Megkezdődött a 62 hajó versengése a mai napon Balatonfüreden, az MKB Bank Melges 24 Európa-Bajnokságon, a versenyzők két futamot teljesítettek a gyenge, forgolódó szélben.
Reggel északias szélben szálltak vízre a versenyzők, azonban sajnos a tegnapi front erős áramlatai folyamatosan gyengültek, és a szél iránya is folyamatos változtatásokra késztette a rendezőséget. Nem sok egységnek sikerült jól olvasni a pályát ezen a nehéznek mondható napon.
Akiknek ez sikerült, azok nagyot profitálhattak a többiek rapszodikus helyezéseiből.
Az olasz Matteo Balestrero (ITA 693 - Giogi) és a brit Geoff Carveth (GBR 694 - Gill Race Team) is duplázott. Elöbbi két második, utóbbi két hamradik helyet gyűjtött, ezzel ők ketten foglalják el az összetett dobogó legfelső két fokát.
A harmadik a magyar színekben versenyző Ian Ainslie (HUN392 - Strange Brew) egy hetedik és egy első hellyel.
Az osztrák Franz Urlesberger (AUT 681 - Schoenherr) nyolcadik és negyedik helye jelenleg az összetett negyedik helyre elegendő, 5 ponttal állnak Ainslie mögött és két ponttal az ötödik helyen tanyázó Matteo Ivaldi (SUI 825 - Blu Moon) előtt.
Az első futam győztese Andrea Racchelli (ITA 735 - Altea) a második futamban csak a tizenkilencedik helyen végzett, ezzel jelenleg a hetedik helyen állnak.
A 35 hajót számláló külön értékelendő Corinthian csoportban (csak amatőr vitorlázók alkothatják) az észt Tonu Toniste (EST 790 - Lenny) vezet egy harmadik és egy második hellyel a finn Tomi Hakola (FIN 742 - fundanything.com) előtt, aki egy második és egy kilencedik helyet vitorlázott a forgolódó szelekben.
A csoport harmadik helyezettje a dán Peter Warrer (DEN 779 - Salty Dog) pontazonossággal áll a harmadik helyen.
Egy másik dán csapat a Kris Houmann vezette melges.dk (DEN 612) nyerte az alcsoport első futamát, ők a negyedikek Toniste, Hakola és Warrer mögött és az összetett nyolcadik helyen állnak.
Az eslő futam általános visszahívással kezdődött, majd a megismételt rajtnál már csupán négy hajót kellett visszahívnia a rendezőknek.
Az első cirkáló szakaszon 10-11 csomós szélben haladtak a csapatok és azok domináltak akik középen illetve a pálya bal széle felé vitorláztak.
A cirkáló bóját Matteo Balestrero (ITA 693) kerülte elsőként, őt követte a honfitárs Andrea Racchelli (ITA 735), majd a brit Gill Racing Team. Hármójuknak sikerült is megtartani a helyüket a következő cirkáló szakaszig, ahol azonban Racchelli az élre ugrott, és onnan már nem is engedte ki a vezetést a kezéből, folyamatosan növelve előnyét biztosan nyerte az első futamot. Mögötte Balestro és Carveth csatázott, de a sorrend már nem változott közöttük.
Az első futam után majdnem egy órás várakozás következett.
A rendezőknek meg kellett várni míg az újabb, keletiesebb szél felépült és stabilan irányba nem állt.
Két visszahívás után harmadikra sikerült a mezőnynek tisztán elrajtolni a 6-8 csomós szélben.
Ian Ainslie (HUN 392 - Strange Brew) és Hermann Horn-Johannessen (NOR 732 - Rett Rundt Hjornet) jött el a legjobban a rajtból, tisztán és gyorsan vitorláztak ki a baloldali bójánál és jó sebességgel, korán előnyre tettek szert a baloldalt húzva.
Sajnos a szél ereje kissé csökkent, és a hosszú cirkáló szakasz után Ainslie ért elsőként a szélfelőli pályajelhez, utána szorosan Michael Good (SUI 382 - Aile), Balestrero majd Carveth.
A hátszél szakaszon Ainslie növelni tudta előnyét, Balestrero pedig átlépett Good- on.
Ainslie és Balestrero ezúttal a jobb oldalt választva vitorláztak és a pörgéseket jól kihasználva elléptek a mezőny többi tagjától. A szél további csökkenése jobban feküdt az olasznak és egy hajóhosszra megközelítette Ainslie-t az utolsó keresztezésnél a kreutz bója előtt, így fej fej mellett kezdték meg a hátszél szakaszt.
Ott azonban Ainslie és csapata megőrizte hidegvérét, és ezúttal ők voltak sebesség fölényben.
Növelve előnyüket, hibátlan vitorlázással biztosították be a győzelmet. Mögöttük Balestrero majd az angol Gill csapat futott be.
Az összetettben vezető Balestrero úgy nyilatkozott, hogy a mai napi két második helyezésük kulcsa a remek csapatmunka és a jó sebességük volt, valamint a taktikus Nicola Celon (2006 Melges világbajnoka) kiváló döntéseinek köszönhető.
“A szél nagyon gyenge és forgolódó volt, nehéz napon vagyunk túl. Nagyon koncentráltam, hogy folyamatosan jó sebességgel vigyem a hajót és ebben a csapat remek hajókezelése nagyon sokat segített. Nicola pedig jó irányba vezette a csapatot mindkét futamon.
Nagyon boldogok vagyunk a mai eredményünkkel.”
A Corinthian csoport éllovasa Tonu Toniste, aki jelenleg az összetett tizedik helyen áll, úgy vélekedett, hogy a gyenge változó irányú szél ma megkeserítette sok csapat életét.
“Elég gyenge volt a szél egész nap, így nehéz volt dönteni, merre is menjen az ember a pályán. Választottunk valamit és reménykedtünk benne, hogy az jó is lesz, volt több szerencsés pillanatunk.”
A verseny holnap tovább folytatódik, sajnos az előrejelzések továbbra is gyenge szelet ígérnek, azonban péntekig van lehetőség, hogy a tíz futamot levitorlázza a mezőny.
A megnyitó:
Az első napról készült videó: