Aki rendszeresen vitorlázik, maga is tapasztahatja, hogy a tengerekben a műanyagszenneyzés évről-évre láthatóan növekszik, nehéz találni olyan öblöt, ahol nem úszik a felszínen valamilyen szennyezés. 

Emily Penn többszörösen díjazott vitroláskapitány (skipper) és környezetvédelmi aktivista már 2014 óta keresi a megoldást. Az általa alapított non-profit szervezett az eXXpedition rendszeresen szervez olyan vitorlás utakat, amelyek során felkeresik azokat a helyeket, ahol a műanyagok nagyobb koncentrációban fordulnak elő, és kutatásokat végeznek a szennyezések felmérésére valamint igyekeznek megoldásokat kidolgozni.

Az eXXpedition 2019 októberében, egy minden eddiginél nagyobb útra vállalkozott, a cél 38.000 tengeri mérföld a föld körül, egy 70 láb hosszú hajón (SV. Travel Edge), áthajózva négy nagy műanyag csoportosuláson, érintve az északi sarkvidéket is. Az utat 30 szakaszra bontották, a szakaszok hossza változik 4-5 napos úttól a 3-4 hétig tartóval.

A csapat összetétele: 3 fős szakmai legénység, 1 fő kutatatásvezető, valamint szakaszonként 10 civil személy. Ami még különlegessé teszi a vállalkozást, hogy kizárólag nők vehetnek részt rajta. Jelentkezni lehetett különféle hátterű és végzettségű hölgyeknek. De nem csak tudósokat, kutatókat vártak, hanem tanárokat, üzletasszonyokat, művészeket, szinészeket is. Olyan személyeket, akik első kézben megtapasztalva a probléma nagyságát, hitelesen fel tudnak lépni, az óceánok nagyköveteivé válva elő tudják segíteni a megoldások kidolgozását és megvalósítását, minél szélesebb körben fel tudják hívni a figyelmet a probléma nagyságára és képviselni tudják az eXXpedíciót.

 

Több mint tízezren jelentkeztek az útra, Magyarorszáról eddig ketten kerültek be a csapatba: Wrhovina Éva környezetgazdálkodási szakember. és ennek az írásnak a  szerzője, Kelemen Tünde környezet- és munkavédelmi mérnök. A vitorlás tapasztalat nem volt előfeltétel, így  meghallva a felhívást azonnal jelentkeztem. Elsősorban, azért jelentkeztem, hogy kutatómunkát végezhessek, és egy nemzetközi csapattal dolgozhassak együtt, valamint mélyítsem a fenntarthatósági célok eléréséhez segítő tudásom, habár jelenleg is környezetvédelmi pozícióban dolgozom egy vegyipari jellegű gyárban. 

Nagy adag kalandvágy is kell ahhoz, hogy valaki belevágjon egy ilyen vállalkozásba. Az expedíció 3300 méföldet fog megtenni, 3 és fél hétig fog tartani, Ausztráliából Mauritiusra, miközben áthalad a mintegy 5 millió km2 területű, a föld eddig legkevésbsé kutatott indiai óceáni műanyag csoportosuláson.

Attól nem tartok, hogy nem tudok vitorlázni, bízom a legénységben és abban, hogy én is hamar belejövök és mindenben segíteni tudok, amiben kell. Amitől viszont tartok, hogy már a hullámvasút látvánáytól szédülök, mi lesz a hajón, nem tudom, de kiszállni nem lehet. Legalább ötször megnéztem alaposan a térképen, hogy azon a szakaszon nincsenek szigetek, végig kell menni.”

Wrhovina Éva édesapja és testvére is vitorlázik így számára nem lesz teljesen idegen a környezet, 600 mérföldet fog megtenni körübelül egy hét alatta a csodálatos szigetvilágban, a Fidzsi szigetektől Vanuatuba, ahol a helyi szervezetekkel közösen fogják a kutatásokat elvégezni.

Rengeteg tévhit kering az óceánokban található szennyezésről, ezért az út során megszerzett tudásomat szeretném minél több emberrel megosztani, segíteni a jövőbeni tudatos vásárlási döntéseket.”

A civil csapattagok ugyanúgy részt fognak venni a hajó napi munkájában, mint a profi legénység: takarítás, kötelek kezelése, éjszakai váltott őrség, főzés valamint a mintavégzések elvégzése és kiértékelése.

A mikroműanyagszennyezés meghatárzására, mintát fognak venni rendszeresen a vízfelszinről, mélyebb kb. 25 méter mélységből, a partok mentén az üledékből, valamint a levegőből is.  A hajón található egy FTRI mérő berendezés, amivel meghatározható a műanyagok fajtái, ezáltal következtetni lehet az eredetére, mire használták eredetileg, honnan kerülhetett oda.

Fotó: Jamie Colman

Az köztudott, hogy jelenleg mintegy 5 trillió darab apró műanyag részecske úszik az óceánokban, egy részük lesüllyed a mélyebb rétegekbe, már 10.000 méter mélyen is találtak műanyagot. Egyelőre a szenneyzés megállíthatattlanul folytatódik, éves szinten mintegy 8 millió tonna műanyag kerül be az ócánokba. (forrás: world economic forum) A műanyag, az időjárás, a napsugárzás és különféle mehcanikai hatások során aprózódik, az 5 mm-nél kisebb részeket mikroműanyagnak nevezzük. Ezek a részecskék jelentik a legnagyobb veszélyt, mivel az állatok összetévesztik a táplálékkal, így könnyedén bejut a táplálékláncba.

A mikroműanyagok felmérése mellett, mindenhol, ahol megállunk a hajóval, a csapat felmérést fog végezni a parton is, annak meghatározására, hogy az adott város, közösség mennyire környezettudatos, mennyi szennyezés jut be az óceánokba, milyen a település hulladékfeldogozási/begyűjtési rendszere. Az út folyamán szerzett tapasztalatinkról előadásokat fogunk tartani a helyi szervezeteknél.

 

Fotó: Jamie Colman            

Az expedíció Jelenleg Galapagos szigetekről halad a Húsvét szigetek felé, eddigi mérések alapján, a legtöbb helyen mintegy hétszer nagyobb szennyezést mértek, mint amire számítottak. Teljesen lakatlan szigeten, mint például a karib tengeri San Blas szigeten is jelentős mennyiségben találtak hulladékot.

A hajó nagyon biztonságos felépítésű, amit arra terveztek, hogy bármilyen időjárási körölmények között biztonságosan teljesítse az utat.

Fotó: Sophie Dingwall

Évával az útra való készülődés során nem csak fizikailag keszülünk fel, hanem igyekszünk minél több mindenkihez eljutni, hogy megismertessük az eXXpedition-t. Tartottunk már előadásokat iskolákban, vendégeskedtünk TV-műsorban, különféle cikkekben szerepeltünk. Ezenkívül aktívan keressük a támogatokat is, akikkel együtt tudnánk működni, mivel önköltséges a részvétel.

Köszönöm a Magyar Vitorlás Szövetségnek, hogy segít a  expedíció, a program népszerűsítésében. 

Wrhovina Éva támogatói oldala:

https://www.gofundme.com/f/exxpedition-fiji-to-vanuatu-may-2020

Kelemen Tünde támogatói oldala:

https://www.gofundme.com/f/tundes-exxpedition-research-plastic-pollution

Szöveg: Kelemen Tünde