Az emberi természet kitűnő alkalmazkodóképességének, és nem utolsósorban az Optimist kitűnő tulajdonságainak köszönhetően rengeteg gyerekkel sikerül megszerettetni a vitorlázást. A nemzetközi versenyeken több száz induló tülekedik a rajtnál, bandázik a parton és szerez vízbiztonságot abban a korban, amikor a tanulás még könnyen eladható játékos formában is.
Sajnos a kis versenyzők nőnek-növekednek, mígnem elérkezik az az idő, amikor a túlsúly esélytelenné és rosszkedvűvé tesz. Ideje lenne hajót váltani, de a honi struktúrában jószerivel a Laser 4.7, a Radiál és a Standard az elérhető opció. Na ehhez még a legducibb optimistes is kevés, nem beszélve a szülők korlátos anyagi mozgásteréről. Lehet, hogy a Cadet még ad némi reményt, hogy egy kétszemélyes hajóosztályba kihagyás nélkül átkerüljön a gyerek, de az egyszemélyes hajóosztályok utánpótlása közvetlenül az Optimistből elképzelhetetlen.
És akkor mi van, ha a gyerek többtestűn, vagy valamelyik, Olimpián még nem jegyzett karboncsodán szeretné folytatni? Erre kínál megoldást az ISAF jelenleg Balatonfüreden állomásozó új képzési rendszere.
A Nemzetközi Vitorlás Szövetség által életre hívott Ifjúsági Világbajnoki rendszer olyan klasszisokat adott a vitorlás sportnak, mint az angol Ben Ainslie, Ian Percy, az ausztrál Tom Slingsby, az új-zélandi Russell Coutts - csak, hogy a legismertebb olimpiai bajnokokat, America’s Cup győzteseket soroljam. A sorozat állomásain 1971 óta évente avatnak bajnokot, miközben a rendszer megteremtette a sportág hatalmas és egyben minőségi bázisát is.
A 2015-ben Malajziában megrendezésre kerülő VB előtt 5 helyszínen kerül sor olyan szakmai találkozókra, melyen az adott térség vitorlázóit próbálják integrálni a képzés és kiválasztás rendszerébe.
Áprilisban Fidzsin tartották az „Emerging Nations Program” - másnéven a Clinics - első állomását. A második helyszín a Balaton, konkrétan a BYC, a harmadik Mozambique, majd Antigua és végül Malajzia, a VB helyszíne.
Dan Jaspers, az ISAF Training and Development Manager-e avat be a rendszer hatékony működésének titkaiba. Hihetetlen szugesztivitással próbál meggyőzni, hogy a képzési rendszer bevezetése nem igényel többet 18 hónapnál, amit én másfél évnek, Holczhauser András, az MVSZ főtitkára három évnek kalkulál, figyelembe véve a szezon hosszát is. Próbálom Dan-t szembesíteni a hazai ifjúsági hajóosztályok sanyarú választékával, a szűkös anyagiakkal, de nem tudok kárt tenni töretlen optimizmusában. Megtudom, hogy az ifjúsági hajóosztályokra specializálódott RS Sailing már Magyarországon is rendelkezik bejegyzett forgalmazóval, így a több mint két tucatnyi különböző karakterisztikájú ifjúsági hajókból itthon is bővül a kínálat. Az elérendő cél nem az, hogy kitűnő lézerest, finnest, vagy 420-as versenyzőket képezzünk, sokkal inkább a vitorlásmesterség komplex elsajátítása, mely az ISAF által képzett több mint tízezer instruktor feladata.
A balatoni Clinic nemzetközi résztvevőkkel kibővült csapata Laser Radiálon, 420-ason és 29-eren gyakorol. A programot az ISAF média stábja is rögzíti. A fotósok között ide várjuk a vitorlázás talán legismertebb tekintélyét, Carlo Bolenghit is. Reméljük az ő optikáján keresztül a hazai utánpótlás jövője is tisztán és élesen rajzolódik ki.
Az eseményről bővebben itt olvashat, képgaléria itt és itt tekinthető meg.