A nagyhajós osztályok beszámolóit ismertető sorozatban szereplő cikkek annyiban rendhagyóak, hogy az osztályok, osztálykapitányok észrevételeinél indokolt esetben megjelentetjük a Magyar Vitorlás Szövetség álláspontját is és várható intézkedéseit, amelyek a nagyhajósok, versenyzők és túravitorlázók érdekeit szolgálják. A cikkek az osztálykapitányoktól kapott szövegek szerkesztett változatai, tartalmi szempontból lényegében azonosak. Érkeztek olyan beszámolók, amelyekben akadnak pontatlanságok, esetleges tárgyi tévedések, ezek a félreértések elkerülése érdekében nem szerepelnek a publikált cikkekben. A 2018-as szezon értékelésekor pedig hajóosztálytól függetlenül érdemes kiemelni, hogy öt év alatt jelentős növekedés történt a magyar vitorlázásban. 2013-hoz képest az MVSz-es versenyeken induló hajók száma 40 százalékkal 1539-re, a versenyzők száma pedig 43 közel 7 ezerre emelkedett. Szintén kedvező, hogy az idei - kis- és nagyhajós - országos bajnokságokon és ranglistaversenyeken összesen közel 12 ezer versenyző indult el 4243 hajóval. A Sudár Sport-versenyzők pedig a következőképpen látták a szezont. |
“Sikeres éven vagyunk túl. Sőt, a 2018-as esztendő reményeink szerint mérföldkő a Sudár Sport osztály történetében” - ezzel a felütéssel nyitotta beszámolóját Öveges Dávid osztálykapitány. A korábbi évek stagnálása után 2018-ban ugyanis növelték a részvételüket a hazai versenyeken. Rádásul 15 év után újra érvényes Magyar Bajnokságot futottak, megszerezték az osztálystátuszt jövőre, azaz aktív osztályként mennek neki a 2019-es évnek.
Ki kell emelni, hogy igen jelentős a Sudár Sport-flotta, Öveges Dávidék 56 hajóról tudnak, ebből a 2018-as versenyeken 18 egység indult. “Tény, hogy a hajótípus kimagasló ár/érték arányának köszönhetően kedvelt oktatóhajó, vizsgahajó, hétvégi túra- és fürdőhajó. Sok tulajdonos valóban pihenésre és túrázásra használja, nem mozgatja meg őket a versenyzés, sok tulaj az idősebb korosztályból való, akik nem is vágynak versenyezni” - utalt arra Öveges Dávid, hogy az 56 hajós flottának csak a harmada jelenik meg a versenyeken. Hozzátette azonban: “A kiváló ár/érték a versenyzésre fogékony vitorlázóknak is jól jön. Kategóriájában egykezes, jól manőverezhető, jó menettulajdonsággal rendelkező hajóról beszélünk, így egyszerű vele versenyezni.” Fontos feladat, úgy összelegózni a csapatokat, hogy azonos regattákon induljanak, ezzel érvényes legyenek az adott ranglistaversenyek. “Ez pedig hozzájárul egyrészt a jó hangulathoz, amellett persze, hogy a nagyobb létszámú flottában való versenyzés taktikai szempontból is komolyabb kihívás” - mondta Öveges Dávid. Az osztályba tartozó aktív és inaktív hajókra még visszatérünk.
Az MVSz-es versenyek rendezéséről az osztálykapitány azt mondta: “profi volt”. Ugyanakkor alapvető problémának tartja, hogy a hosszabb versenyeken - például a Fehér Szalagon - gyenge szél esetében komplett osztályok esélytelenek a pálya limitidőn belüli teljesítésére. Éppen ezért a Sudár Sport-csapatok szerint érdemes mérlegelni a pályarövidítést osztályokra -például Yardstick-kategóriákra - bontva bevezetni a hosszabb versenyeken.
A Magyar Vitorlás Szövetség véleménye a pályarövidítésre vonatkozó felvetésre: Több hajóosztály képviselője jelezte az elmúlt időszakban, hogy indokolt esetben a versenyrendezőség akár differenciáltan - azaz hajóosztályonként - rövidíthessen a távon. A Magyar Vitorlás Szövetség ezt az észrevételt, javaslatot jogosnak tartja és tervezi a pályarövidítés lehetőségét, például a Fehér Szalagon. A pontos forgatókönyv még nem készült el, az MVSz a Nagyhajós bizottsággal együttműködve dolgozza ki az új versenyutasítást. Az eredményről pedig időben tájékoztatást fog adni a szövetség. |
A pályarövidítés esetleges bevezetése mellett megfontolandónak tartják a Sudár Sporttal versenyzők, a nevezési eljárás egyszerűsítését. Szerencsés változásnak tartanák, ha a versenyt megelőző nap személyesen megjelenni az adott településen. “A VIHAR rendszeren lehessen véglegesíteni a nevezést, a befizetéssel és egy felelősségvállalási nyilatkozat elfogadásával. Az ajándékok átvétele osztályunkban nem elsődleges, továbbá azt néhány képviselőnk meg tudja oldani, de a személyes megjelenés a nevezés során igen megnehezíti a versenyen való részvételt. pl: siófoki, vagy földvári hajó esetén nem kelljen kétszer körbeutazni a tavat, hogy nevezzen valaki, a nyilatkozat aláírása végett. A VIHAR-ban történő nyilatkozattétel is elégséges jogi szempontból, hogy elfogadta a feltételek és felelősséget vállal, azzal hogy ráutaló magatartással át is utalja a nevezési díjat”- fogalmazott az osztálykapitány.
A Magyar Vitorlás Szövetség véleménye: A VIHAR-os nevezések esetén, amennyiben az versenyzők online fizették ki a díjat és a felelősségvállalási nyilatkozatot kitöltötték a továbbiakban már nem kell a helyszínen megjelenni azoknál a versenyeknél, amelyeken nincs előírva kötelezően viselendő hirdetés, megkülönböztető matrica vagy szalag, esetleg más eszköz. Tehát, amikor valamilyen kötelező eszközt előír a rendezőség, akkor szükséges a személyes megjelenés. Tehát a Kékszalag-nevezésen meg kell jelenni, a nevezézési ajándékok átvételére csak ekkor lesz lehetőség. Az is megoldás lehet, hogy a szóban forgó ajándékokat, eszközöket a versenyzők egy megbízottja, akár egy másik hajó kormányosa, legénysége is átveheti. |
A szezonértékelésében Öveges Dávid közölte azt is, hogy a rádiókommunikáció fontos, emellett a Facebook- és honlap-kommunikáció is nagyon hasznos, örülnének, ha ez a jövőben megmaradna. Szerinte azonban a 2018-as Kékszalag nyomkövetési szolgáltatása sajnos használhatatlanul gyenge volt, amellett, hogy nem működött sok jeladó. Amelyik pedig igen, az is pontatlan volt, és a webes követő felület pedig véleménye szerint használhatatlan volt. “Nagyon rossz választás. Jövőre nem is viszünk jeladót csak felesleges súly. Javasoljuk modernebb és működő technika használatát, ezek bevezetését több versenyen. A Kwindoo saját tapasztalat alapján pontosan és jól működik és nagyon profi funkciói vannak utóértékelésre” - javasolta.
A Magyar Vitorlás Szövetség véleménye: |
Arra, hogy mit szólna a Sudár Sport osztály, ha több verseny lenne a Balaton nyugati oldalán Öveges Dávid kifejtette: “Az osztályunk inaktív egységei bizony igen nagy számban a nyugati medencében helyezkednek el. Az aktív versenyzők báziskikötői viszont a keleti medencében vannak. Utóbbiak messzire, például 50 kilométerre nem fognak elhajózni egy versenyért.” Az osztálykapitány szerint az inaktív egységek nem pálya- hanem sokkal inkább túraversenyre vágynak – erre jutott az osztályon belüli felmérésünk. Emellett persze van egy szűk, 5-6 (talán 8) egység, aki szívesen versenyez pályán is.
A jövőbeni célok között említette többek között a Sudár Sport-közösség építését, fenntartását, a kommunikációs biztosítását és a házi gyakorló versenyek megrendezését. Emellett a Sudár Sport-tulajdonosok érdekvédelme, a hajó iránti érdeklődés fokozása is fontos feladat. Szintén ilyen a kezdő vitorlázók a Sudár Sport felé terelése, ezzel összefüggésben pedig az, hogy az “öreg motorosok” átadják a tudásukat az újoncoknak. Továbbá Öveges Dávid szerint az osztályszabályzat aktualizálása is napirendre kerül a következő időszakban.
Szerkesztette: Csernátony Csaba / Magyar Vitorlás Szövetség
Fotók: Sudár Sport osztály / Öveges Dávid