Ezeknél személy szerint mindig sokkal izgalmasabbnak tartottam a skandináv gyártók termékeit. A Luffe, Maxi, Comfortina, Swan és Baltic jachtok mintha kettővel magasabb ligában játszanának!
Viszont a magas minőségnek árnyoldala is van. Nevezetesen, hogy egy Hallberg-Rassy tulajdonos épp olyan elégedett harminc év elteltével a hajóval, mint az első napon. Esze ágában sincs újat vásárolni!
Aki járt már egy HR belsejében, az tudja, hogy mint egy patinás angol golfklub szivartermében, szinte megállt az idő. Ilyen volt száz éve, és ilyen lesz száz év múlva is...
Ez a 22-es csapdája, legalábbis értékesítés szempontjából!
Nem véletlenül helyezte át a termelését a Maxi Yachts Svédországból Lengyelországba.
Ami ennél is meglepőbb, hogy az év jachtjának többször is megválasztott, illetve nominált hajókat tőlünk nem is olyan messze, nevezetesen Velencében gyártják.
Az Italia 13.98 után jó eséllyel indul a címért a 9.98 és ne feledkezzünk meg a nagy testvér 15.98-ról sem!
Innovációban és dizájnban soha nem kellett a taljánoknak szégyenkezniük.
Comet, Sly, Wally hajóikra vágyakozunk évek, évtizedek óta...
A szintén jelölt Advanced Yachts Milánóban 44 lábtól felfelé 60, 66 és 80 lábas modellel mutatja az utat.
Hajóik a high-end kategóriát képviselik.
Hogy a minőségi hajógyártás mennyire délre helyeződött át, mutatja a két másik példa is.
A törökországi Bursa városában a Sirena Marina üzemében gyártják az Azuree és az Euphoria performance-cruisereit, az előbbit Ceccarelli tervei alapján.
És hát az igazán nagy durranásért még délebbre kell utaznunk!
Ami a sporthajó gyártásban ma State of Art, az a dubaji PCT.
A Premier Composite Technologies üzemében gyártatja hajóit mindenki, aki a tervezők között számít!
Bruce Farr a 28 és 40 lábas One Design racer-eket (Farr280, 400), Judel/Vrolijk az 52 és 74 lábnyi csodáit és a Carkeek tervező iroda a 40, 47 és 60 lábas hajóit.
A Balatonon már ismert GC 32 katamaránt is itt gyártják.
Szóval a vitorlás világ ma Dubaiba jár, ki gyártatni, ki tanulni...