Pár perc múlva kapom a hírt, hogy nincs ok az aggodalomra, a hajó valóban leakadt a horgonyáról, de – szerencsére - biztonságban landolt a gödrösi strand előtti homokpadon.

Bagyó Sanyinak már ismerős a hajó, megtudom, hogy már többször leakadt, de eddig még mindig megúszta, helyesebben megfeneklette. Azért feltenném a kérdést: ha már nem tudjuk ezt a szép hajót rendesen lehorgonyozni, akkor miért nem tartjuk kikötőben?

 

Kis balszerencsével a hajó rommá is törhetett volna, próbálom a történetet izgalmasan eladhatóvá tenni, de Sándor mint a VMSZ nagy tapasztalatú vezetője lehűti az igyekezetemet.

 

  • A Balatonon nem jellemző az elsodródó hajók súlyos sérülése. Például tegnap egy bátor társaság Balatonyberény térségében úgy ítélte meg, hogy képesek az egyre erősödő szélben a biztonságos hajózásra. Tévedtek, nem sikerült visszatérniük a kikötőbe, és a hajó fennakadt a Déli part marásán. Mentést kértek, de a VMSZ ügyeletvezető diszpécserének el kellett nekik magyarázni, hogy nincsenek  veszélyben, szálljanak ki a hajóból, sétáljanak ki a partra és csak a vihar elcsendesedését követően kell a hajó mentését megszervezni. Ez nem azt jelenti, hogy a vízimentők ne tudnák megoldani a feladatot ilyen időben, de ennek sokkal nagyobb a baleseti és anyagi kockázata, mint ami a homokon elfeküdt hajóban bekövetkezhet. Bármilyen hihetetlenül is hangzik, de nem emlékszem olyan esetre amikor egy elsodródott hajó rommá tört volna a Balatonon. Ha a szél és a hullámok egészen a partszegélyig csúsztatják is a kifeküdt hajót azon komolyabb sérülés nem keletkezik. Letörhet a kormánylap, karistolódhat a felület, de ezek mind javíthatóak.


  • Mégis mit javasolsz azoknak akik hasonló helyzetbe kerülnek?

  • Elsősorban azt, hogy őrizzék meg a nyugalmukat. Ha nem urai a helyzetnek, ne próbáljanak nagy hullámokon egy szűk kikötőbejáratot becélozni. Vezessék a hajót a nádasba, vagy bárhová csak ha lehet kerüljék a kőmóló közelségét. A hajót csak akkor hagyják el, ha az már valóban megakadt a fövenyen. Bármilyen sekély is a víz, amíg partra nem érnek a mentőmellényt nem szabad levenni!

 

Érdemes átgondolni, felkészülni egy ilyen helyzetre, mert bárkivel előfordulhat. Nem csak a vihar sodorhat el egy hajót, de a vitorlázat szakadása, a kormány meghibásodása, az elszántó horgony, a leálló motor is rákényszeríthet bennünket a „kényszerleszállásra”.