Talán a legfontosabb a szaktudás. Biztos alapok nélkül nem lehet megtanulni a hajók szervizelésének apró fogásait, mert pontosan tudni kell, hogy milyen anyagokkal hogyan kell bánni. Péter és társa Papp Ernő is végzett hajóépítők. Ernő a mai napig foglalkozik versenykalózok készítésével. Azért fontos ez, mert egy felmerülő problémánál mindig mélyebbre kell tekinteni. Egy alkatrész megreped, az állókötélzet elszakad, valahol valami beázik... A probléma általában nem ott van ahol látjuk, ez csak a jéghegy csúcsa. Át kell látni a teljes hajóépítési folyamatot ahhoz, hogy tudjuk egy repedést milyen erőhatások okoznak, egy beázás honnan eredhet, egy drótkötél szakadását mivel előzhetjük meg. 

Legalább ilyen fontos a szemlélet. A Marina Fűzfőbe sokan viszik telelni a hajójukat részben a négy ponton emelő traveller daru miatt, részben pedig annak a hozzáállásnak köszönhetően amit az itteni szerviz képvisel. 

 

Hogy mire érdemes figyelni? A korszerű hajók beépített motorjainak hajócsavarjait anódokkal kell védeni. A tengeren erre a célra cink anódokat használnak, ám édesvízben ez nem nyújt megfelelő védelmet. A magnézium anód drágább, de egy hajócsavar annál is többe kerül. A tengerről felhozott hajók balatoni felkészítése során erre kiemelt figyelmet érdemes fordítani, márpedig ilyen munkát gyakran végeznek Fűzfőn. Ilyenkor az anódokon kívűl a teljes hajót átvizsgálják, és listát készítenek a tapasztalt hibákról.

Ha magunk kezeljük a hajót, figyelnünk kell arra, hogy a fedélzetet olyan anyagokkal kell kezelni, amiket erre a célra készítettek. Polírozni/vaxolni csak megfelelő gépekkel, anyagokkal szabad, különben komoly károkat okozhatunk a gélen. A polírozás nem csodaszer, nem fehéríti vissza a hajótestet, mindössze eltávolítja, kisimítja és fényessé teszi a legfelső réteget.

 

Szokás, hogy hajók fedélzetét gőzborotvával mossák, ami nagy felelőtlenség. Ez a vízsugár olyan terhelést jelent a hajó tömítéseinek, gélezéseinek amikre azok nincsenek felkészítve. A fedélzet apró repedéseibe nagynyomással bepréselt víz megkezdi a gélt, így az télen megfagy, kitágul és a repedések megnőnek. A fa borításoknak pedig szintén nem tesz jót, ha ilyen módon mossuk őket.

 

A Marina Fűzfőben nem csak ezekre figyelnek, hanem arra is, hogy környezetbarát szerekkel dolgozzanak, betartva a technológiai előírásokat.

Itt megegyezés esetén teljes szolgáltatást nyújtanak. Ez alatt azt kell érteni, hogy a megbeszélt napon (például hétfő reggel) felveszik a hajót a kijelölt kikötőben, átviszik Fűzfőre, ott elvégzik a megfelelő átvizsgálást, javítást, takarítást, polírozást, majd péntek délutánra leteszik a vitorlást az előre egyeztetett helyen. A tulajdonos a következő hétvégén már egy teljesen leszervizelt, és kitakarított hajóval vághat neki a Balatonnak. 

 
A Volvo Penta magyarországi képviseletével kötött megállapodásnak köszönhetően az hajómotorok rutinszerű átvizsgálását is meg tudják ejteni, de terminálózógépüknek köszönhetően teljes állókötélzetet is tudnak cserélni. 

Érdemes megemlíteni a kötélmunkákat, amiket szinten nem vállal minden kikötő. Specialitás a kötélsekli, vagy a beépített rángatáscsillapítással rendelkező kikötőkötél (kikötőgumi a kötélben!). Számomra mágikus dolog a kötélvégtelenítés, de itt ezt is meg tudják oldani a hozzáértő kezek.

További információk elérhetőek a szerviz@marinafuzfo.hu -címen
vagy a 06-30-3395064-telefonszámon Böröcz Péternél.



Szutor Ferenc