A Spartacus Vitorlás Egylet párosa már hónapok óta a helyszínen, a portugáliai Vilamourában edz. Megérkezett Új-Zélandból a vadonatúj Mackay hajó, a felszerelés finomítása, bevitorlázása megtörtént. Nehezíti viszont a fiúk dolgát, hogy hat nemzet pályázik az egyetlen kiadó kvótára, több esélyes országból két várományos hajó is indul, ami jelentős taktikai előny: kiélezett helyzetben az egyik egység segíteni tudja az esélyesebb pozícióban lévő másikat. A részletekről a páros edzőjével, Majthényi Szabolccsal beszélgettem.

Milyen az új hajó?
„Minimálisan különbözik csak az eddig használttól, a legújabb sablonban készült, várható, hogy valamelyest javultak az új változat bőszeles tulajdonságai. A veretezés ugyanolyan, minden a megszokott helyen található. Minimális szerelésre volt csak szükség, megoszlanak például a vélemények a svertállítással kapcsolatban, van akinél le van felezve, mi direktben állítjuk – kevesebb kötél, egyszerűbb, gyorsabb működtetés, viszont jobban oda kell a finomállításra figyelni.

Sikerült kiválasztani a svertet is, gyenge-közepes szelekben tudnak igazán gyorsak lenni a fiúk, erre optimalizáltuk a hajót egy közepesen kemény uszonnyal. Az árbóc változatlan, a vadonatúj olasz Zaoli vitorlákat csak a világbajnokságon húzzuk fel, az eddigi edzéseken és majd az előversenyen is a teljesen azonos második garnitúrát használjuk. Összeállt a vízen is az az új felszerelés, jó szélben zajlott az első edzés a két USA-beli és a szlovén egységgel.” 

Mit lehet tudni az előversenyről? Ugyanazon a pályán rendezik mint a világbajnokságot? Milyen szelek várhatók?
„Gyakorlatilag mindenki itt van már a VB helyszínén. 50-60 indulóra számítunk. A versenyutasításban két lehetséges pálya van kijelölve, de mivel a mi versenyünket egy időben rendezik az RS:X szörf Európa-bajnoksággal, várható, hogy ugyanazon a vízterületen maradunk majd végig. Maximum egy hétre lehet előre látni az időjárást itt is, 12-13 csomós szél lesz a jellemző, egy-két nap erősödhet fel csak 18-20 csomósra. A nagy világversenyek előversenyeire egyébként jellemző, hogy a végeredmény nem mindig tükrözi a valós erőviszonyokat, sokan még felszereléseket tesztelnek, vagy hozzánk hasonlóan nem a top vitorláikat használják, inkább a felkészülésük részének tekintik ezt az erőpróbát.” 


A versenynapok alatt mi a te dolgod?
„Balázs és Zsombor nagyon önállóak. Rengeteget fejlődtek technikában, taktikában és fizikailag. Az itt töltött idő alatt jól megismerték a Vilamoura környéki vizeket, széljárást. Most úgy érzem, elsősorban a pszichológusi szerepkörömet kell elővennem. És az előkészületeket kell segítenem. Együtt még a parton átnézzük a szél és áramlás előrejelzést, ezeket még futam előtt a motorosból mérésekkel pontosítom. Nagyon gyakori, hogy az Atlanti óceán felől beérkező frontok  keresztirányú hullámzást okoznak a pályán. Ezek különböző állítást és hajóvezetési technikát követelnek meg cirkálószakaszban a két ellentétes takkon. Az egyik irányban segítik a hullámok a haladást, a másik irányban szenvedősebb a menet. De ugyanez igaz bőszélben is. Ezeket sikerült begyakorolnunk az elmúlt napokban, itt nagyon fontos volt, hogy a motorosból, külső megfigyelőként tudtam korrigálni az állításokat, a hajóvezetést. Ez a „külső szem” nagyon fontos lesz a versenynapokon is.” 

Hogyan kell szerepelni a világbajnokságon, hogy meglegyen az olimpiai kvóta?
„Erős a mezőny, és nagyon erős az a társaság is, amely az egyetlen fennmaradt részvételi helyért küzd. Most úgy látom, minimum a top 10-ben kell végezni ahhoz, hogy kijuthassunk. Hat nemzet esélyes a kvótára. A németek két esélyes hajóval jöttek, itt vannak a svájciak is. Ők kifejezetten jók erős szélben. A két izraeli egység közül az egyik junior világbajnok, a másik junior világbajnoki ezüstérmes. A portugálok, egy testvérpár, úgy ismerik a helyi viszonyokat, mint a tenyerüket. Ráadásul 420-asban ifjúsági világbajnokságot nyertek. Az osztrákok ugyancsak két hajóval jöttek, az egyikük többszörös olimpikon. Jók, de az idei eredményeiket látva, talán már kevésbé motiváltak. A „több hajós” nemzetek előnye, hogy egy kritikus helyzetben össze tudnak dolgozni a párosok, a gyengébbik védeni tudja az esélyesebbet. Készülünk ezekre a nem mindig kellemes versenyszituációkra is.” 

Március elsején tehát elkezdődik Gyapjas Balázs és Gyapjas Zsombor küzdelme az olimpiai kvótáért. Az elvégzett hosszú és kitartó munka önbizalmat adhat. Nagyon sokan támogatták az eddigi útjukat: elsősorban a Magyar Vitorlás Szövetség és klubjuk, a Spartacus Vitorlás Egylet; a Magic Marine vitorlás felszerelését használják a fiúk és a Kalifa olajos magvai, aszalt gyümölcsei egészítik ki az étrendjüket. Végül, de nem utolsósorban a Mikropakk segített az új hajó megvételének finanszírozásában, logisztikájában, és a motorost is biztosította az edzői munkához.

Szöveg: Visy László Oszi
Kép: Majthényi Szabolcs, Kerekes Zsombor