Hogy csak a klasszikusokat említsem:
- Géza, miért nem mér a széljelző?
- Mondtam, hogy még ne húzzátok a fall-t!
- Rövid a csáklya, nem érem el.
- Mondtam, hogy cseréljük ki ezt a felhúzót az év elején, most te mész fel az új kötéllel.
- Tibi, bekapcsoltad az árbocfényt? 

Na szóval nem részletezem tovább a pillanat romantikáját amikor kiderül, itt bizony mászás lesz.
 
 

Erre eddig az volt a megoldás, hogy egy viszonylag könnyű önként jelentkezőt kiválasztott a csapat és mire a szerencsés észbe kapott volna, már húzták is felfelé a beülőben. Ezzel vannak problémák. A beülő elég kényelmetlen és egy félórás munka után is komoly keringési problémákat okozhat az alsóbb végtagokban. Nem is túl stabil, hiszen ha mondjuk az árboc közepén kell dolgozni, akkor legalább 6-8 méterrel van felettünk a felfüggesztési pont. Ilyen hosszú kötélen pedig már egész szép ingapályát lehet rajzolni az árboc körül.
 
 

A problémára persze több megoldás is született. A klasszikus schoonereken kötéllétra vezetett az árbocra, aminek korszerűbb megfelelői az egyenként kihajtható előre rögzített „lépcsőfokok”. Ezeknél mind egyszerűbb a most javasolt szerkezet!

A MaSTeP egy olyan eszköz, ami rögtön kettő és olasz mérnökök mesterműve. Az árboc nútjába kell beakasztani 1-1 pedál szerű tárgyat egymás alá, melyek mozgólépcsőként viselkednek. A lényege az, hogy a sarok felemelésével az adott pedál kiold és le/fel mozgathatóvá válik, míg a testsúlyunk a másik pedálon nyugszik. Mikor a sarkunkat lenyomjuk, azzal rögzítjük a pedált amire így átterhelve a testsúlyunkat, a másik lábunkkal is el tudjuk végezni a műveletet. Így leírva egyszerűnek tűnik, de azért a valóságban biztos így sem öröm a mászás.
 
 

Persze vannak hátrányok. A működésből fakadóan nem lehet használni a megoldást, ha fent van a nagyvitorla, hiszen ilyen esetben foglalt a nút, marad tehát a beülő. A mostanában oly elterjedt árbocba tekerős nagyvitorlák esetében sem egyértelmű a használhatóság, illetve a szintén korszerűnek számító „kocsis” profilokhoz is egyelőre csak ígérik a megfelelő pedálokat.

Elnézve a videókat, az sem lehet túl kellemes, hogy lábaink egymás alatt vannak különböző magasságokban, tehát tartósabb munkavégzés esetén nem feltétlenül járunk jobban, mint egy jó beülőben. Persze a képeken és a videókon látható, hogy aki mászik, azon bizony ott a a beülő és a biztosítókötél. Szóval a megfelelő pozícióba érve a felhúzó feszesre húzásával stabilizálható a lelkes munkavégző.

Mindenesetre a klasszikus árbocok esetében 5-16mm közötti nútszélességig használható és tagadhatatlan előny, hogy egy kis kötéltechnikával (saját magunk biztosítása) egyedül jóval egyszerűbb így árbocra menni, mintha magunkat kellene felhúzni.

Aki kedvet kapott a lépcsőzéshez, az a i40ruggenti olasz webshopból tudja megrendelni a 331,55 eurós terméket.





A tippet Panka küldte, köszönjük neki!

Találtál egy tuti kiegészítőt, ami egycsapásra megoldja a vitorlázással járó összes problémát? Esetleg világra szóló innováció eredményeként kínálnak teljesen használhatatlan eszközöket? 
Küldd el nekünk, így mutasd meg másoknak!
 
Bővebb infó itt: http://www.mastep.it/ 

Szutor Ferenc