Milyen érzések támadtak bennem? Vegyesek. Kezdetnek a G pavilon „nagy totálja” teremtett orrba. Körbe tekintvén, zömében mindenféle gépi meghajtású jószágokat láttam. Közülük alig – alig tornyosult ki néhány vitorlás. És azok zöme is harminckét láb feletti bárka volt. Hatalmasak, elegánsak. Igényes kivitelezés, korszerű anyagok, ötletes, kényelmes berendezés, luxus kivitelben. Áraik, bizony határozottan emelkedtek tavaly óta. Még a legolcsóbb harminchármas, vízballasztos, elektromos segédmeghajtású, legjobb ár – érték arányúnak hirdetett lengyel gyártmányú csoda is 57.700 € (kb: 19.041.000 Ft.) alapárat kóstál. Vásárlójuk viszont akadt bőven. Olyannyira, hogy akiknek nem volt vételi szándéka, fel sem engedték a kabinba – „barbárok, lássatok csodát” címszó alatt – nézelődni. Az idei szezonra már nem is képesek szállítani. Nem úgy, mint a már régen hazánkban lévő márkák, akik ugyan érezhetően húzósabbak – úgy 70 000 € környékén –, viszont szinte azonnal (egy – két hónapon belül) átvehetőek. Sok újdonsággal viszont nem büszkélkedhetnek. Viszont tartják a régi, jól bevált, közkedvelt formáikat. Eladásaik statisztikája viszont lehetne jobb is. Ebben, szerintem erősen közrejátszik az a szomorú tény is, hogy hazánk tengerén jóformán nincs szabad kikötőhely. Erre még visszatérek.

Közszemlére tett vitorlásainkról még annyit, hogy szerintem, jó részük nem igazán hazai vizeinkre való, hanem tengerekre. Igencsak hiányolom a huszonhat – huszonnyolc láb körüli, szerényebb, többek számára elérhető árfekvésű, esetleg „nyers test” formájában is megvehető, kisebb helyigényű, jól túrázható kategóriákat. Talán a hazai gyártók jelenhetnének meg valami ilyesmivel, momentán pont azok, aki idén már itt meg sem jelentek. Sajnálatosnak tartom.

Lépjünk tovább hát azokra, akik nagy számban megtiszteltek jelenlétükkel.  Következzenek a motorosok. Előre bocsájtva, hadd ne foglalkozzam az Tisza – Bodrog üdülőhajó csonttal, amit boldog – boldogtalan rág és csócsál. Temérdek „megalapozott és komoly” szakértői vélemény, valamint hozzászólás olvasható, miután hatalmas reklámkampánnyal kondultak meg a harangok. Nekem, egyelőre nincs mit mondanom róla.

Másról viszont akad. Iszonyú tömegben fordultak elő nagyon green és méginkább cruzer szépségek. Közös jellemzőjük a hajótesthez mért elkeserítően kis (5 – 10 kW) motorteljesítmény, valamint a horrorisztikus ár (8 – 10 millkó nettótól felfelé – egy csónakért –). Érdeklődés viszont volt irántuk. Nézegették, simogatták, kóstolgatták őket. Van ám vonzereje annak, amikor valamilyen járművet bármiféle képesítés vagy hozzáértés nélkül vezetni lehet, és még az üzemanyag is „off potyoresz” van – most még –. Előfordultak persze nagyobb és még nagyobb, túrázásra messzemenőkig alkalmas yachtok is szép számmal. Ezek használatához már kisgéphajói képesítés szükséges, ugyanis a méretük, illetve a teljesítményük ezt indokolja. Persze, siklatásról még szó sem essék, kivétel nélkül úszó testek, minimális sebességre képesen. A hatótávolságuk viszont – számomra szinte hihetetlenül – nagy. Meg az áruk is. Le sem merem írni. Viszont volt, aki mellényzsebből kipengette, és a kiállítás után már vihette is haza.

Ne essék féleértés, úgy a technika, mint a műszaki megoldások nekem is tetszenek. Jól tudom, hogy egy belső égésű motor 10, maximum 20%, míg a villanymotor akár 90% hatásfokkal is büszkélkedhet. Nekem aztán igazán fontos az energiahatékonyság, meg a vízszennyezés, zajkeltés, környezetvédelem… stb. Azt is tudom, hogy fejlődik a világ, vagy a kor szelleme, az emberek igénye, meg ilyesmi. Szóval elismerem, hogy maga a cucc jó, korszerű, hasznos, előremutató, van rá igény, fizetőképes kereslet, amit csak akartok. Isten bocsássa meg bűnömet, de rajongani mégsem tudok értük. Nézzünk akkor olyat, amiért viszont igen. Annak ellenére, hogy nem vitorlás.

Kezdem az Enterprise Communications Magyarország Kft által fejlesztett motorokkal felszerelt, valamint a Flaar Boats hajótestjével futó – igen, ez felfogható reklámnak – motorcsónakkal. Minden elemében kizárólag hazai ötlet és termék. És az egyetlen, amely elektromos, és siklásba hozható. Valódi 25, illetve akár 40 kW teljesítményű külső motor hajtja, tökéletes helyekre ültetett Smart Power akkumulátor csomagokkal táplálva, és egy különleges elektronikával vezérelve. Nagy sebességnél ugyan, viszonylag rövid üzemidőt bír, arra tehát nem alkalmas, hogy széltében – hosszában száguldjunk a Magyar tengeren. Viszont valami kishajós oktatás – edzés – verseny keretében, ha az ifjoncok csoportjának kíséretét, felügyeletét kell ellátni, ideális. Ugyanis jószerivel állni, vagy lassan csurogni kell, viszont egy pillanat alatt oda lehet „csapatni”, amennyiben utasítást, tanácsot, dicséretet, uram bocsáss feddést indokolt kiabálni, hovatovább mentést kell végezni. Szóval, láttára hanyatt estem. Végre egy valódi villamos motorcsónak. Csak gratulálni tudok hozzá! Hajrá Magyarok!

És zúgjon tovább a „HAJRÁ MAGYAROK!” Következzék a világ első Elektrojetje. Nagyon megtetszett. Mert szép a dizájn. Ezen felül 45 kW teljesítményű, vízhűtéses AC motor továbbítja. Az akkumulátorban 24 kWh energia feszül. Akár 50 km/h körüli sebességgel lehet száguldozni, vízisít vontatni. Megy (és állítólag visít) mint a disznó. Remélem, több bemutató is lesz a nyáron, én feltétlenül ki szeretném próbálni.

Ennyit szólanék az eszközökről. Következzenek jeles hajósok, akikre büszkék lehetünk. Többet érnek, mint az összes „országimázs” propaganda. Hiszen szép hazánknak keltik jó hírét. Van ugyanis egy kiváló, bátor és vállalkozó szellemű család, melynek tagjai, Maia nevű aprócska (tengeri léptékkel) méretű fémtestű hajójukkal https://www.balatonok.hu/maia/ végighaladva a gyászos emlékű Franklin expedíció https://hu.wikipedia.org/wiki/Franklin-exped%C3%ADci%C3%B3 jegesen zord és hírhedt útvonalán, bevitorlázták magukat a rekordok könyvébe.  És az idei Boat Show színpadán, a Balaton család megtisztelt minket jelenlétével, és megajándékozott egy csodálatos vetítéssel, bemutatóval és előadással. Rengeteg érdekes dolgot hallhattunk, láthattunk a délinél érintetlenebb északi állatvilágról, a jégben vitorlázók „kasztjáról”, a fémtestű hajó előnyeiről (horpad, de nem törik)… stb. Csak csodálni tudtam őket. Mit is? Szerénységüket, közvetlenségüket, természetszeretetüket, elhivatottságukat, hallatlanul mély és alapos tudásukat. Ritka, „valódi, nagy emberek” vagytok! Köszönjük, hogy itt voltatok!

Kicsit nagyzásnak tűnhet, hogy a mi Hidegen légiós https://www.hidegenlegio.hu/ csapatunkat velük együtt említem. A vérük viszont valahol ugyanolyan vizekre hajtja mindnyájukat. Őket is jó volt látni a színpadon. A gratuláció nekik is kijár.

Következzék a Svert Kupa http://svertkupa.hu/home. Már több alkalommal mi is foglalkoztunk velük, például: https://porthole.hu/cikk/11949-jon-a-svert-kupa-ifjusagi-turaverseny . Mi is ennek a lényege? Van ugye, a nem is olyan régen városi rangra emelkedett Zamárdi. Több évvel ezelőtt valódi vitorlás és közforgalmú kikötő építése került szóba. A tervek is megszülettek, 2010 évben mi is foglalkoztunk vele https://porthole.hu/cikk/3521-kikoto-tervek-zamardiban . Anno én is álmodtam egy nagyot: https://porthole.hu/cikk/3531-alom-alom-edes-alom. Az élet viszont másképpen hozta. A csodálatos és nagyszerű kikötő helyett – amit már nagyapámék is megterveztek – telekspekuláció támadt, melynek eredményeként lakópark épült. És ahogy teltek– múltak az évek, a gumimatracos, pöttyös labdás, strandolós nyaralókat kiszorítva, főszezononként több mint kétszer két hétre a partot kerítésekkel zárják le, az utcákat támolygó vagy magatehetetlenül heverő, saját mocskukban fetrengő drogos fiatalok lepik el. – Jó, tisztában vagyok a fesztiválok hozadékának szükségességével –. Szóval, e helyen nem sok babér terem mindenféle vitorlázó, sport és természetszerető népeknek.  És mindezek dacára, akadtak olyan jolle vitorlással hajózó lokálpatrióták, akik nem kímélve időt, pénzt, fáradtságot, vették a bátorságot, hogy egy 1929 nyarán megszületett hagyományt – a Svert Kupát – 2015-ben újraélesszék.

Temérdek nehézséget (jóformán elégtelen infrastruktúra) legyőzve, munkájukat fényes siker koronázta. Évről évre bővült a résztvevők száma, és hírnevet, támogatókat szereztek a rendezvénynek. Öröm volt látnom őket a Boat Show kiállításon. Legfőképpen talán azért éreztem olyan remekül magamat a standjukon, mert valódi vitorlázók vettek körbe. Meg ez az egész verseny igazi hajósokról szól, akiket a víz, a természet, az élet szeretete és tisztelete hajt ki a tóra. És ez az egyedüli olyan szerveződés, ami kizárólag az uszonyos vitorlásokat tömöríti. Célkitűzéseik többségével (bár közel sem mindennel) azonosulni tudok, úgymint az infrastruktúra (vizesblokk) létrehozása, hajóhelyek szaporítása, árbocállító (vagy nagyobb teherbírású) daru kiépítése, vendéglátóhelyek elő és utószezonban való nyitva tartása… stb. Kitűnő sporttársak vagytok, nagyon sok sikert kívánok eme jeles és patinás versenyhez. Idén nagyon szeretnék ott lenni!

Idei díszvendégünk a Fertőtó. http://cyberpress.hu/modern-varosok-program-mutatjuk-a-ferto-tavi-latvanyterveket/ . Gigantikus beruházás készül. A célokat nem lehet vitatni, a látványtervek káprázatosak https://infostart.hu/belfold/2019/01/10/latvanyos-videon-a-ferto-to-30-milliardos-megujulasa . A Fertő Tavi  Vitorlás Szövetség társelnöke megtisztelt azzal, hogy viszonylag hosszasan elbeszélgettünk, és feltehettem kérdéseimet. Tény, hogy minden változásnak, a dolgok természetéből adódóan, vannak haszonélvezői, illetve vélt vagy valós kárvallottjai. Minden ilyen méretű építkezés nehézségekkel jár. Esetünkben, valamennyi vízen járó népség számára, beleértve a Szövetséget is. A munkaterület az elkövetkező két évben bizony le lesz zárva, ott hajós tevékenységeket végezni nem lehet. Tény, hogy ez az országunk majd teljes partszakaszát lefedi. Bármi féle vízi eszközt csak ennek elkerülésével van mód vízre tenni és ott tárolni, használni. Közös javaslatunk tehát, hogy elsősorban a „sógorok oldalán” keressünk megoldásokat – tisztában vagyok vele hogy „nyögve nyelős”, nagyon kényelmetlen, messzebb van, de minimálisan drágább, és nem megoldhatatlan –. Éljük túl a nehézségeket, hiszen az építkezés befejeztével minden vitorlázónak jobb lesz az élete – viszont drágább is –. Akad majd kikötőhely bőségesen, minden igénylő számára. A lényeg, hogy minél előbb, teljes egészében végigfusson a beruházás. Úgy legyen! Meglátjuk.

Lépjünk tovább. Kedves olvasóink, túrázó társaink kérdezték, és a BHZRT megválaszolta. Változtatás nélkül teszem közzé:

Kedves György!

 

Köszönettel megkaptam e-mailjét.

 

Külön köszönjük kedves szavait, melyet továbbítani fogok kollégáim felé. Célunk, hogy Bérlőink, vendégeink mindig elégedettek legyenek mind fejlesztéseinkkel, mind a kikötői szolgáltatásainkkal.

 

Hozzánk intézett kérdéseire az alábbi válaszokat tudjuk adni.



  • Nagy csinnadrattával, a csapból is folyik, hogy Révfülöpön vitorláskikötő épül. Lesz ehhez a BHZRT – nek valami köze? Elsősorban a túrázók, ingyenes (BHZRT kártya megléte esetén) vendég éjszakáinak tekintetében?

A révfülöpi vitorláskikötővel kapcsolatos tervekről és fejleményekről a BAHART is alapvetően a sajtóból értesült. A beruházás nem a Balatoni Hajózási Zrt. kezdeményezése, azt a Révfülöpi Önkormányzat tervezi megvalósítani. Társaságunk jelenleg nem rendelkezik érdemi információval arról, hogy a beruházás kivitelezésében, a vízépítési munkálatokban és a kikötő későbbi üzemeltetésében, vagy bármilyen együttműködési konstrukcióban a BAHART milyen szerepet vállalhat, kaphat. Természetesen Társaságunk nyitott tárgy témában a felmerülő egyeztetésekre!

 

  • Ugyanez a kérdés merült fel az ismét felkapott Balatonfüreden tervezett vitorláskikötő (Strand területén) tekintetében.

Ez a beruházás sem tart még abban a fázisban, hogy a tényleges megnyitást követő időszakban felmerülő kikötő használati együttműködéseket a Felek rögzítették volna. Társaságunk részéről jelenleg a saját üzemeltetésű balatonfüredi vitorláskikötőnket tudjuk felajánlani a vitorlázóknak akár anyakikötőként a még bérelhető hajóhelyek vonatkozásában, akár túrázásaik alkalmával nem csupán a saját BAHART bérlőknek, hanem akár külsős vitorlázóknak!

 

  • Megoldódott – e (vagy van – e rá reális esély), hogy valami valódi uszály kőrakodó hely kerüljön kialakításra, ugyanis ennek hiányában jóformán lehetetlen üzemeltetni egy ekkora tavat?

Sajnos egyelőre továbbra sem tudunk érdemi előre lépésről tájékoztatást adni tárgy kérdésben, mivel nem megoldott a tavon a kőrakodó hely kialakítása, ami nem csupán az új kikötők megépítésénél, de a BAHART kikötőinek üzemeltetésében is egyre komolyabb gondokat okozhat hosszabb távon. A probléma megoldása túlmutat társaságunkon.

 

  • Előző kérdéshez kapcsolódik, hogy Balatonszemes jobboldali mólójának negyven méterrel történő meghosszabbítása, tervezhető időpontban megvalósításra tud – e kerülni?

A kérdésben szerepel ez esetben a válaszunk, a BAHART a saját kikötőiben – így Balatonszemesen is – akkor tud ilyen jellegű vízépítési munkálatokat megvalósítani, amennyiben megoldódik a tavon a kőberakáshoz kapcsolódó fentiekben jelzett problémakör.

 

  • „Öreg Tihany” kikötőjének megépítésére van – e remény?

A Balatoni Hajózási Zrt. elkészítette a részletes koncepciótervet a Tihanyi Vitorláskikötő (Öregkikötő) megépítésére. Elkészült és beadásra került a vízjogi létesítési engedélyezési terv is. A beruházáshoz szükséges anyagi források azonban nem állnak rendelkezésre, ezért Társaságunk vizsgálja, hogy milyen pályázati források bevonásával, vagy egyéb konstrukciókkal lehet megteremteni a szükséges anyagi feltételeket. A műszaki megvalósíthatóság esetében itt is hátráltató tényezőként jelentkezik a kőberakodó hely hiánya a tavon.

 

  • A kitakarított Csopak kikötőmedencéjében folytatásra kerül – e a fejlesztés, (mólók kiépítése, további bérelt és vendéghelyek számára)?

Csopakon jelenleg nincs napirenden ilyen horderejű fejlesztés. Ebben a BAHART kikötőben összesen 11 hajóhellyel rendelkezünk. Az idei évben kisebb beruházás keretében a hajók védelmét szolgáló kerítést építi meg társaságunk, illetve a víz- és áramvételezési lehetőségeket alakítjuk ki a hajóhelyekhez.

 

  • Idén is megmarad – e az átjárhatóság a TVSK, valamint a Phoenix Marina Keszthely kikötőkben történő díjmentes éjszakázások  tekintetében?

Társaságunk nyitott az együttműködések fenntartására, jelenleg is zajlanak a partnerekkel azok az egyeztetések, melyek során írásban rögzítjük az igénybevételekhez kapcsolódó feltételrendszert.

 

  • Terveznek-e az elkövetkező szezonban valami olyan fejlesztést, vagy változtatást, amiről jó, ha a hajósok értesülnek?

Igyekszünk a kikötőhelyeink bérlőinek folyamatosan naprakész tájékoztatást adni számos kommunikációs csatorna felhasználásával. A bárki által elérhető honlapunkon, illetve a közösségi médiában, valamint a sajtón keresztül is rendszeres tájékoztatást adunk a hajósokat érintő tudnivalókról. Ezúton is köszönjük ebben a Porthole közreműködését is.

 

  • Többen érdeklődnek vitorlás hajó elhelyezésének lehetőségeiről. Nagyjából ismerem a kikötőink telítettségét. Talán mégis akadhat olyan telephely (pl. Alsóörs), amit esetleg ajánlhatok?

A BAHART kikötők cégszintű kihasználtsága meghaladta a 95%-ot, így a legtöbb kikötőnk vonatkozásában gyakorlatilag szinte minden helyet értékesítettünk. Szabad hajóhelyeket alapvetően Badacsonyban és Balatonfüreden tudunk még az érdeklődőknek kínálni. A szabad helyekre vonatkozó megkeresések esetén a BAHART Ügyfélközpont áll rendelkezésre a 84/310-050-es telefonszámon vagy a marina@bahart.hu e-mail címen.

 

  • Van-e olyan téma, közlendő, dolog, vagy bár mi, amit a Boat Show hozzánk betérő (G pavilon G102C stand) érdeklődők felé terjeszthetek, vagy szétoszthatok?

A BOAT Showra külön tájékoztató anyagokkal nem készültünk, nagyon szépen köszönjük a felajánlást!



További kérdés esetén szívesen állunk rendelkezésére.

 

További szép napot kívánok!

 

üdvözlettel:

 

Fridrich-Kovács Barbara

marketing vezető

 

 

email_alairas

 

Tehát ez a helyzet. És úgy általában nagy a bizonytalanság, a tulajdonjogok változása miatt. Sok mindent sem ők, sem mi nem tudunk. Azt viszont bátorkodnék kijelenteni, hogy bárki is lesz a gazda, ha maga az „Öreg Kaporszakállú” száll is le a mennyekből, kő és uszályrakodás nélkül, egy ekkora méretű tavat üzemeltetni nem tud. Mert egyszerűen lehetetlen! Látogatóink vetették fel ötletként, hogy vasbeton elemeket kéne gyártani, olyanokat, mint amiket a tengeri kikötőknél alkalmaznak – csak persze kisebbeket –, melyeket markológéppel lehet rakodni. Meggondolandó!

Szabad kikötőhelyek terén, majdhogynem tragikus a Balaton helyzete. Ezt jól reprezentálja, hogy úgy a Bahart, mint más ilyen profilú cég, az idei kiállítástól távol maradt. Ugyanis nincs mit eladniuk! Gyakorlatilag minden helyük elkelt – akkor minek rontanák itt a levegőt –. Magam részéről, nem reklám, hanem segítség gyanánt azt tudom mondani annak, akit „szorít a cipő”, hogy Keszthelyen az eddigi Phoenix Marinában – kérlek, ezt a nevet már ne használjátok, mert nem szeretik –, tehát a Keszthelyi Yachtkikötő kínálatában http://kyk.hu/ még szerepel közel ötven bérelhető kikötőhely. És még azt is hirdetik magukról, hogy ők a legolcsóbbak. Megtudtam, hogy a közeljövőben, belső átrendezéssel (kimarkolják a nádast és a belső stég északi oldalát is ellátják fingerekkel – fuj, a belem jön ki, természetpusztítás, elítélem, ellene szólok –) még jó pár placcal bővülni fognak. Erről ennyit.

Ha már itt tartunk a kikötéseknél, hadd kérjem a türelmeteket Portole Kártya ügyében, ugyanis tárgyalásokat folytatunk egy új, az eddiginél jobb formáció létrehozásáról. Jelezzük, ha jutottunk valamire.

De mi maradt még ki? Rengeteg, szebbnél szebb, hasznosabbnál hasznosabb látnivaló. Képtelenség felsorolni. Csak úgy ömlesztve, amire különösen felfigyeltem: Jó pár applikáció, szoftver, elektronikus műszer, kellék, ami a hajózást segíteni hivatott. Például a Kwindo rendszere, mely regisztráció ellenében akár csoportosan használható. Áttekinthetően szerkesztett képernyőn mutatja és rögzíti útvonalunkat (egyébként is tudom merre jártam), méri a tempónkat (letekintve a vízre látom), megjeleníti a „meghívott” többi hajó helyzetét, útvonalát, sebesség adatait (amint körülnézek, felismerem őket, ha másképpen nem, akkor távcsővel, amennyiben dőlnek, akkor „jönnek, mint állat”, ha nem, akkor csak legfeljebb cammognak)… és így tovább. – Most csak gonoszkodtam, mert én is letöltöm –. Nem utolsó sorban, szebbnél szebb lényeket is csodálhattunk, úgymint szakállas agámát, fiatal boa constrictort, fehér galambot, madárpókot, Dehler 34c hajó fényét emelő szépségkirálynőt szalagostól, koronástól.

Ráadásul, hála a Hortobágyi Madárpark munkatársainak, mindezeket kézbe is lehetett venni, illetve megsimogatni, végig tapicskolni, sajnálatos módon, az utolsó kivételével. Azt nem volt szabad. Nagy kár. Viszont a sors fényesen kárpótolt.

A végső zárás előtt nem sokkal odalibbent standunkhoz egy vidám, „teltkarcsú, vitamingombóc” hölgyecske. És már dőltek is belőle a kérdések, végeláthatatlan sorban. Az áradatot nem voltam képes gátak közé szorítani, s mivel még volt negyed órám, hamarjában bemutattam neki – kedves barátom segedelmével – az egyik Hanse Yacht bárkát, alul – felül – kívül és belül. El volt ájulva és ragadtatva. Gondoltam, továbbszáguld, de nem így tett. Visszakísért a standhoz, és egy ott heverő blokkot kezdett hajtogatni. Papírhajó készül? - kérdeztem -. Á, dehogy. Ez egy tátika virág. Neked csinálom, mert ti olyan aranyosak és kedvesek voltatok velem. Én csak ezt tudom adni. És olvasni fogom az újságotokat!  Elém lódította, majd ahogyan jött, úgy egy villanás alatt el is tűnt a sokaságban.

Én pedig ott álltam, lefagyva, elszorult lélegzettel, meghatódva.

Ha másért nem is, de ezért érdemes volt idejönni! Legyen ez a végszó!

 

2019. február 26.      Köszönetet mondok Dobos Zsuzsanna Kapitánynak a fényképekért.

 

Jó szelet (tiszta vizet): Merlin!