az az eszement, aki erre vetemedik? Hát bizony „Ők”, a valódi, vérbeli hajósok! Kitüntetés számomra, hogy egyáltalán a Barátaimnak nevezhetem őket. 

Jó páran bevállalták az oda - visszát Boglárról. Badacsonyban azután rengetegen összegyűltek. Még többen is, mint tavaly. Kalász József kollégám pennájából két remek írás is fakadt, melyek a „boglári újságban” jelentek meg – webes felületen nem akadtam a nyomukra -. Kitűnő cikkek, melyeket olvasván teljes képet kaphatunk az összejövetelről – hálás köszönetem érte -. Video felvételek is készültek, nyilván azt is valahol publikálták – ehhez sem jutottam hozzá. 

A tudósítás rész így kerek. Viszont némi pontosítást hadd tegyek – Szilágyi Miklósom jóvoltából. Lássuk tehát a legendás hajók pontos listáját, hovatartozásuk szerinti bontásban:

  • Szaturnusz (alu) - kétárbocos
  • Uránusz - kétárbocos
  • Vénusz (50-es)
  • Orion (50-es)

A fenti hajók a MAHART-hoz kerültek, mindegyik 1956 - ban épült.

SZOT hajók - vitorlások!

  • Béke (alu) - kétárbocos - épült 1956
  • Öszöd (vas) - kétárbocos- épült 1956
  • Galyatető (alu) - kétárbocos - épült 1956
  • Lillafüred (fa) - eredetileg kétárbocos - épült 1949

Vas 50 - es hajók (1956 - ban épültek, ezek is a SZOT - hoz tartoztak)

  • Esthajnal
  • Vándormadár
  • Rege
  • Kékcsillag
  • Sarkcsillag
  • Csillebérc
  • Göncöl
  • Napfény
  • Katamarán (alu)
  • Ó-Borzi (alu 25)

SZOT hajók - motorosok!

  • Ludas Matyi
  • Szabadi (alu vízibusz)
  • Gagarin, később Lovas
  • Tihany II

Így festett tehát az a híres sétahajós flotta. Születésének miértjére és hogyanjára többféle válaszról olvashattunk. A rideg tények mellett azért bátorkodom megjegyezni – mint személyes véleményem -, miszerint akkoriban azért valahol mégiscsak képben volt valakiknek, hogy a szeretett tavunknál nyaralók elérhető áron hozzájussanak (valamilyen formában) a vízen járás öröméhez. Ami viszont kétségtelen, hogy impozáns látvány egy ilyen gigantikus batár építése.

Megállapíthatjuk tehát, hogy akkoriban volt egy tisztességes darabszámú, jól működő „hajóhadunk”, szeretett tavunk szépségeinek bemutatására és élvezetére. És akár tetszik, akár nem, ezt bizony szétverték (szétvertük). Jó, tudom: minél vénebbek vagyunk, annál inkább özönlik el bennünk a múlt, persze a jelen és a jövő kárára. És követelődző vehemenciával tör fel elménkben a kérdés: tudunk –e, merjünk –e, lehet –e hinnünk a „lesz ez még jobb is” reményben? Ugyanis a tények igen szigorú dolgok. Egy éve még összejött a „három grácia”, idénre maradt egy. És vitorlázni is csak ugyanezt a hajót látom jószerivel, még talán néha Földvár előtt a Rest Bulcsú kormányozta, hátsó árbocától megfosztott Öszödöt – pár kósza vendéggel a fedélzetén. A Bahartnál lévő Szaturnusz már több mint egy éve árválkodik (rohad) Siófokon. Csak nem kerül bele működőképes motor az Istennek se. Na, itt fejezem be a károgást!

Az egy ugyanis végtelenszer több a nullánál. Vajon meddig tart ki? Hányszor lesz még alkalmunk megcsodálni, amint büszkén szeli a habokat. Jó, tudom, hogy az egy dolog, hogy én (mi) mit szeretnénk, mit tartunk szép látványnak, mit hiányolunk (sírunk vissza). Teljesen más ügy, hogy mire van igény, szükség, kereslet. Mi felett repült tova a világ, vagy „ment ki a divatból”.

Száz szónak is egy a vége. Bátorkodom összefoglalni, lökni a tutit, - előre tudván, hogy többek nemtetszését (haragját) zúdítom nyakamba -. Szóval, véleményem szerint, abban a szent pillanatban, amikor ismét „kelendő árucikk” lesz a sétavitorlázás a Balcsin, méghozzá csupán a látvány – érzés, feeling – kedvéért. Úgy, mint a szelek szárnyán való siklás, a zöldellő víz, locsogó hullámok, szikrázó nap, vagy éppen az olaj sima tükrön tündöklő aranyhíd, esetleg a telihold ezüstje és a csillagok (néha hulló) ragyogása. Továbbá, mindez a jeles csomag olyan árfekvésben válik elérhetővé, amelyre fizetőképes kereslet ébred. Sőt, még valami központi támogatás is csurran – cseppen. No, akkor flottánk is kerekedik semmi perc alatt!

Én nagyon szeretnék hinni benne!

                                    Merlin!