A 470-es osztály idei európai szezonjának első nagy versenye rögtön a világbajnokság március 13-tól Palma de Mallorcán. Így a megelőző versenyek a megszokottnál nagyobb jelentőséget kapnak, főleg a vébé helyszínén rendezettek, közöttük a minden évben ugyanitt tartott Training Camp Regatta, amelyet a hétvégén futottak.
A mezőny elejéről nagyon sokan rajthoz álltak, az összes, a még elnyerhető egyetlen európai olimpiai indulási jogért küzdő csapat – közöttük a február közepe óta itt edzőtáborozó Gyapjas testvérek is - és mivel ez egyben a spanyol bajnokság is, minden hazai egység is elindult. A verseny érdekessége, hogy a fiatal vegyes párosok már nagy számban összeültek és a férfi mezőnyben indultak – derül ki edzőjük, Majthényi Szabolcs helyszíni beszámolójából.
A verseny első napján az előrejelzésnek megfelelő friss, 14-17 csomós északkeleti szél fújt, ami a part felől érkezve elég trükkös volt. Gyapjaséknak sosem volt a kedvence ez az irány, nagyon nehéz kiismerni a csíkjait és a ritmustalan forgásokat. Most sem remekeltek, egy 15. és egy 13. hellyel indítottak, de másoknak is akadt problémája a széllel, például a tavalyi vébé spanyol ezüstérmesei, Jordi Xammar és Nicolas Rodriguez kétszer is 20 körül végeztek, és a 2018-as francia világbajnok Pepponet-Mion egység is behúzott egy 23-at. Az oroszok viszont két első hellyel nyitottak, nekik fekszik ez az irány.
Második napon a seabreaze gyengébbik, 6-7 csomós verziója várta a versenyzőket. Gyapjasék az ilyen szelekben nagyon jók, de kiszorultak a lee rajtból, ahol nagy tumultus alakult ki és elég hátulról kellett feljönniük. Szerencsére a szél nem volt túl stabil, így lehetett egyéni vonalakat találni. A hatodik hely körül értek fel az első krajc végére és innen még tudtak javítani, főleg a hátszelekben „ettek meg” egy-egy ellenfelet és szoros végjátékban a 3 pozícióban futottak be.
A következő futamban a rajthajó mellett elsőként egyből kifordultak és jól kapták el a jobbra pörgést, amivel egyből az élre álltak. Innen végig vezettek és úgy is simán nyertek, hogy ők edző vitorlával indultak, míg a menők nagy része új szetteket használt. Az aznapi harmadik futamban csak a 2. fekete zászlós rajt volt eredményes, ami a magyar hajónak jól sikerült a lee oldalon. Már pumpálós szél volt hegyes hullámokkal, amiben az ő régebbi hajójuk és az edző vitorlák nem hozták a csúcssebességet, de így is 7-8 körül értek föl a bójához. Nagyon szoros volt végig a verseny és végül 9-nek futottak be.
A harmadik napon is 1 óra körül tudták az első rajtot indítani. A visszalőtt rajt után fekete zászló alatt a magyar hajó a legjobb lee rajtot vette és csak azért fordultak harmadiknak, mert a mezőnyt fogták és két fiatal egység kikoppantott a legszélére. Őket hátszélben megkerülték, de a kapunál az oroszok be tudtak jönni belső helyre és végül nyertek is. A napi második futamban a 12. helyen értek fel, a második krajc végén egy hosszabb pörgéssel elcsúszott a jobboldal. A hátszél sem sikerült túl jól, így 16-nak futottak be. Az utolsó futamban megint jól rajtoltak közel a rendező hajóhoz, a 4. helyen vették a bóját. A raumban nem változott semmi, de a hátszélben feljöttek 3-nak, amit végig meg is tartottak.
Összetettben bronzérmet szereztek világbajnoki és olimpiai érmes csapatokat megelőzve – például a brit Luke Patience vagy a spanyol Jordi Xammar kormányozta egységeket. A versenyt a francia Pepponet-Mion kettős nyerte az orosz Sozykin-Gribanov hajó előtt.
Két hét múlva kezdődik a világbajnokság várhatóan 70 körüli hajóval. Sok országnak ez lesz az egyik nemzeti válogató az olimpiára, komoly küzdelem várható. A magyar csapatnak csak egy újabb felkészülési verseny lesz a genovai világkupára, ahol még egy európai ország szerezhet olimpiai kvótát. Gapjasék legnagyobb ellenfelei minden valószínűség szerint a svájciak, a németek, a portugálok, az izraeliek és az osztrákok lesznek. A német csapat most nagyon gyengén ment, pedig mindent megpróbáltak. A portugálok viszont nagyon ügyesek voltak (a 4. helyen végeztek Gyapjasékkal azonos pontszámmal), a svájciak is (7.) és az izraeli hajók sem voltak rosszak (9. és 11.).
A részletes eredményeket itt lehet nézni.
Szerkesztette: Molnár Csaba / Magyar Vitorlás Szövetség
Fotó: Majthényi Szabolcs / SVE