többtestű scholtzIfjabb Scholtz Imrével, a hajó gazdájával egyebek közt a hátralévő munkálatokról is beszélgettünk.

 

„Észak-Németországból hoztuk a hajót, eredetileg ez egy Formula 28-as katamarán volt. A tervezése francia, 2001-ben épült. Folyamatosan alakítgatjuk, vitorlázunk vele - úgyhogy már egy ideje nem fér be az amúgy viszonylag laza osztályelőírásokba sem. Megnöveltük a vitorlafelületet, negyedszélben körülbelül 20 százalékkel, bőszélben 11-12 százalékkal több vásznat tudunk felhúzni. Tavalyelőtt kidőlt az árboc, azóta kapott egy új karbon árbocot. Szinte mindenhol folyamatosan változtatunk rajta. Gyakorlatilag csak a puszta héjat használtuk, és ezt is egy kicsit keskenyebbre húztuk az átépítés során. Csak kiindulási alap volt az eredeti konstrukció. Még csak azt sem mondom, hogy túl jól volt megépítve, elég sok slendriánságot tapasztaltunk, mikor szétszedtük. Amiért viszont nagyon fontos volt megvenni: az átépítés közben, a részletekben elmélyülve értettük meg igazán ezt a hajótípust. És volt egy olyan megoldása, amibe azonnal beleszerettem: a befele döntött, aszimmetrikus svert. Cirkálás közben a szárnyprofilon olyan erő ébred, ami a szél felé tolja a hajót."

Ifjabb Scholtz Imre egyre lelkesebben mesél a készülő hajóról. Lehet, hogy megjelennek a Scholtz-cég kínálatában a többtestűek?

„Lehet. Ez attól is függ, hogyan sikerül az idei Kékszalagon megfuttatnunk ezt a katamaránt. Az átépítés közben rengeteg tapasztalatot gyűjtöttünk, én nagyon szeretném gyártásba venni ezt a típust."

Még körülbelül egy hónapi munka van hátra a versenykész állapot eléréséig. Aztán tesztelés, versenyek - és július elején a Kékszalag. Ahol az idén először indulhatnak többtestű vitorlások. Milyen esélyekkel indul majd ez a hajó?

„Nem tudom ezt még igazán felmérni, eddig nem is voltak jó vitorláink. De egy biztos: hihetetlen potenciál van a hajóban. 12-15 csomós szélben például 35 csomóval is mentünk már... Átlagosan 20-30 százalékkal gyorsabb, mint egy Libera. És ez az időjárási körülmények kilencven százalékában igaz. Persze csak akkor, ha meg tudjuk vitorlázni a hajót... Én inkább a többi többtestűt tekintem a fő konkurenseinknek. Egy keszthelyi csapat a terveik szerint egy Formula 40-es - azaz negyven lábas - katamaránnal indul. Jön egy 30 lábas katamarán Németországból, ők egy kemény csapat, és a hajójuk is korszerűbb, mint az enyém. És készülnek egy 25 lábas kis katamaránnal is, magyar vitorlázók - ők elsősorban a Liberáknak jelenthetnek konkurenciát."

Mi hiányzik még a hajóhoz, mire lenne szükség?

„Egy tőkeerős támogató még beeshetne..."

Visy László