Néhány szó a tradícióról:

Halmos Antal, aki a 80-as években a 8mOD hajók magyarországi bevezetését és terjesztését megkezdte, 1997-ben indította útjára a versenysorozatot. A túraverseny alapgondolata, hogy a különböző tulajdonságú és sebességű hajók (melyek jellemzésére a yardstick szám szolgál) sebességfüggő távolságot tegyenek meg, és így ezzel a handicap rendszerrel elérhető, hogy a célba való befutás az abszolút sorrendet adja, minden utólagos időkalkuláció nélkül. Ezt az ötletet először Litkei Farkas a MARINA KUPA egyszemélyes túraversenyek szervezésénél kezdte el kidolgozni. Az évek során a szervezők tapasztalatai és a versenyzők észrevételei alapján kerültek a rendezési elvek finomításra, illetve továbbfejlesztésre. Ezen törekvések és ötletek eredményezték a mai kiírásban szereplő „betétbólyás" kiegyenlítő szakaszos rendszert. Több mint 10 éve a verseny házigazdája a Kereked Vitorlás Klub, fejlesztője a lelkes rendező csapat: Jamrik Péter, Rónai Pál és Farkas Tamás irányításával.


A verseny egyedisége:

A versenyben résztvevő egytestű hajók a yardstick számuk szerint kerülnek besorolásra, és az alábbiak szerint kell a pályát teljesítsék.

Az eltérő adottságú hajók sebességkülönbségének kiegyenlítése érdekében az egyes kategóriákba sorolt hajóknak különböző mennyiségű ún. kiegyenlítő szakaszt kell teljesíteniük. Egy kiegyenlítő szakasz hossza a teljes pályahossz 25%-a, (I. sz. pályánál 1000 m, II. sz. pályánál 625 m). 1 kör = 2 x 1000 méter, vagy a rövid pálya esetén 2 x 625 méter). Az 1. kategória egy, a 2. kategória kettő, a 3. három, a 4. négy, az 5. öt, a 6. hat, a 7. hét, a 8. nyolc, a 9. kilenc, a 10. tíz kiegyenlítő szakaszt kell, hogy teljesítsen. A hajók nevezéskor a kategória besorolásuktól függő számú szalagot kapnak, melyet a hátsó merevítőn kell elhelyezni. Minden egyes büntetőszakasz teljesítését egy-egy szalag levételével kell jelezni. Így a fennmaradó szalagok száma jelzi a még teljesítendő kiegyenlítő szakaszok számát. Kiegyenlítő szakasz három helyen tetszőlegesen teljesíthető.

Pályarajz 2

 

rajt után Csopak-Tihany szakaszon (a célnál nincs kiegyenlítő szakasz!!!)

Balatonszéplaknál,

Alsóörsnél.


A pályajelek pontos távolság kalkulációt követő helyzete a GPS koordináták szerint kerül megadásra.


Pályarajz 1

 

 


A verseny vonzereje:

A versenyvezetés az időjárás jelentés ismeretében dönti el és a rajtnál jelzi, hogy a kb. 40 km-es, vagy a kb. 25 km-es pályát kell teljesíteni. Így biztosított, hogy a 22 órás limitidőt mindenki teljesíteni tudja.

Mint a korábbi évek tradíciója is mutatja, minden alkalommal más-más hajó győzedelmeskedett, mivel minden indulónak esélye van az abszolút győzelemre. A győzelemhez megfelelő széltaktika, hajóvezetés és a kiegyenlítő szakaszok teljesítésének helyes megválasztása szükséges. Akinek ez a legjobban sikerül, az lesz 2010-ben a győztes. Az abszolút első három, és a 10 kategória első három helyezettje nyeri el a főtámogató FERCON Kft. Motorola tárgynyereményét.

Kerekend NégykezesA versenyvezetés reméli, hogy a korábbi tapasztalatoknak megfelelően ismételten 80-100 hajó és legénysége fogja összemérni erejét augusztus 21-én. További részletek a versenykiírásban megtalálhatók, amely letölthető a www.kereked.hu oldalról.


Toronyi András

Toronyi András