Azt tudtam, hogy Düsseldorf nem ennyire sorsa sújtott, hiszen tavaly sem okozott csalódást, de az idei igazán meggyőző, a békeéveket megidéző atmoszférával fogadott. Már a reptérről kellemes szolgáltatás az ingyenes Boot-járat. A londoni Stanstedről 8 £-ért, úgy 2600 Ft-ért lehet bejutni a városba, Ferihegyről 7000-ért! Tudom, nem illene a magyar taxi árát összehasonlítani a londoni vagy a düsseldorfi gyors busz, vagy a vonat árával, de itthon nincs más használható alternatíva.
17 csarnokban 213 000 m2-en 57 ország 1741 kiállítója osztozott. Sajnos idén – hosszú évek óta először - nem volt magyar kiállító. Úgy 1700 db hajó volt kiállítva, az előző évhez képest mintegy 2400 m2-el nagyobb területen, igazolva az iparág 3%-os növekedési ütemét. Azzal, hogy az új előírások megengedik, hogy 15 LE-ig jogosítvány nélkül lehessen motorost vezetni, nagyot lökött ezen a szegmensen. A 100 új modell bemutatkozása mellett 22 világpremiernek is helyt adott a kiállítás.
A törzslátogatóknak szokniuk kell, hogy mostantól külön csarnokban kapnak helyet a holland acélhajók, igazolva a folyami túrázás növekvő népszerűségét.
A hagyományosan szuperjachtoknak fenntartott 6-os pavilon lassan újra telítődik. A túlélő nagyok (20-30 m) látványos jelenléte is jelzi, hogy nem áll gyenge lábakon a német gazdaság.
Persze a vitorlásoknak sem kell szégyenkezniük: a 25 méteres Oyster 82, vagy a 20 méteres Hallberg Rassy 64 sem egy csöppség.
A nagy sorozatgyártók hozták a formájukat, talán a Bavaria belépése a katamarános piacra keltett némi feltűnést. Nagy siker az új Hanse 455-öse, idén már nem nagyon rendelhető, legalábbis a szezonra biztosan nem készülne el. A Moody 54 egy új filozófia letisztult képviselője: hatalmas, világos vízszint feletti terekkel újraértelmezi a monohull kissé konzervatív világát.
A versenyzők, a kishajósok is óriási kínálattal találkozhattak. Míg Londonban Big Ben új vállalkozása, a BAR (Ben Ansley Racing) toboroz híveket az angolok által gyártott legendás serleg, az America’s Cup visszaszerzésére, addig itt nagyobb hangsúlyt fektetnek az utánpótlás, a tömegsport népszerűsítésére.
Ha már a tömegsportot említettem: nem mehetek el szó nélkül a felfújható hajók tömeges megjelenése mellett. A stand up paddle kőkeményre fújt deszkái midenütt feltűnnek, előre vetítve a vízen álldogáló tömegek várható megjelenését. Sikerét talán annak köszönheti, hogy nem igényel szofisztikált tudást, se hullámon, se szélben nem kell különösen kunsztolni, nincs sok szerelni való és szépek a színei. Azzal hogy kellően merev felfújt deszkákat tudnak gyártani, megjelentek a kis jollék is egészen jó hajózási tulajdonságokkal.
Egy ilyen kiállítás arra is jó, hogy szemrevételezhessük a parti tárolás legkorszerűbb módszereit, eszközeit. Bele sem merek gondolni, mekkora mutatvány lenne itt megjelenni a tárolás legnépszerűbb magyarországi eszközével, az IFA alvázra gányolt kerekes bakkal! Pedig az is csak német...
Láttam olyan megoldást, ahol a hajó orr része megemelkedik, hogy szabaddá tegye a rejtőzködő horgonyt, de elidőztem a Judel/Vrolijk tervezőiroda elgondolkodtató projekthajójánál, a Bente 24-nél. Nem a látvány, hanem a koncepció a lenyűgöző, ami egy környezettudatos anyagválasztásban érhető tetten.
Mindazoknak, akik felesleges pénzüket szeretnék befektetni valami hajózáshoz köthető projektbe, elsősorban az 1D-t, a One day 24-est javaslom. A 24 lábas, trélerezhető elektromotoros hajóban 8-9–en férnek el. Egyszerűen kezelhető önváltós vitorlázata. gennakere a felnőtt oktatás, a teambuilding versenyzés kitűnő eszközévé teheti.
Végezetül, ha csak vásárolni akarunk, vegyünk Brompton bicajt. Pár éve Németországban már az év kerékpárjának választották ezt a picire hajtható, de a közlekedésben teljesértékű, gyors és kényelmes angol cangát. Megjelenése a hajókiállításokon sem véletlen. Valamikor a 80-as évek közepén, mielőtt a világvárosok egyik kedvenc közlekedési eszközévé nem vált, már feltűnt a vitorlás jachtokon. Ha azt látjuk, hogy a kis bringával jollékat vontatnak, akkor végkép nehéz lesz ellenállni a csábításnak.
További képek a galériában.