Sosem volt egyszerű feladat egymástól különböző hajókat egy versenyen értékelni, hisz számos paraméter befolyásolja a teljesítményt. Két alapvető értékelési előnyszámrendszer használt, az ORC és a Yardstick. Míg előbbi kizárólag a hajók technikai paraméterei alapján számol egy adott típusra előnyszámot, addig utóbbi egy folyamatosan, évről évre változó dinamikusabb rendszer, hisz az alaptechnikai paraméterek mellett olyan tényezőket is figyelnek, mint az adott hajó egyes versenyeken elért eredménye, azaz a csapat és a kormányos teljesítménye.
Fontos azonban leszögezni, hogy nem létezik olyan előnyszám-számítási rendszer, amely alkalmas lenne arra, hogy egymástól nagyon különböző paraméterű hajókat egymáshoz viszonyítva értékeljünk, így mindkét esetben szükséges kisebb értékelési csoportok létrehozása, ahol nagyjából hasonló testű hajók versenyeznek egymással.
ORC vagy Yardstick?
Régi dilemma ez a hazai vizeken is, hogy a Yardsticket vagy ORC-t válasszák a versenyzők. Általános iránymutatásként talán azt lehetne elmondani, hogy aki aktívan versenyez egész szezonban, nagyjából állandó csapattal, azok számára a folyamatos eredménymonitor alapján meghatározásra kerülő Yardstick-előnyszám egy reálisabb támpontot ad az összehasonlításra. Míg a kevesebbet versenyzők, a valamilyen szériagyártású hajók, de akár a nagyon egyedi hajótestű hajók számára is az ORC egy reálisabb összemérési rendszer lehet. Ne feledjük azt sem, hogy az ORC egy világszerte használt egységes adatbázis alapján dolgozik, így ez az előnyszám biztosítja számunkra azt, hogy a világon bárhol versenyezzünk hajónkkal hasonló keretek között. Az ORC előnye hazai viszonylatban mégsem ez, hanem az, hogy egy-egy hajó műszaki paramétereinek felmérését követően a világméretű ORC-s adatbázisban szinte 100 százalék biztonsággal találunk hasonló paraméterű hajókat, legyen akármilyen egyedi is a jármű. Ennek köszönhetően elmondható, hogy egy széles és reális adatbázison nyugvó, pontos és objektív összehasonlítási alapot biztosító előnyszámot ad az ORC-s rendszer egy adott hajó számára a versenyzéshez.
Iránymutatás, hogy a legtöbbet hozhassuk ki hajónkból
Az ORC-s felmérés előnye az is, hogy a felmérési lappal együtt a tulajdonos kap egy teljesítmény tábláztot is amiből látható, hogy az adott hajó hozzávetőlegesen milyen teljesítményt tud, adott szélviszonyok között. Egy ilyen teljesítmény lap segíti a versenyzést, segíti azt, hogy a hajó teljesítményét minél jobban kihasználjuk, iránymutatást adjon arra, hogyha nagyon elmaradunk a teljesítmény lapon lévő adatoktól, akkor valamit javítanunk kell a hajónkon és a vitorla beállításokon. Fontos ehhez megjegyeznünk, hogy miután az ORC egy műszaki alapokon nyugvó rendszer, felméréskor és a teljesítmény lapok kiállításakor azt feltételezi, hogy mind a hajó mind a vitorlák jó állapotban vannak. (megfelelő vitorlák, nincs rajtuk sérülés, megfelelően karbantartott sérülésmentes hajótest...stb.)
Mi a teendő?
Egyszerűsödött a regisztráció a nemzetközi oldalon Az ORC nemzetközi oldalán elkészült a magyar nyelvű aloldal, így még inkább egyszerűsödik a regisztráció, amelyet az alábbi linken lehet megtenni: www.orc.org/hungary
Itt értelemszerűen kell kitölteni az adatokat, a "Megjegyzés" rovatba pedig a számlázási adatokat kérjük beírni. A "Tovább"gombbal tudják elküldeni a kérelmet. Ezt követően egy fizetési oldal jön be, de fizetni nem kell, mert az MVSz küldi majd a számlát, az ORC-vel pedig az MVSz számol el havi rendszerességgel. Az ORC International rendszerében a felmérést képzett szakemberek végzik, a Magyar Vitorlás Szövetség, Szeremley Lászlót és Toronyi Bencét kérte fel a képesítés megszerzésére, így ők a hazai hivatalos ORC-s felmérők. Ők küldik el a felmért hajókra vonatkozó felmérési és teljesítménylapokat is. A felmérés után kapott tanúsítványt a hajóknak évente meg kell újítani, hogy az adott évre megkapják az érvényes ORC előnyszámukat, mert egy bizonylat csak egy versenyévre érvényes.
A felmérők
Szeremley László
+36-30/227-8839
Toronyi Bence
+36 20 913 86 28
A felméréssel kapcsolatos kérdésekkel a felmérőkhöz, egyéb kérdésekkel Bakóczy Zsuzsannához - +36-30 545 43 50, bakoczy@hunsail.hu - fordulhatnak az érdeklődők. A Magyar Vitorlás Szövetség reméli, hogy az egyszerűsített adminisztráció, a hazai szakemberek által könnyebben elérhető felmérés fellendíti majd az ORC-ben történő versenyzést itthon is.
Fotók: Magyar Vitorlás Szövetség - Szántó Áron