A válasz a kérdésre, hogy meddig tart egy vitorla élete, elég összetett. Két tényezőt kell elsősorban megvizsgálnunk ehhez: a vitorla szerkezeti felépítését és alakját. Utóbbi meglepően sokáig tart, viszont a vitorla szerkezete idővel veszít minőségéből: az UV-sugárzás károsítja az anyagot, a varrás elkopik. Ha a vitorlák túl sokat vannak erő alatt, megnyúlnak, elveszítik megfelelő aerodinamikai formájukat – a hasasabb bemeneti és laposabb kimeneti ívet. Nézzük át e tényezőket részletesen is!
Szerkezeti felépítés
A napsütés miatt a dacron vitorlák hamar veszítenek szakítószilárdságukból. Ha egy kisebb szakadást kezünkkel könnyedén tovább tudunk tépni, a vitorlának már annyi. Megjavíthatjuk egy folttal a lyukat, de hamarosan újabb helyeken fog elszakadni, és lassan javíthatatlan lesz. Hasonlóképpen ha a varrásnál a cérnát körmünkkel ki tudjuk szedni, meg tudjuk törni, akkor ideje újraszegnünk a vásznat – ezért van szükség arra, hogy rendszeresen, legalább minden szezon elején alaposan leellenőrizzük vitorláinkat.
Az, hogy ezek a károsodások milyen gyorsan mennek végbe, nagyban függ attól, mennyi napfénynek volt kitéve a vitorla és milyen erős volt az UV-sugárzás. Emellett számít, milyen erős szelekben szoktunk vitorlázni, mennyit lobog, súrlódik, mennyi más külső behatás éri. A legpontosabban a használati órák számában tudjuk kifejezni a vitorla élettartamát: egy rendszeresen karbantartott, jól kezelt dacron vitorla körülbelül 3500-4000 órát bír.
Egy tipikus hétvégi vitorlázó, aki havi két hétvégét tölt a hajóján, plusz két hetet túrázik vele öt hónap alatt, évente körülbelül 240 órát használja a vitorláit, így akár 16 évig is kitarthatnak! Hogy a másik végletet is megnézzük, ha valaki a hajóján él, minden nap tengeri körülmények között vitorlázik egész évben, évente akár 1728 órát is használhatja vitorláit – így neki két és fél évente cserélni kell.
Alaktartás
A vitorla alaktartásának élettartamát már nehezebb megbecsülni, mivel ez minden vitorlázott órával egyre romlik. Azt sem könnyű megállapítani, mennyire befolyásolja ez a teljesítményt, de azért van pár tünet, amire érdemes figyelni. Ha egy vitorla már nagyon kinyúlt, hasas lesz és nem képes visszanyerni a megfelelő áramláshoz szükséges alakját – ez pedig a versenyteljesítményre is kihat.
A vitorla alakja nem csak a versenyzés szempontjából fontos. Kritikus pont ez a hajó dőlésénél is – a megnyúlt vitorlák talán gyenge szélben jól mennek még, de erős szélben, amikor fontos lenne megtartani a kontrollt, túldöntik a hajót. Ráadásul időnként krajcolni is muszáj, márpedig egy túravitorlás igazi kényelme és öröme az, ha képes hatékonyan széllel szemben haladni. Ha a vitorla alakja nem jó, akkor ez nem fog sikerülni.
Sajnos az alaktartás hamarabb romlik, mint a szerkezeti felépítés. Számít, hogy mennyire sokat és milyen körülmények között vitorlázunk vele, illetve, hogy hogyan tartjuk karban, de még kíméletes használat mellett is körülbelül 1700-2700 órát bírnak. Az, hogy mennyi alaktorzulást tűrünk el, rajtunk múlik. Segít, ha időnként ráncfelvarrásnak vetjük alá, amíg a vitorla anyaga jó állapotban van, addig ez egy kiváló megoldás, hogy visszanyerjük a megfelelő áramlást biztosító alakot.
Hogyan tudjuk vitorláink életét meghosszabbítani?
A legtöbb, hajón található felszereléshez képest a vitorláik elég sokáig tartanak, de nem örökké. Amikor úgy döntünk, hogy új vitorlára ruházunk be, a hajónk szinte új életre kel, mintha csak új motort tettünk volna autónkba. Sokkal jobban fogjuk érezni a szelet és az erőket, és új élvezeteket fogunk találni a vitorlázásban.
Vitorláink megóvásához összegyűjtöttünk pár tanácsot:
- Védjük vitorlánkat a napsütéstől és hőtől, amikor csak tehetjük!
- Kerüljük a hosszas lobogtatást, szélben állást!
- Ha vontázunk, húzzuk le a vitorlát!
- Sose húzzuk rá az orrvitorlát a szálingra fordulás során!
- Ne húzzuk túl a felhúzót: a látszólagos szél függvényében feszítsük meg a felhúzót, mindig épp csak annyira, hogy a vízszintes ráncok kisimuljanak – ahogy erősödik a szél, úgy egyre több erő kell rá. Ahogy gyengül, lazítsunk a felhúzón is!
- Óvjuk a súrlódástól, dörzsölődéstől: ellenőrizzük, jó helyen vannak-e a szálingvédők!
- Ha hosszabb ideig nem használjuk, ne hagyjuk a fedélzeten a vitorlákat!
- Időnként mossuk le tiszta vízzel őket!
- Tároljuk őket száraz helyen, a rolleres vitorlákat rögzítsük megfelelően, ha nem vagyunk a hajón!
Fotó: Szekeres László