Tisztelt Porthole !

Régi szokásunkhoz híven, nagy örömmel vitorlázunk át Alsóörsről vagy Balatonfüredről  Tihanyba egy jó lángost enni. Sok ismerőssel találkozunk és egy jó kis összemérésre is lehetőséget ad a bajnokság előtt egy oda vissza út változó szélben. A minap két kalózzal vágtunk neki a távnak,  abban a reményben, hogy jót ebédelünk és közben a beállításokat is pontosíthatjuk. A hajók között voltak különbségek ezért kormányost is cseréltünk. Egy része a sebességkülönbségeknek tisztázódott, de útközben megéheztünk így érkeztünk meg a tihanyi BAHART tulajdonú kikötőhelyre, közvetlenül kulináris élvezeteink helye elé, ahova már évek óta járunk étkezni. A biztonságos kikötés után, amit a nagyhajók mólójától és a közforgalmi hajó kikötőtől távolabb, egy megfelelő falborítású partszakaszon oldottuk meg, elmentünk ebédelni. A békés étkezés és beszélgetés után a hajóink felé indultunk, amikor is legnagyobb megdöbbenésünkre egy keresztben csíkos kék pólóban, magát hivatalosnak feltüntető személy jelent meg. Hajónként 4 ezer forintos kikötő díjat követelt a fél órás tartózkodásunkért.

A lángos sem volt olcsó, de ezzel a költséggel nem számoltunk. Szerencsére volt még ennyi pénz nálunk, de kértük adjon számlát a kifizetésünkről. Magam is BAHART bérlő vagyok de természetesen a kalóz vitorlásom a garázsban pihen zömmel és csupán a nagyhajóm rendelkezik a bérletet igazoló matricával. A kikötőmester ezt a kifogást nem fogadta el és gondolkodás nélkül inkasszálta a 8000 Ft-ot, és tájékoztatott, hogy amennyiben számlát kérek akkor fáradjak el a mintegy 200 m-re levő hajópénztárhoz. A szél kezdett csillapodni igy más erőforrás híján vitorlával indultunk anyakikötőnk irányába egyrészt, hogy további hajóbeállítási lehetőségeinket tisztázzuk, másrészt időbe haza érjünk. Otthon azért tisztáztuk saját kikötőmesterünkkel, hogy a belső szabályzat valóban ez, 9 m-nél kisebb hajó esetében ennyi díjat kell beszedni, jelzem autóval egy órás parkolás nem több mint 500 Ft. A kikötéskor persze semmilyen tábla nem figyelmeztetett bennünket milyen költsége lehet ennek a veszélyes lángos zabálós kalandnak. Kíváncsi lennék a kalózzal túrázó pl. piaristáknak, mekkora költségvetést kell beállítaniuk hasonló esetekre. Marad a nádasban parkolás és kiúszás? Így támogassuk a kishajós vitorlázást?

 

Eddig a levél. Tényleg elszomorító, hogy a legnagyobb nemzeti hajóstársaság mennyire távol került a bevételeinek jelentős hányadát biztosító szabadidős hajózás szellemiségétől. A jollésok gátlástalan lehúzása beleillik abba a nyereségorientált szemléletbe, melynek áldozatul estek a Bahart kikötők nagy részéből eltüntetett sólyák, kishajós infrastruktúrák. Nekik kéne az egyre pusztuló, ellehetetlenülő jollevitorlázás megmentése érdekében latba vetni befolyásukat, hiszen ezzel a szemlélettel saját bérlői utánpótlásukat is elpusztítják. Kikötőik, ha így megy tovább lélektelen hajótárolókká válnak, ahol a tulajdonosok egyre kevésbé vállalkoznak a kikötő és közvetlen környezetén túli hajózásra.

Hacsak nem ez a cél.

És még egy adalék: A Bahart kompjáratai még akkor is kifizettetik a kerékpárszállítási díjat, ha az utas összecsukható bringáját kézben, csomagként viszi a fedélzetre. Az egész világon ezt a kerékpározási módot mindenhol ingyenességgel honorálják. Itthon a BKV, a MÁV, a Buszjáratok. Külföldön sok helyen a belföldi légijáratok is, nem véletlen. Ha az a cél, hogy minél kevesebben terheljék a környezetet, akkor a csomagtartóból előrántható kerékpár a legkitűnőbb közlekedési alternatíva.

Díjköteles kerékpár még akkor is, ha ebben a formában mint bringa nem működik.

Ja, ha ráhúzok egy leplet az összecsukott bringára, akkor már ingyenesen kompolhatok! Normális???

Díjmentesen szállítható, mert így nem látják mi van a lepel alatt.