Több csúcsot is megdöntött a csütörtök reggeltől szombat reggelig tartó jubileumi 50. Kékszalag Erste Nagydíj. Európa leghosszabb és legrégebbi tókerülő versenyére 681 hajó nevezett be és 545 haladt át a füredi célvonalon, mindkét szám történelmi rekordot jelent. Ezt mutatja például az is, hogy a jubileumi Kékszalagon a befutók száma magasabb volt, mint 2017-ben az indulóké. Ennél több hajó távolsági vitorlásversenyre Európában csak a svájci Bol d’Or Mirabaud-ra nevezett 1990-ben, ott akkor 684 hajó indult el.   

 
A légvonalban több mint 150 kilométeres (Balatonfüred – Balatonkenese – Siófok – Keszthely – Balatonfüred) távolságot a svájci Rodolphe Gautier vezette Safram nevű katamarán tette meg a leggyorsabban, mögötte a tizenháromszoros győztes Litkey Farkas kormányozta PreVital és a Józsa Márton vezette Opel Fifty-Fifty haladt át a balatonfüredi célvonalon. A versenyen elinduló legkorszerűbb katamaránoktól sokan várták, hogy esetlegesen megdöntik az Opel Fifty-Fifty által 2014-ben elért 7 óra 13 perces időrekordot, de az időjárás, azaz a gyenge szél miatt a csúcsidő nem került veszélybe. A győztes ideje 12 óra 40 perc 31 másodperc lett. A vitorlázás szempontjából gyenge szélviszonyok ellenére a versenyen elinduló csapatok kitartóak voltak. Ez látszik például abból is, hogy a leghosszabb ideig versenyző hajó, a Végrehajtó nevű CNSO típusú vitorlás 46 óra 43 perc alatt ért körbe a Balaton körül.

 
„Minden várakozást felülmúlt a jubileumi Kékszalag. A verseny iránti fokozott érdeklődés, pedig azt mutatja, hogy jó úton jár a magyar vitorlázás. Rengeteg olyan ember számára mutathattuk meg ezt a sportot, a Balatont és a vitorlázásra alkalmas magyarországi tavakat, akik eddig nem érdeklődtek a vitorlázás iránt. Emellett a Kékszalag jó alapokat nyújt a vitorlásturizmus fejlődéséhez is” – mondta Holczhauser András, a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára.

 
A versenyt szervező Magyar Vitorlás Szövetség számos díjat oszt ki a versenyen induló vitorlázók között. Az abszolút értékelésben az első helyen végző csapat elnyeri a Herendi Porcelánmanufaktúrában készített díszes kupát, emellett minden hajóosztály helyezettjeit is díjazzák. A klasszikus osztályok legeredményesebb hajója az Ilcsi Szépítő Füvek felajánlásából idén 600 ezer forint különdíjban is részesül, de a legjobban navigáló hajó csapata, valamint a legidősebb és legfiatalabb versenyző is díjat kap. Az 1940-ben és 1942-ben rendezett Kékszalagon a győztes hajó kormányosáról, Gordon Evelynről elnevezett különdíjban részesül az abszolút értékelésben legeredményesebb női kormányos is.
 
A mostani Kékszalagon induló vitorlázók egy jó ügyet is segíthettek: a nevezéskor egy második kék szalag megvásárlásával az autizmussal élőket, a 10 autista lakóotthont támogató, és az otthonokban művészetterápiás foglalkozásokat tartó Autistic Art Alapítványt támogatták. A támogatásért minden érintett versenyző kapott egy második kék szalagot, amit kitűzhettek a hajójukra.

Kulcsfontosságú verseny vár a legjobb magyar vitorlázókra

A Kékszalag után újabb rendkívül fontos állomásához érkezik a magyar vitorlázás. A Magyar Vitorlás Szövetség olimpiai hajóosztályokban vitorlázó élversenyzői, Érdi Mári, Berecz Zsombor, Vadnai Jonatán és Vadnai Benjamin, valamint a 470-es páros hajóval versenyző Gyapjas Balázs és Gyapjas Zsombor a dániai Aarhusban 2018. július 30-án kezdődő  világbajnokságra mennek, ahol a tokiói olimpiai szereplést jelentő kvótáért küzdenek majd.
Fotó: Szántó Áron és Cserta Gábor