Az Europa 30-as, klasszikus osztály sikeresen teljesítette a 2018-as nagyhajós versenysorozatot a Balatonon. Aktivitásukra jellemző, hogy az MVSZ elvárását túlteljesítve a hat ranglista futamon átlagosan 7,8 egység rajtolt el, a bajnokságon pedig kilenc.

A szezonban összesen 16 hajót tettek vízre, ebből 12 nevezett egy vagy több megmérettetésre, beleértve a nem ranglistába számító más összecsapásokat is.

A Magyar Vitorlás Szövetség és a klubok versenyrendezői egyaránt mindent megtettek, hogy sportszerű és szórakoztató játékban vegyenek részt az európás vitorlázók – értékelte az évet Mészáros Gábor osztálykapitány. Mindenki tetszését elnyerte, hogy a bajnokság alatt a Facebookon azonnal és folyamatos tájékoztatást kaptak. A Kékszalag nyomkövetői rendszere ezzel szemben sok vitát generált az osztályon belül is. Az osztály véleménye szerint jövőben csak akkor legyen kötelező, ha minden hajó egyforma minőségben látható a neten. Annak kimondottan örülnének, ha a rendszer bójavételt regisztrálná, és a sorrendet közzé is tennék.

A Magyar Vitorlás Szövetség véleménye:

A tervek szerint a következő évben is lesz az MVSz-es versenyekről közvetítés a Facebookon és a hunsail.hu-n is. A nyomkövetés fejlesztése napirenden van, az MVSz igyekszik a lehető legjobb alternatívát megtalálni. A Magyar Vitorlás Szövetség további erőfeszítéseket tesz annak érdekében, hogy a nyomkövetés az előző évinél is jobb színvonalon működjen, illetve több szolgáltatást nyújtson az indulóknak. Az előző évek tapasztalatait feldolgozva erre minden remény szerint jó lehetőségek lesznek.

A nagy hagyománnyal bíró, rendkívül összetett Csillagtúra nagyon kedvelt játéka az osztálynak. A Badacsonytól Almádiig tartó pályán – amelynek útvonala szabadon választott – jó útvonal-taktikával a sokkal gyorsabb hajók is legyőzhetők, a 24 óra végig izgalmas. Kérték a rendezőket, hogy a verseny ideje alatt a kikötést, a kikötők nem engedélyezett használatát pontosabban fogalmazzák meg a versenykiírásban és -utasításban.

A társaság korösszetételére jellemző, hogy a legidősebb kormányos 82, a legfiatalabb 36 esztendős, a hangulat kimondottan baráti. Versenyek előtt kör e-mailben tájékozódnak, hogy ki indul, és kinek van esetleg gondja az indulással, amiben segíthetnek a többiek, például vitorla vagy mancsaft kölcsönzéssel.

Az idei év időjárását a szélcsend-vihar-szélcsend sűrű váltakozása jellemezte. Érdemi motorerővel egyik hajó sem rendelkezik, a nagyszeles helyzeteket “ki kell vitorlázni”. Szerencsére, vagy éppen a társaság felkészültségének köszönhetően komoly káresemény nem történt.

A 2018-as szezon zárása a hagyományos októberi bográcsozás volt a földvári Galambszigeten. Idén először a vacsorát megelőzte egy öt-futamos, házi pályaverseny, amelyen minden induló egység vitt 2-3 laikus vendéget, akik megtapasztalhatták az „Európás életérzést”, és a versenyvitorlázás izgalmait.

A klasszikusok között az Europa-30 osztály aktivitása jónak mondható, természetesen a jövőben ennek fenntartása mellett a fokozása is cél. Vannak eladásra váró, kisebb-nagyobb felújítással versenyképessé tehető hajók. Amennyiben új tulajdonosra lelnek, és ők igénylik, az osztály minden szakmai segítséget megadni a versenytárs jelöltnek.

Fotó: Szántó Áron