SirálySokat gondolkodtam ezen a témán, hogy mi lenne a legjobb: biztosítani a hagyományos hajók esélyességét, vagy lehetőséget adni a modern hajóknak is a versenyzésre. Arra az elhatározásra jutottam, hogy lakjon jól a kecske, de maradjon meg a káposzta. Évek óta Kékszalag résztvevő vagyok, és még régebb óta vitorlázó. Én még a sznobbá, és a divatsporttá válása előtt szerettem meg ezt a sportot, és kezdtem el vitorlázni, jóval a rendszerváltás előtt. Volt szerencsém kevésbé, és jobbnál-jobb hajókkal is vitorláznom, sőt versenyeznem is.
 
A véleményem szerint legyen nyílt a Kékszalag, akár már jövőre is! Nyilván sokan nem értenek ezzel egyet, de emlékezzünk vissza arra, amikor csak minden 4-ik évben indulhattak a trapézos hajók, az akkor még Fehérszalagnak nevezett "nyílt Kékszalagon" (a határozott megkülönböztetés érdekében még az óramutató járásával ellenkező irányba ment a verseny), nem is volt olyan rég. Azóta pedig áttértünk a "vetésforgó" módszerrel a páros évbe nyílt, páratlanban klasszikus Kékszalagra. A túlzott szabályozás, és a minden áron győzni akarás hatására születnek, születtek a vitorlás hajók torzszülöttjei, melyek rendszerint általában a "zárt" Kékszalag szabályainak határait feszegetik, illetve feszegették.
 
A váltott években rendezett nyílt, és klasszikus Kékszalag beindításakor is hatalmas volt az ellenállás, természetesen akkoriban a hagyományos hajók lázadoztak a döntés ellen, most pedig úgy veszem észre, hogy leginkább a nyílt Kékszalag menőknek, esélyeseknek jelentenek leginkább problémát a többtestű hajók. Biztos a klasszikus hajó flotta tagoknak sem tetszik igazán ez a döntés. De kérdezem Én mi számít egyáltalán klasszikusnak? Most nem a jogi, illetve szakmai definíciójára vagyok kíváncsi, hanem csak arra szeretnék rávilágítani a "józan ész" szerint, hogyan számíthatna egy klasszikus flottába mondjuk az "átépített" Lisa, az Avatar, a Sponsor Wanted, a "zárt oldalúra fellaminált trapézkeretes" Raffica, mondjuk a Siroccoval, vagy a Nemere II-vel, esetleg pont a Kishamissal, vagy netán a Tramontanával? Ugye képtelenség az egész. A mindenkori nyílt Kékszalag már nem is a hagyományos klasszikus hajók érdekeit sértené, esélyeit rontaná leginkább (mert azokét már korábban elrontotta a páros évenkénti nyílt Kékszalag), hanem a "legmodernebb klasszikusokét", valamint a trapézkeretes Liberákét. Valószínűleg a minden évben nyílt Kékszalag ellenzőinek köre is inkább innen kerül ki.
 
Legyenek olyanok a szabályok, ami a legtöbb résztvevőnek, azaz a többségnek jó. Mi jó akkor hát a többségnek? Mondjuk el a véleményünket, próbáljuk átgondolni közösen az egészet, igen ezért is jó ez a fórum. Még ha első hallásra hihetetlennek is tűnik, akkor is a nyílt Kékszalag szerintem minden vitorlázónak jó, hiszen ez valahol mégis csak egy technikai sportág, és a nyíltsága jelentené azt, hogy a sport technikai fejlődésének nem szabna gátat a szigorú technikai szabályozás. Nemzetközi szinten is jól látható a sportág technikai fejlődése. Szinte előre látható, hogy amint a vitorlázás technikai fejlődése továbbmutatna a többtestű hajókon, esetleg előretörnének, és engedélyeznék a hydropterek (szárnyas repülő vitorlás hajók) indulását, azonnal a többtestű hajókkal versenyzők lázadnának ellene. Szerintem amellett, hogy a nyílt Kékszalag jót tesz a vitorlássportnak, jó lenne a hazai sport fejlődésének is, valamint a megkopott Balatoni turisztikának is az egyre nagyobb nemzetközi részvétel miatt. Nem is beszélve arról, hogy a magyar vitorlássport újra világhírűvé válhatna, de legalább Európai szinten kimagaslóan elismert verseny lehetne. A mostani szabályok, az igazán hagyományos klasszikus hajóknak már úgy sem jók. A Yardstick előnyszámok nem tökéletesek, sajnos nem is lehetnek azok, hiszen egy súlyozó számmal nem lehet nagyon különböző hajókat összemérni. Ha egy hajó jobb a másiknál, az a legtöbb esetben nem általános érvényű, mivel nem biztos, hogy különböző szélerősségek, és szélirányok esetén ugyanúgy, vagy ugyanannyival jobb.
 
Kitartok azon véleményem mellett, hogy minden évben legyen nyílt Kékszalag, egy jelentős újítással. Különböztessük meg a hajókat, akkor jobban. Legyen egyszerre két (ha kell akár három) teljesen egyenértékű díjazása a nyílt Kékszalagnak, külön a klasszikus hajóknak, külön a trapézos hajóknak, és a többtestűeknek. Sőt ha szükséges a trapézos-, és a többtestű hajóknak is lehetne külön díjazása, ha a többségnek az lenne szimpatikus.
 

Jó szelet!
 
 
Sporttársi üdvözlettel:
 
Szentandrási-Szabó Attila
...
Bolygó (Scholtz22)
ledvilág.hu (Scholtz22)
Sirály (Solaris)
...

Szentandrási-Szabó Attila