Mivel mi a PARTI SZÉL-lel harmadik alkalommal neveztünk a versenyre, tudtuk, hogy jó eredményt csak alaposan előkészített taktikával fogunk elérni. Az időjárás-jelentés előrejelzéséből lehetett tudni, hogy élénk délnyugati szélre számíthatunk. Ezt igazolta a péntek délelőtti időjárás. Az első futamon (a helyosztón, melyen a hajók a befutási sorrend szerint az azonosításhoz szükséges sorszámokat kapják meg) kidolgoztuk versenytaktikánkat. Tekintettel a friss szélre és a kb. 800 méteres pályatengelyre, melyen „up and down" szisztémában kellett két kört megtenni, eldöntöttük, hogy a spinnakerezés során nem használunk spinnaker-bumot a könnyebb manőverezés érdekében. Persze ilyenkor jobban oda kell figyelni minden apró manőverre és döntően falsolva kell haladni. A pénteki napon megrendezett négy futamon a cirkáló szakaszokban megszerzett előnytől függetlenül minden alkalommal húztunk spinnakert, hogy minél jobban begyakoroljuk a fenti technikát. Ennek során fokozott figyelmet fordítottunk a „loow" szár felhúzás alatti magasan tartására, illetve a leszedéskor a későbbi felhúzást elősegítő, jobb csapásnak megfelelő beszedésére és a szárak elrendezésére. Ez a nap teljes sikert hozott, mivel minden futamon elsőnek tudtunk befutni. Az igen finom vacsora elfogyasztása közben zajló értékelő beszélgetések során többeknek „deja vu" érzése volt a fiatalkorunkban a válogatott keret edzőtáboraiban folytatott - Dolesch Iván bácsi által annyira kedvelt - ketrecezés emlékére. Akkor is, mint most, a manőverek gyors, pontos elvégzése, a hajóban való fegyelmezett, koordinált mozgás, és a folyamatos manővereket követő rendrakás kapott fő hangsúlyt.
Szombaton reggel az előző napihoz hasonlóan élénk délnyugati szél várta a csapatot. Az apró hullám megérkezésével hattagúra kiegészült létszám folyamatos, futamonként három egymást követő rajtolással mérte össze erejét. A futambeosztást megkapva rögtön nyilvánvalóvá vált, hogy amikor az egyik futam utolsó rajtoló párosában veszünk részt és a következő futam első rajtoló párosában következünk, akkor a néhány perces szünetben rendelkezésre álló időt a lehető legjobban kell kihasználni a rendrakásra, az értékelésre és a felfrissülésre. Ez szerencsére számunkra csak egyszer fordult elő, a harmadik és negyedik futam esetében. A versenytaktikánkat ezen futamok alatt tovább finomítottuk. Annak érdekében, hogy a rajtoláskor megnöveljük a hajó manőverezés-képességét, a rajt előtti második perc kezdetekor a génoát 50 százalékig kitekertük, így a hajó fordulékonyabb és könnyebben optimális sebességre hozható volt. Ezen a napon a negyedik futamban a rajteljárás közben a versenyvezetés váratlanul a négypercest követően halasztó lobogót húzott, ezzel kicsit meglepve a PARTI SZÉL és a SCUTAMIL legénységét. Az újabb rajteljárás néhány perc múlva megindult, ami azt eredményezte, hogy ismételten a megfelelő (sorsolás szerinti kék, illetve sárga lobogónak megfelelő) oldalról kellett a rajtterületre bevitorlázni. Ezt egyik hajó sem vétette el, így az aznapi záró futamban büntetés nélkül rajtolhattunk. Ezen a napon négy győzelemmel és egy vereséggel (a FORTUNÁ-tól) végeztünk. A kellemes szélben délután partra érve, jól elfáradva megállapíthattuk, hogy a PARTI SZÉL-ben vitorlázók, akik a 60+ átlagéletkort képviselik, eredményesen zárták a napot, és a két napi összesített eredmény alapján a következő napi döntőre készülhetnek. A családias hangulatú Szeremley vendégfogadó teraszán elköltött vacsora során az élménybeszámolók és a tapasztalatok megbeszélésével zártuk a napot.
Vasárnap reggel a FORTUNÁ-val való döntőre való készüléskor felmértük, hogy egyetlenegy hibát sem véthetünk a futamok alatt, mivel a FORTUNÁ-n sokkal fiatalabb legénység van, akik ügyesek, gyorsak, és az eddigi mérleg velük egy győzelem, egy vereség. A döntőt két nyert futam elérésével írták ki. Az időjárás kicsit megváltozott, mivel északi-északnyugati irányú, és lényegesen gyengébb szél várta a résztvevőket ezen a napon. A már korábbi futamokban begyakorolt taktikai és technikai elemek mellé most György különös hangsúlyt fektetett a rajtolásra. Ez az első futamban úgy teljesült, hogy az utolsó percben az ellenfelet sikerült a zsűrihajó fölé szorítani s így a rajteljárásban jelentős késedelemre kényszeríteni. A rajtolásnál megszerzett előnyünket végig megtartva ezt a futamot megnyertük. A második futam egy kicsit érdekesebb és izgalmasabb volt. A szoros egymás melletti rajtolást követően a versenyző hajók a két oldalra nyitottak, a szélforduló számunkra kedvezőtlenül alakult, így az első bóját a FORTUNA vette előbb, de mi közvetlenül mögötte tudtunk spinnakert felhúzni. A takargatást követően sikerült belső helyet kiharcolni, így az alsó bóját már mi vettük elsőnek és onnantól kezdve a következő két szakaszban pozíciónkat tartva ezt a futamot is sikerült megnyernünk. Így ismételten, immár harmadszor lettünk a Badacsony match-race páros verseny győztesei.
Reméljük, hogy jövőre is lehetőségünk lesz egy ilyen színvonalas, jó versenyen megmérkőzni az ellenfelekkel - s talán az időjárás újra kegyeibe fogad, és ugyanilyen kiváló szélviszonyokban versenyezhetünk.
Toronyi András
Badacsony Match Race számozás | |||||
1 | Parti szél | ||||
2 | Fortuna | ||||
3 | Scutamil | ||||
4 | Vénusz 2 | ||||
5 | Bankó | ||||
6 | Apróhullám | ||||
Round Robin | Nem vett részt a futamon, így 0 pontot kap | ||||
Flight 1 | 2-3 | 4-5 | 1-6 | ||
Flight 2 | 3-4 | 5-1 | 2-6 | ||
Flight 3 | 1-4 | 2-5 | 3-6 | ||
Flight 4 | 1-2 | 3-5 | 4-6 | ||
Flight 5 | 1-4 | 2-5 | 6-3 | ||
Flight 6 | 3-4 | 2-6 | 1-5 | ||
Flight 7 | 2-3 | 4-5 | 6-1 | ||
Flight 8 | 1-2 | 5-3 | 4-6 | ||
Flight 9 | 5-6 | 4-2 | 3-1 | ||
Futameredmények pénteken | Állás | ||||
2-3 | 2 | futamszám | |||
4-5 | 4 | 9 | Parti szél | 8 | |
3-4 | 3 | 9 | Fortuna | 8 | |
5-1 | 1 | 9 | Scutamil | 5 | |
1-4 | 1 | 9 | Vénusz II. | 5 | |
2-5 | 2 | 9 | Bankó | 1 | |
1-2 | 1 | 9 | Apróhullám | 0 | |
3-5 | 3 | ||||
Futameredmények szombaton | |||||
1-4 | 1 | ||||
2-5 | 2 | ||||
6-3 | 3 | VÉGEREDMÉNY | |||
3-4 | 4 | ||||
2-6 | 2 | 1. | Part szél | 10 | |
1-5 | 1 | 2. | Fortuna | 8 | |
2-3 | 2 | 3. | Scutamil | 7 | |
4-5 | 4 | 4. | Vénusz II. | 7 | |
6-1 | 1 | 5. | Bankó | 3 | |
1-2 | 2 | 6. | Apróhullám | 0 | |
5-3 | 3 | ||||
4-6 | 4 | ||||
5-6 | 5 | ||||
4-2 | 2 | ||||
3-1 | 1 | ||||
Helyosztók | |||||
Flight 10 | 1-2 | 3-4 | 5-6 | ||
Flight 11 | 2-1 | 4-3 | 6-5 |
Toronyi András