És miért fontos ez az átmenet? Egyre több fiatal szembesül azzal, hogy a kishajós versenyzéssel eltöltött évek után, úgy az érettségi-egyetem táján elfogynak a lehetőségek – a vitorlázás szeretete viszont megmarad. A hagyományosabb felépítésű hajók pedig talán kevesebb izgalmat adnak, mint egy spinakkeres-trapézos vitorlás.
Az egymásrautaltság viszont kölcsönös: ha egy hajóosztály csapata főleg idősebbekből áll, egyre kevesebben járnak versenyre, tavasszal-ősszel az öreg csontok, teljesen jogosan, már nem kívánják a hideget, a nyakba zúduló fröccsöket. A lassú agóniával a még továbbélésre alkalmas, sőt remek hajóosztályok is kikopnak a versenyrendszerből, eltűnnek a Balatonról.
Ezt ismerte fel az Asso osztályszövetség, amikor néhány éve elhatározta: mindent megtesznek azért, hogy fiatal versenyzőket nyerjenek meg ennek a hajóosztálynak. A munka idénre beérni látszik, erről beszélgettünk Vadnai Tamás osztálykapitánnyal és unokaöccsével, tokiói olimpikonunkkal, Vadnai Benjaminnal.
„Tavaly és tavalyelőtt is elindultunk Assoval a Kékszalagon öcsémmel, Jonatánnal és egy fiatal csapattal. Tavaly meg is nyertük a versenyt az osztályunkban” – kezdte Benjamin. „12-13 éves lehettem, amikor Apával és nagybátyámmal először versenyeztem ebben a hajóban, optimistesként iszonyúan élveztem a trapézolást, akkor úgy éreztem, rengeteget hozzátettem a sikerhez, ma erre kicsit kritikusabban emlékszem, de egy biztos – hatalmas élmény volt. Füreden, a BYC-ben pillanatnyilag a BDO nevű Assot hárman, felváltva kormányozzuk, Weinber Zsófi, Joni öcsém és én. Most az olimpia miatt kevesebb időnk jut erre, idén sajnos a Kékszalag is számunkra kiesik, de a hajó ott lesz minden fontos versenyen. A klubunknak több szempontból is fontos az Asso. Egyrész jó, hogy van egy zászlóshajó, ami reprezentálja az egyesületet, és hozza az eredményeket. Másrészt segít azoknak, akik egy kishajós ifi karrier után hirtelen nem találják a helyüket, a hajóosztályukat. Harmadrészt edzés, versenyzés közben, a vízen át tudjuk adni a nemzetközi versenyeken, edzőtáborokban, az olimpiai felkészülés során szerzett tapasztalatainkat a fiataloknak. Számomra óriási élmény ez a hajó: az érzékenysége, az hogy jó a sebessége, olyasmi, mint egy nagy repülőhollandi. Külön kihívás, hogy nagyon erős a mezőny: olyan legendákkal versenyezhetünk együtt, mint - a teljesség igénye nélkül - Majthényi Szabolcs, Detre Szabolcs és Zsolt, Petrányi Zoltán, Fazakas Gyöci, Nyáry Zsolt, és nem utolsósorban Vadnai Tamás… és ahogy hallottam, még újabb meghatározó arcokkal bővül a mezőny.”
„Igen, nemrég beszéltem a Gyapjas testvérekkel, akik nagyon lelkesek, és várhatóan Assozni fognak a jövőben” - folytatta az osztálykapitány. „Alóluk gyakorlatilag kihúzta a 470-est a World Sailing döntése, miszerint vegyes legénységű lesz ez a hajó a jövőben. Évekkel ezelőtt kezdtük el a fiatalítási programunkat. Az eredeti ötlet az volt, hogy megkeressük a parton álló, vagy kevés versenyen induló hajók tulajdonosait, hogy egyfajta bérleti díjért, támogatásért engedjék át a hajójukat olyan tehetséges fiataloknak, akiket pályázati úton választottunk volna ki. Hatalmas meglepetésünkre egy fillért nem kellett kifizetnünk az osztályszövetség meglehetősen kevés pénzéből ilyen célra, több hajó minden anyagi igény nélkül elkezdett versenyekre járni, fiatal vitorlázókat vontak be, fejlesztették a felszerelésüket. Egyebek közt így szerveződött újjá a Yuppie és a Tomahawk, ez utóbbi teljesen ifjúsági csapat. Ez egyfajta öngerjesztő folyamat, ha többen indulnak, izgalmasabbak a versenyek, ennek híre megy, és ez újabb érdeklődést generálhat. Van idénre még egy tervünk, egy olyan egy napos klubverseny, ahol az induló hajókban csak ketten lehetnek 26 év felettiek. Alapítottunk egy ifjúsági vándordíjat, amit a Rooster szponzorál, és minden évben az OB, három évente az EB legeredményesebb fiatal csapata nyeri el."
A hajót 1983-ban az olasz Ettore Santarelli tervezte. Azóta 151 hajó készült és mindegyik a Garda tó partján fekvő Bogliaco kisvárosban, a Licospars műhelyben. Ebből jelenleg ca. 50-60 egység vitorlázik, versenyzik vele Közép-Európában. A legtöbb hajót az őshazájában, Olaszországban találjuk. A hajó összsúlya 1100 kg, ebből a kiel súlya 450-480 kg, amelynek formája bulba nélküli, lefelé egyre vékonyabb. Acélvázas szerkezetre 3mm saválló acél héj van erősítve, kizárólag az alsó felében van ólom kitöltés. Az osztályelőírás tiltja a kiel befestését, csak polírozni, pasztázni szabad. Fényesre polírozva nem algásodik, és nagyon elegánsan mutat a kikötőkben.
Az árbocra pillantva megállapíthatjuk, nem egy átlagos túrahajó. Az egész hajót egyszerű kialakítás jellemzi. Az első deck domború, a cockpit kényelmesen széles, hátul teljesen nyitott. A hajó tartós merevségét a gőzöléssel hajlított fabordák adják. A test üvegszálas, airex-el szendvicselt vinilészter laminált.
A hajó összsúlya méretéhez képest könnyű, ezért jolleként viselkedik a hullámokon. A hajóhoz eredetileg 2 genoa (2009-től 1 genua), 1 fock, 1 spinnacker, és egy nagyvitorla tartozik. Az árbocon két pár száling és egy jumper van elhelyezve. Osztályversenyeken 6 fő vitorlázza, akiknek (fürdőruhában mért) súlya max. 520kg lehet, ebből a három trapézos együttes súlya max. 260kg. Forrás: asso99.hu
Nem mai tervezésű tehát a hajó… Miért nem épülnek újabb egységek?
„Az egyik oka az lehet, hogy nagyon strapabíró, időtálló, jól méretezett a test. Néha új vitorlákat kell venni, folyamatosan frissíteni kell a mozgó és álló kötélzetet, ennyi” – mondta Vadnai Tamás. „A mi hajónk, a Tomasso például 1996-os. Földváron tavaly az Unitef kupán 20-25 csomós szélben, hullámos vízen egy nyekkenés nélkül ment végig, és nyertük meg vele a versenyt.”
„Na ez az az érzés, ami miatt jó Assozni!”- veszi át a szót Vadnai Benji, majd nagybátyja folytatja: „Rengeteg hajóra keresnek legénységet. A három trapézos ember összesen 260 kg lehet, tehát normális testalkatú, nyolcvan kiló feletti, magas, sportos, jó mozgású fiatalok számára itt a lehetőség! Nagyon jó versenyek vannak, ráadásul idén a Tihanyi Hajós Egylet Asso Európa Kupát rendez a Balatonon július 28.-augusztus 1. között, ez lesz egyben az Országos Bajnokság is. 16-18 hazai induló várható, hatan jönnek Németországból, és elképzelhető – ha tudunk bérhajót biztosítani – hogy a tengerentúlról is jönnek majd. Bár az Asso őshazájában, Olaszországban van a legtöbb hajó, ők úgy látszik nem szeretnek utazni. Osztálytitkárunk, Földházi Kriszta évek óta dolgozik azon, hogy olaszok is jöjjenek ide versenyezni, mindezidáig hiába. Úgyhogy maradt még tennivalónk bőven.”
Szöveg és videók: Visy László Oszi
Fotók: Mészáros Melinda (a képek a 2020. évi földvári országos bajnokságon készültek)