A nagyhajós osztályok beszámolóit ismertető sorozatban szereplő cikkek annyiban rendhagyóak, hogy az osztályok, osztálykapitányok észrevételeinél indokolt esetben megjelentetjük a Magyar Vitorlás Szövetség álláspontját is és várható intézkedéseit, amelyek a nagyhajósok, versenyzők és túravitorlázók érdekeit szolgálják. A cikkek az osztálykapitányoktól kapott szövegek szerkesztett változatai, tartalmi szempontból lényegében azonosak. Érkeztek olyan beszámolók, amelyekben akadnak pontatlanságok, esetleges tárgyi tévedések, ezek a félreértések elkerülése érdekében nem szerepelnek a publikált cikkekben. A 2018-as szezon értékelésekor pedig hajóosztálytól függetlenül érdemes kiemelni, hogy öt év alatt jelentős növekedés történt a magyar vitorlázásban. 2013-hoz képest az MVSz-es versenyeken induló hajók száma 40 százalékkal 1539-re, a versenyzők száma pedig 43 közel 7 ezerre emelkedett. Szintén kedvező, hogy az idei - kis- és nagyhajós - országos bajnokságokon és ranglistaversenyeken összesen közel 12 ezer versenyző indult el 4243 hajóval. |
Szezonértékelésében Kemény Balázs többek között azt emelte ki, hogy a jubileumi 50. Kékszalagon nagy létszámban jelent meg az osztály. Szintén kedvezőnek tartja, hogy az országos bajnokságon komoly tudással és tapasztalattal rendelkező egyégek is rajthoz álltak. Örömteli volt például az, hogy Érdi Mári és edzője, Ian Ainslie a Regulus nevű hajóval vállalták a szereplést a tavalyi bajnokságon.
Több is lehetne
Nincs egyszerű válasz Kemény Balázs szerint arra, hogy elégedett-e a 30-asok részvételével, ez ugyanis kicsit összetettebb dolog. “A versenyenként előírt 6 egységet néhány esetben csak 2-3 hajóval teljesítjük túl. Korábban könnyebben összejött a szükséges létszám. Tudomásunk szerint jelenleg 30-as cirkálóból 19 darab van a Balatonon, amelyekkel versenyezni lehetne. Legalábbis az elmúlt 7-8 évben ennyi hajó fordult meg a különböző versenyeken” - mondta az osztálykapitány. Hozzátétette: évekkel ezelőtt, amikor az egyik hajó a 70-ik születésnapját ünnepelte, sima - verseny, azaz tét nélküli emléktúrát szerveztünk -, arra például a többség szívesen eljött, pedig a szokásosnál messzebbre, Révfülöpig kellett menni.
Azzal folytatta, hogy hiába vezetik egy online elérhető táblázatban a nevezéseket, az “osztálytársak” közül nem mindenki használja. Így előfordul, hogy egy versenyen megjelenik egy csapat, de ezt előre nem lehet tudni. Így pedig kicsit kiszámíthatatlan az osztály menedzselése. “A saját véleményem az, hogy a mai kommunikációs eszközök segítségével szerintem nem az a megoldás, hogy az osztálykapitány minden egyes verseny előtt felhív mindenkit, hogy jön-e vagy sem” - mondta Kemény Balázs.
Generációs különbségek, megosztottság, összetartás hiánya
Az osztálykapitány szerint generációs különbségek és szemléletbeli különbségek is hiányoznak ahhoz, hogy összetartóbb legyen a 30-as flotta. “Sokan ugyanis csak kikapcsolódásként tekintenek a vitorlázásra. Versenyzési kötelezettséget nem szeretnének vállalni. Ehhez társul, hogy az elmúlt évek osztályértekezletei alapján két szemlélet megy szembe egymással. Van a megengedőbbek tábora és van a szigorúbb osztályelőírást szorgalmazó hajósok csoportja. A különböző véleményeket pedig elég nehéz egy platformra hozni” - ismertette az osztályon belüli helyzetet. Majd hozzátette, hogy a 30-as cirkálók kormányosai két korosztályt generációt képviselnek, talán ebből is adódhat a már említett nézőpontbeli különbség, megosztottság.
Az MVSz által rendezett versenyekről a 30-asok osztálykapitánya üdvözölte és dicséretesnek tartja az újításokat. Például az országos bajnokságon az osztályfotózást,
amikor egy-egy csoportkép készült a csapatokról az osztály saját zászlójával. Szerinte a tájékoztatás is nagyon jól sikerült a bajnokságon és a nagyobb versenyeken.
Lépni kell, ha nem javul a versenyzési kedv
Nála is rákérdezett a hunsail.hu arra, miért nincs több verseny a Balaton nyugati medencéjében, Kemény Balázs ezt a földrajzi okokkal, valamint a távolsággal magyarázta.
Emellett több nyugati medencés településen nem feltétlenül adott az infrastruktúra, azaz nincs mindenhol megfelelő méretű és kellő felszereltségű kikötő. “A már említett szülinapi emléktúra után egyébként több kormányos is hiányolta a nyugati medencés versenyeket, de ezen a téren még nem lett jobb a helyzet” - mesélte az osztálykapitány.
A középtávú célok egyértelműek. “Mindenképpen népesebb mezőnyt szeretnénk és az osztályszabályzatot módosítani a fentitek közül valamelyik irányba. Legyen szó a kevésbé szigorú szabályokról vagy éppen a szigorúbbakról. Az osztály működésére vonatkozó szmsz-t (szervezeti működési szabályzat) pedig nyilvánvalóan felül kell vizsgálni, ha a 30-as cirkálók körében nem javul a versenyzési kedv.
Szerkesztette: Csernátony Csaba / Magyar Vitorlás Szövetség
Fotók: Szántó Áron / Magyar Vitorlás Szövetség