Van a túravitorlázásnak azonban egy másik, elérhető oldala is, a charter hajózás! Ma már a világ minden pontján találhatunk bérelhető hajókat. Helyenként rengeteget, mint a közeli Adrián, máshol meg csupán néhányat. Így volt ez idei két legkülönlegesebb túránkon Cabo Verdén, vagy a napokban véget ért sarkköri kalandunknál, ahol csaknem 8 hónappal előre kell gondolkodni, tervezni, foglalni. Az árak többé-kevésbé hasonlóak!
Hajózhatunk költséghatékonyan baráti társasággal, vagy hasonló érdeklődésű társaság híján csatlakozhatunk egy meghirdetett túra szabad helyeire. Ez sok esetben új barátságokat, új impulzusokat hozhat az életünkbe. A megszerezhető élmények mellett acélozza a tolerancia képességünket is!
Hajózhatunk a tengereken könnyű, nyaralós módon. Illetve komoly kihívásokat jelentő tengerészes túrákon (az enyémek többnyire ilyenek); izgalmas, kevesebbek által keresett hajózási területeken!
Soha ne higgyünk hát azoknak, akik kényelemből, lustaságból, kishitűségből, uram bocsásd, talán irigységből táplálkozva próbálnak lebeszélni álmainkról!
Miért pont az Északi-sarkkör, a Nordkapp?
Az álmok makacs dolgok! Ott rejtőzködnek a lelkünk mélyén észrevétlenül, mígnem egy kép, egy szó, vagy bármi, utat nyit nekik!
A történet csaknem 50 éve kezdődött…
Az Aga utcai nevelőotthon legfelső emeletén, a félelmetes nyikorgó falépcsőt leküzdve, egy csodavilágba csöppentem. Hatalmas polcokon könyvek sorakoztak ott és mérhetetlen csend, nyugalom áradt szét a teremben. A könyvtáros néni hamar észrevette, hogy az ábrándos tekintetű apró gyerek nem az indiánok, a prérik, a vadnyugat világa felé vonzódik mint korosztályának többsége akkoriban. A hajós kalandregények, Dékány András regényei után, sorra az igazi útleírásokat adott a kezembe. Scott, Amundsen, Nansen, Nobile, Shackleton és még sokan mások, váltak az én hőseimmé. Szinte észrevétlenül lopódzott be ebben az ódon, papír illatú szentélyben lelkembe a tengerláz, a távoli világok iránti vágy!
Néhány évtizede már, hogy a vitorlázást, eleinte hobbyból, majd hajóépítőként, később vitorlás oktatóként életformámmá tettem. (,,Tedd munkává a szenvedélyed és soha többet nem kell dolgoznod!”) A tengeri túravitorlázást eleinte az Adrián kezdtem. Majd a kalandvágy és az egykori olvasmány élményeim táplálta álmok egyre messzebbre tolták a vonalzót a térképemen a Földközi-tenger és az Atlanti-óceán irányába.
Januárban a Zöldfoki-szigetek túrámról hazafelé repülve, a Teide vulkán 3800 méteres havas csúcsa felett eszembe jutottak gyerekkori olvasmányaim a sarkkörök úttörőiről. A zsúfolt, tömeghajózásos Adria után ellenállhatatlan vágy fogott el a fjordok világa iránt. Már a repülőn tervezni kezdtem villanytérképemen első északi utamat. Hazaérve, némi keresgélés után meg is volt a túrára ideálisnak vélt hajó a norvégiai Tromsoből.
Hajó lefoglalva, indulhat a túra!
Február közepét írtunk, a csapat még szokás szerint sehol, de legalább hajó már van. Nincs visszaút! Ahogy az ilyen utaknál lenni szokott, a szükséges 5 ember elég hamar összeállt. Igaz, a nyár közepéig, némileg változott az összetétel. Hiába, ez nem wellness hajózás lesz, kell némi kalandvágy és erős elhatározás.
Végül a szeptember végi indulásra velem együtt 7 mindenre elszánt ember csomagolta vadul a meleg holmikat, az előrejelzések szerint 0-5 fokos hidegre készülve.
A két Zoli: apa és fia, még soha nem hajózott velem. Apa-Zoli a 60-ik szülinapjára kapta az utat családjától és elkísérte fia-Zoli! Mindössze pár perces telefon beszélgetés elég volt hogy tudjam, bele illenek a csapatba. Nem is kellett csalódni. Csupa szív, remek emberek! Gábor: tavaly Mallorcától Gibraltárig hajózott velem, 3 hetes óceáni túránk első szakaszán. Vidám jó hajós és kiváló szakács. Ildikó: régi vitorlás tanítvány és jó barát, némi gyakorlattal, igazi erős csapatember. Dávid: születése óta ismerem; sőt, egy kicsit korábbról, hiszen ő a fiam. Rita: szintén régi tanítvány és jó barát, ügyes, kedves személyiség. Tromsoben csatlakozik hozzánk, mert ő Bergenben él.
Indulás előtt egy héttel értesített a charter cég, hogy műszaki okokból a 3 kabinos 43 lábas hajó helyett ,,csak” egy 5 kabinos 51 lábas járgányt tudnak adni. Nagy duzzogva elfogadtuk, valahogy elleszünk benne!Az oslói éjszakai reptéri csövezés után, kissé nyúzottan repültünk tovább Tromsobe.Rita a reptéren csatlakozott, így a kikötőbe már együtt ment a csapat (Gábor csak du-n érkezik).Tromso a 69-ik szélességen, már a sarkkörön túl fekszik. Itt található a legészakibb arborétum és sörfőzde. A hosszú téli éjszakákat tiszta időben, az Aurora Borealis, vagyis az északi fény teszi látványossá.Városnézésre most nincs idő, majd az út végén, hiszen napnyugtakor indulunk!
A kikötőbe érve, olyan sűrű köd borult a világra, hogy a mólón túl semmit nem láttunk.Csak a kötelező kincstári optimizmusom bíztatta a csapatot, hogy mire elindulunk feloszlik a köd, de magam sem igazán hittem benne.
A hajóátvétel az adriainál lényegesen alaposabb, minden apró részletre kiterjedő volt. A hajók itt nagyon jól felszereltek: radar, AIS, kívül, belül gps, és még a tartalék holmiknak is van tartaléka. A cokpit teljesen körbe sátrazva és a fűtés is kivezetve a kormányállásba. Hiába, ez már a sarkkör, szinte elenyésző hajó forgalom, gyéren lakott vidék. Megértettük, hogy itt csak magunkra számíthatunk.
Gábor érkezéséig gyors bevásárlás, de csak a legszükségesebb dolgok. Norvégia nem a hazai jövedelmi viszonyokhoz kalibrált ország. A jól ellátott boltban megcsodáltuk a halas pultot és két körben is teszteltük a kóstolónak kirakott finomabbnál finomabb, különféle pácolású, fűszerezésű haldarabkákat. A hajókonyhára azért kiválasztottunk egy szép lazacot, nehogy éhenkórász potyázónak nézzenek! Szimpatikus szolgáltatás, hogy a charter cég vendégeinek a bolt ingyen a kikötőbe fuvarozza a készleteket. Délutánra végre teljes a létszám és a köd is a remélt módon kezd feloszlani, így nincs mire várni! Ránk sötétedett, mire a kikötőtől elértük a tromsoi hidat. A cokpit sátor nagyon jó szolgálatot tesz, de a meleg ruhák mellett, elkel a kormánynál a téli hajós kesztyű is. A sötétségben csak a GPS és a korrektül kitűzött fények mutatják az utat, az AIS minden hajót jól jelez a plotteren, így az éjszakai hajózás nem okoz gondot a legénységnek. A város fényeit magunk mögött hagyva, a közben teljesen kitisztult égbolton, a rengeteg csillag mellett, zöldes fényével felbukkant, amire vágytunk, amiért ezt az utat mindannyian bevállaltuk, az Aurora Borealis.Csaknem 1 órán át kápráztatott el bennünket az eddig csak fotókról, filmekről látott égi csoda. Szél nem lévén, az éjszaka nagy részét motorral tettük meg, 2 óránként váltott őrségekkel. A nyugodt tengeren békésen aludt a pihenő csapat, miközben a két szolgálatos és én vigyáztuk az álmukat. Reggelre a fjordokat elhagyva a nyílt tengeren már a szél is megjött, sajnos nem jó irányból. Vitorlával lavíroztunk tovább az ólomszínű felhők alatt, 15-20 csomós ¼ szélben. A hullámok 2-3 méteresre híztak és a legénység valahogy nem kívánta a reggelit. Rita a hajóorvosunk kiosztotta a betegeknek a latin kaját, így fia-Zoli kivételével mindenki jobban lett délutánra. Apa-Zoli ,,békésen” szunyókált a fux kabinban, kivívva legőszintébb csodálatunkat, mert a hullámzásban legalább annyi időt töltött a levegőben, mint az ágyán. A zsúfolt Adria után nekem külön jó érzés volt a szinte néptelen tenger. 2017-es és 18-as 3 hetes óceáni túránkon már megtapasztaltam ezt az érzést, de most is magával ragadott újra. Csak az AIS jelzett néhány távoli halászhajót, de szinte magunk voltunk a partok és az Arctis között. Mire újra ránk esteledett, a szél is legyengült, így ismét motorra váltottunk.
Mielőtt a finnyás vitorlázók megköveznének, el kell mondjam, a tengeri túravitorlázás kicsit másabb, mint az egyszerű vitorlázás! Itt a hajó tulajdonképpen egy motoros hajó, amivel kedvező körülmények között élvezetesen lehet vitorlázni is! Itt úticélok és a hozzájuk rendelt szűkös charter periódusok vannak. Ha tartósan 5 csomó alá esik a sebesség, indul a motor, mert csak úgy tartható a tervezett út! Második éjszakánk is nyugodtan telt és bár a komor felhők miatt ezúttal nem láthattunk északi fényt, a napkeltével végre megpillantottuk túránk fő célját, Európa legészakibb pontját a Nordkapp-et. Még néhány óra és egy rozoga úszó móló mellett kikötöttünk Skarsvagban.
Két éjszakát és 36 órát hajóztunk idáig, 188 tengeri mérföldet megtéve.
Míg Gábor nekilátott a reggeli szalonnás, hagymás rántotta költemény elkészítésének, Rita és Dávid felderítő útra indultak. Kisvártatva lelkendezve jöttek vissza, hogy egy kedves helybéli felajánlotta, felvisz minket délután a fokhoz. Örömmel fogadtuk a gesztust, mert egyéb közlekedés nem lévén, gyalog egy éjszakába nyúló túra lett volna. Reggeli után kicsit felfedeztük a környéket, majd délután a megbeszélt időben értünk jött az emberünk. Mivel reggel már nyilvánvalóvá tette, nem fogad el viteldíjat, némi jóféle házi kolbásszal, Villányi vörösborral és sportszeletekkel háláltuk meg a kedvességét. Elmondta, idén mi vagyunk a hatodik hajó aki idejött. A foknál mindenki elérzékenyült kicsit, mikor a tenger felé néztünk.
Innen már csak a Spitzbergák és az Északi sark van feljebb. Elértük a célunkat!
Visszatérve a hajóra, szakácsunk ünnepi vacsorát alkotott, grillezett lazac, áfonyás gombamártással, hajába főt krumplival. Az áfonyát a lelkes fiatalok a falu melletti domboldalon szedték!
Hétfőn kora reggel indultunk visszafelé, kellemes vitorlázóidőben. A szikrázó napsütésben 20-28 csomós raumban rohantunk következő úticélunk Hammerfest felé. A parti kirándulás és a remek vacsora helyre tette a gyengélkedők gyomrát, így vidám hangulatban élveztük ezt az örömvitorlázást. A nap a felhők és a tenger színpompás játékába olykor szivárványok húztak ívet. Örültünk ennek a rohanásnak, mert másnapra az előrejelzés 100 km-nél nagyobb viharos szelet jósolt. Itt érdemes komolyan venni az ilyesmit, nem nagyon van hova menekülni előle! Már alkonyodott, mikor bekanyarodtunk Hammerfest irányába a fjordok közé. A másnapra ígért vihar előszele váratlanul 47-48 csomóval fújt ránk, így a vacsorát félbehagyva, lóhalálába reffeltük le a vitorlákat. A város elé kanyarodva, szélárnyékban már hullámmentes vízen közelítettük a kikötőt. A térképen, a GPS-en és a pilot könyvben sem láttuk, hol lehet a marina, nem is volt.
Szerencsére itt komolyan veszik a whf használatát és a kikötőmester hívásunkra, egy irányfényt kapcsolva vezetett be bennünket a közforgalmi kikötőbe, ahol este 9-kor egy mentőhajó és egy munkahajó közé oldallal kötöttünk ki. Éjszaka, ismeretlen kikötőbe behajózni nem egyszerű feladat!
A fárasztó nap után mindenkit hamar álomba ringatott a biztos rév tudata. Másnap a jól védett kikötőben is vadul rángatta a hajót a beköszöntő vihar, így parti program lett a hajózás helyett. A kedves kikötőmester megerősítette Skarsvagi jótevőnk szavait, hogy idén mi vagyunk a hatodik vitorlás a térségben. Szerda reggelre a vihar elült, vele együtt a szél is pihenni ment. Korán indultunk, mert hosszú út várt még ránk Tromsoig. Hol vitorlázva, hol motorral haladtunk az ősz minden színében pompázó hófödte fjordok között. A hegyek oldalából sebes, zuhatagos hegyi patakok zúdultak a tengerbe. Kis kitérőt tettünk a gleccseréről híres festői Oksfjordba, ahol láthattuk a száz éve még a tengerig érő gleccser visszahúzódását. A látvány elszomorított!
Még egy éjszakai hajózás és kora délután befutottunk induló kikötőnkbe Tromsobe.
Túránk során 440 tengeri mérföldet hajóztunk a zord, kietlen de egyáltalán nem barátságtalan Norvég-tengeren. Elértük kitűzött célunkat a Nordkappot, hajóztunk az északi fény alatt, megismerkedtünk kedves barátságos emberekkel. Kis ízelítőt kaptunk ebből a kemény de végtelenül tiszta, őszinte világból. Utunk a hajózás után sem ért véget! Bár négy társunk haza indult, mi hárman még pár napot a Lofoten szigeteknél túráztunk autóval, gyalog, hiszen a tengeri túrázáshoz ez is hozzá tartozik.
A csapat remekül helyt állt a hidegben, éjszakai hajózáskor, olykor kemény szelekben. Bár csak az induláskor ismerték meg egymást, igazi összetartó, erős csapattá formálódtak, akikkel igazi öröm volt együtt hajózni. Bár a túra véget ért, de ez csak az újabb kalandok kezdetét jelenti a tengerivitorlástúra.hu számára. Reméljük mihamarabb újra az északi vizeken is.
Jó szelet, vidám élményeket!
Imi