Mielőtt a NAU330-asok belekezdenének a értékelésbe, hajóosztálytól függetlenül érdemes kiemelni, hogy öt év alatt jelentős növekedés történt a magyar vitorlázásban. 2013-hoz képest az MVSz-es versenyeken induló hajók száma 40 százalékkal 1539-re, a versenyzők száma pedig 43 közel 7 ezerre emelkedett. Szintén kedvező, hogy az idei - kis- és nagyhajós - országos bajnokságokon és ranglistaversenyeken összesen közel 12 ezer versenyző indult el 4243 hajóval. A kedvező összesített számok után következzenek a NAU330-asokat képviselők vitorlázók.
Toborzás után
Második önálló szezonjukat zárták 2018-ban a NAU330-asok, akik nagyon eredményesnek tartják az évet. A legfontosabbnak azt tartják, hogy “baráti hangulatban” vívták meg a csatáikat az idei 10 ranglistaversenyükön. “Idén szerencsére, tulajdonosváltásokat követően, új, lelkes csapatok is érkeztek az osztályunkba. Ezen friss egységek indulását is segítendő, egy tavaszi legénységtoborzó kampányt indítottunk, melynek köszönhetően számos új vitorlázó is bekerült a közösségünkbe” - mondta Böjte Richárd. Erhardt Péter ezt azzal egészítette ki, hogy az “osztály ranglistaversenyein mindig sok indulóra számíthattunk, így nagy örömünkre, több régi egységünknek ismét megjött a kedve a nevezéshez. Nem is csoda, hiszen nagyhajós versenyeken osztályban, nagy mezőnyben élvezetes igazán versenyezni.”
Az osztály képviselői nem véletlenül elégedettek: az idei 7 túraversenyen átlagosan 16 hajó indult, a 2 pályaversenyen átlagban 9 csapat vett részt, az osztály magyar bajnoki címéért pedig 15 hajó aspirált. A jubileumi Kékszalagra pedig összesen 26 NAU330-as jött el. “Egyes egységeink aktívak voltak még a különböző Yardstick-, egykezes és négykezes versenyeken illetve az osztály többször is képviseltette magát szakmai regattákon” - mondta Böjte Richárd. “Figyelembe véve, hogy az osztályunkba összesen 32 hajó tartozik, az aktivitási számokkal maximálisan elégedettek vagyunk. Az idei évben a legnépesebb balatoni nagyhajós osztály a NAU330 volt” - tette hozzá Erhardt Péter.
Az MVSz-es versenyek rendezésével és az idén megújult kommunikációval elégedettek voltak a NAU330-asok. “A vízi rendezés a legtöbb versenyen megfelelő volt, egy-két kisebb malőr ugyan történt. Például rajteljárások, félreérthető vagy nem hallható rádióforgalmazás, de alapvetően jól sikerültek a versenyek, elégedettek vagyunk a szakmai munkával. Köszönjük az MVSz stábjának az idei szezont” - fogalmazott a két vitorlázó.
A NAU330-asoktól is megkérdeztük, mit szólnának, ha a Balaton nyugati medencéjében nagyobb lenne a versenyforgalom. Az osztály tagjai szeretik a nyugati medencét, a szélbiztosság miatt elsősorban a földvári térséget, ennek ellenére úgy látják, kevés versenynek ad helyet a nyugati medence. “Természetesen a részvételi kedvet erősen befolyásolná, ha a verseny helyszínére 3-4 óra alatt lehet csak eljutni. Sajnos versenyre motorozni még mindig tilos” - tették hozzá utalva arra is, hogy a NAU330-asok 90 százalékának a keleti medencében van az anyakikötője. Ezért szerintük - sajnos - alacsonyabb részvételi aránnyal kell kalkulálni egy nyugati medencében megrendezett regatta esetén.
A jövőre nézve a legfontosabb célok között említette Böjte Richárd és Erhardt Péter, hogy megőrizzék a jelenlegi barátias hangulatot és fennmaradjon a sportszerű, tiszta játék. Meggyőződésük ugyanis, hogy ez a két alapvetés tudja biztosítani, hogy az ideihez hasonló, kiváló szezonokat futhassanak a jövőben, ranglistaversenyeiken sok-sok NAU330-as induljon.
Szerkesztette: Csernátony Csaba / Magyar Vitorlás Szövetség
A nagyhajós osztályok bemutatása után cikksorozatban számolnak be a 2018-as évükről a többiek is, köztük a kishajós osztályok és a Vitorlás Suli Programba tartozó iskolák is.
Fotó: NAU330 osztály / Sailing Drone Team / Keszthelyi György, Fotó: NAU330 osztály / Mag Andrea