A vitorlázás egy sport, és mint minden sportban, itt is szükség van edzésre. Nem várhatjuk el, hogy a fordulók, halzok és spinakker levételek tökéletesen sikerüljenek, ha sosem gyakoroltuk be őket alaposan. És mégis: sokan úgy ülnek be verseny előtt a hajóba, hogy egy percet se töltöttünk előtte edzéssel!
Ha másra nincs is időnk, vitorlázzunk ki a futam előtt legalább egy órával és menjünk végig az összes manőveren: kreuz, spinakker felhúzás, halzolások, és egy gyors spinakker levétel legyen ezek közt mindenképpen. Azonban, ha jobbak szeretnénk lenni, esetleg éremre fáj a fogunk, muszáj lesz néhány hétvégét rászánni az edzésre!
Eddz úgy, mintha versenyeznél!
Legyenek pontos keretei az edzésnek! Érkezzen mindenki a hajóhoz időben és versenykészen, a hajó legyen felszerelve és azonnal induljunk is el, ne halogassuk a dolgokat.
Először menjünk egy jó hosszú, egyenes kreuz szakaszt, hogy legyen mindenkinek ideje elrendezni a dolgait. Utána kezdjük el a fordulók gyakorlását, ebből legyen legalább hat-hét darab, így kialakulhat egyfajta koreográfia a legénység számára.
Aztán tegyünk ki két pályajelet. Hogy miért kell igazi bója? Mert az elképzelt bójánál nem lehet pontosan spinakker levételt gyakorolni.
Ha megvannak a pályajelek, kezdjünk el körözni. Jó, ha a kirakott pálya elég hosszú ahhoz, hogy minden körben négyet-ötöt tudjunk halzolni. Ha elrontunk egy manővert, érdemes megállni és átgondolni a dolgokat. Néhány kör után pedig feltétlenül tartsunk szünetet, és beszéljük meg egymás között, hogy mi ment jól és mi nem.
Minden edzésnek legyen valamilyen meghatározott tematikája. Az a rövidebb, de intenzívebb tréning, aminek van előre megbeszélt feladata, eleje és vége, sokkal hasznosabb, mint egy hosszú edzés mindenféle megfogható cél nélkül.
Gyakorolj együtt egy másik hajóval!
A sebességünk javításának egyik legjobb módja az, ha egy másik hajóval összemérve edzünk. Egyedül vitorlázva könnyű azt hinni, hogy gyorsak vagyunk, és csak versenyhelyzetben derülhet ki ennek az ellenkezője.
Ha a negyedszeles menetünk sebességet akarjuk ellenőrizni, nagyon fontos, hogy a két hajó ne legyen egymástól több mint 2-3 hajóhosszra. Ha az egyik hajó tisztán gyorsabb és nagyon otthagyja a másikat, álljunk meg és nézzük végig az állításokat. Aztán persze a két hajónak helyet is kell cserélni időnként, aki eddig luvban volt, most legyen a lee hajó.
Ha a kreuzolás sebessége már jó, mehetnek a körök. A másik hajó jelenléte sokat segít abban, hogy az edzés versenyszerű legyen és majdnem élesben gyakoroljuk a manővereinket.
Edzőpartnereink rengeteget segíthetnek a versenyek alatt is. Menjünk ki együtt futam előtt és ellenőrizzük a beállításainkat. Fél óra alatt a pálya területének egészét be lehet járni és ha van extra időnk, menjünk egy bőszeles szakaszt úgy, hogy egyikünk jobbra a másik meg balra megy, így plusz információhoz juthat a taktikusunk a széllel kapcsolatban.
Kikötés után se tegyük el magunkat azonnal másnapra, érdemes előbb összehasonlítani a jegyzeteinket és a beállításainkat.
Gyakorolj manővereket!
Az egyik legnehezebb manőver a lee bója kerülése: a spinakker levétele és az utána következő felluvolás a kreuz szakaszra. Ez egy majdnem 180 fokos forduló, ahol az egész hajónak együtt kell dolgoznia. A spinakkernek le kell jönnie időben, a hajónak meg kell kerülnie a bóját, mindeközben állítani kell a vitorlákat és lehetőség szerint nem lenne szabad nagyon lelassulni se. A jó bójavétel az, ahol a hajó nagy ívben érkezik, de a pályajelhez közel megy, miután felvette a negyedszeles irányt.
Érdemes ezt egyedül is gyakorolni, először akár spinakker nélkül. Figyeljünk arra, hogy a trimmerek ne húzzák be a vitorlákat idő előtt, és nézzük meg felélesedés után, hogy milyen közelről sikerült kerülnünk a pályajelet, majd próbáljuk meg újra és újra. 5-7 ismétléssel már egész jó tapasztalatot lehet szerezni az adott szélviszonyokban való felluvoláshoz.
Gyakorold a rajtolást!
A verseny egyik legnehezebb, de egyben legfontosabb része a rajt. Sajnos ezt nem egyszerű gyakorolni sem. A legjobb az, ha összejön egy pár hajó, szerzünk egy motorost és 5 perces rajtokat kezdünk csinálni – így egy óra alatt akár tizenkétszer is elrajtolhatunk.
A rajt lényege, hogy időben és jó sebességgel történjen, de az igazán jó rajt ismérve az, hogy rajt után az ember tudja tartani a vonalát 2-3 percig jobbcsapáson anélkül, hogy fordulnia kellene más hajók miatt. Ezt úgy lehet gyakorolni, hogy a hajók körülbelül két hajóhosszra egymástól libasorban félszeleznek, majd egy adott jelre felélesednek. Már a felélesedést is érdemes többször megpróbálni, hogy olajozottan menjen, majd kreuzoljunk nagyjából 3 percig és figyeljünk arra, hogy a hajó magassága ne változzon, távolságunk a mellettünk vitorlázóktól állandó legyen. Ha ezt sikerül begyakorolni, a rajtok után elég lesz a sebességgel és a magassággal foglalkoznunk, és nem kell a helyünkért harcolnunk.
A rajtgyakorlatokat nem igazán lehet mással kiváltani, vagy máshogy alaposan begyakorolni. Érdemes összefogni a többi hajóval és megszervezni egy rajt clinicet, mert önbizalmat és sokkal jobb technikát nyerünk általa.