Többféle pénzügyi forgatókönyvvel indul neki a rövidesen újrainduló szezonnak a Magyar Vitorlás Szövetség, amelynek költségvetését a koronavírus okozta helyzet pesszimista forgatókönyv megvalósulása esetében akár harmadával is megvághatja. „A 2020-ra tervezett költségvetés eredetileg 450 millió forint körüli összeggel számolt, a legrosszabb esetben ebből akár 150 millió forintot elvihet a koronavírus” – mondta a hunsail.hu-nak Holczhauser András főtitkár.
Az idei évre tervezett közel 303 millió forintos (a múlt évben ez 483 millió forint volt) költségvetés fő bevételi forrásai az államháztartás alrendszerei, a szponzoráció és támogatások, a tagdíjak és versenyengedélyek, valamint a szövetség által szervezett versenyrendezések és képzések bevételei. Ezek közül a koronavírus által okozott helyzet miatt az állami forrásokból származó - több mint 105 millió forintos - tétel nem csökkent, mivel ezek lehívására már a járvány elszabadulása előtt megkötötték a vonatkozó szerződéseket. A többi forrás viszont többé vagy kevésbé, de kitett a krízishelyzetnek, mind a szponzoráció, támogatás forrásból (a 2019-es 84 millióról 15 millióra csökkent), mind a tagdíjak (70 millióról 53 millióra), versenyengedélyek forrásból, mind pedig a versenyrendezések (64 millióról alig 36 millióra) és képzések bevételei forrásból származó pénzek elmaradhatnak a korábban tervezettektől.
A szövetség mindennek nyomán kénytelen átrendezni a költségvetését, ebben a folyamatban talán a legjelentősebb tennivaló az, hogy a működési költségekre – titkárság, székhely, telephely, eszköz fenntartás, kommunikációs költségek – a saját és vállalkozási bevételekből kell előteremteni a forrást – márpedig idén várhatóan mindegyik csökkeni fog.
A Magyar Vitorlás Szövetség költségvetése (ezer forint)
|
2019. év megvalósult |
2020. év terv |
Bevételek |
|
|
Állami támogatás |
138 359 |
105 300 |
Szponzoráció, támogatások, tagdíj |
84 814 |
15 000 |
Tagdíj |
70 025 |
53 645 |
Versenyek, rendezvények |
64 085 |
35 800 |
Bérbeadás |
1 326 |
1 000 |
Szakemberképzés |
2 830 |
800 |
Pénzügyi műveletek |
211 |
181 |
Egyéb bevételek |
107 417 |
10 916 |
Nyitó pénzkészlet |
14 330 |
79 958 |
Összesen |
483 397 |
302 599 |
|
|
|
Kiadások |
|
|
A szövetség működtetése |
27 746 |
25 192 |
Iroda és telephely fenntartás |
17 865 |
12 600 |
Versenyek rendezvények |
123 118 |
83 850 |
Élsport |
152 175 |
109 777 |
ebből a szerződéses sportolók |
84 038 |
61 891 |
az osztályszövetségek |
26 333 |
9 000 |
Eszközök |
16 814 |
7 540 |
Egyéb működési kiadások |
30 562 |
29 850 |
Szakemberképzés |
11 726 |
3 500 |
Bizottsági munka |
3 586 |
1 200 |
Költségvetési befizetések |
24 400 |
13 194 |
Pályázatok |
2 446 |
1 500 |
Összesen |
410 439 |
288 203 |
Forrás: Magyar Vitorlás Szövetség |
|
|
„Az államháztartás alrendszereitől kapott támogatások célzottan érkeznek, szakmai feladatok, mint például az olimpiai felkészülés, utánpótlás nevelés ellátására” – mutatta a főtitkár, hogy a kiemelt szakmai tevékenység során azért van mire építkezni. Az olimpiai elhalasztása ezzel együtt is nehéz helyzetbe hozta a szövetséget és a sportolókat is. Egy sor logisztikai feladatot azonnal át kellett ütemezni, (szállások, szállítás, repülőjegyek), ez megtörtént, „a konténert Hamburgból a behajózás előtt fordítottuk vissza”. A halasztással megnyúlt a felkészülési program drágább is lesz, a gazdasági visszaesés miatt bizonytalan a szponzorációs háttér, mind szövetségi, mind sportolói szinten, a 2021-es EMMI-s támogatás egyelőre nem ismert – mindenesetre „ha annyi, mint az idei évben volt, akkor az nem lesz elégséges...” Újra kell tervezni a teljes felkészülési programot úgy, hogy egyelőre sem a nemzetközi versenynaptár, sem az olimpia válogatóversenyek nem ismertek. A World Sailinggel folytatott 2020. április 16-i online konferencia beszélgetésen elhangzottak alapján az is egyre valószínűbb, hogy olimpiai válogatóversenyeket majd csak 2021. évben tartanak. Mindenesetre az élsport az idei évben a már megítélt összeggel – összesen több mint 109 millió forinttal, amiből a szerződéses sportolók kiadásaira csaknem 62 millió forint esik - gazdálkodhat, itt elsősorban ezen a soron a 2021-es év pénzügyi háttere kérdéses.
A túléléshez persze elkerülhetetlen az összesen 288 milliót valamivel meghaladóra tervezett kiadások visszavágása, de az MVSZ egyelőre tartja magát ahhoz, hogy a szakmai programok költségvetésén nem csökkent, hanem más kiadási tételeket farag le. Így „egységesen 20 százalékos bércsökkentést hajtottunk végre a titkárságon, ugyanekkora mértékben vágtunk a kommunikációs költségeken, az időközben távozott technikai szakember megüresedett pozícióját nem töltöttük fel, az informatikai fejlesztéseket elhalasztottunk vagy átütemeztünk, a balatonfüredi telephely bérleti díját csak használatarányosan fizetjük (a megkezdett építkezés miatt, szeptemberben ki kell költöznünk), megbízási szerződéseket bontottunk fel”.
Az utánpótlás neveléssel foglalkozó tagszervezetek működését versenyzői létszámuktól függetlenül érzékenyen érinti a járvány és a kihirdetett veszélyhelyzet. Az utánpótlás osztályok munkája várhatóan a hazai vizekre korlátozódik, a kontinentális és világversenyek jelentős részét ugyanis törölték vagy halasztották. Azt, hogy a helyzet finoman szólva sem könnyű, jól mutatja, hogy a tagok a tagdíjaikat és sportszolgáltatási díjakat nem vagy késve fizetik, ami akár edzők elbocsátásához is vezethetnek. De nehézségbe ütközik a korábban beszerzett kishajók bérleti díjainak megfizetése is a Magyar Vitorlás Akadémia NKft. számára.
Az MVSZ saját rendezésű versenyei – amelyek költségei együttesen 83 millió forint körül mozognak - közül a Balatoni Évadnyitót törölte, a versenyek kísérőrendezvényeit pedig „biztosan limitálni kell, a versenyrendezésekben számítunk a tagszervezetek és önkéntesek együttműködésére”. A Fehér Szalag , a Kékszalag, a Félsziget-kerülő és a Nagyhajós Magyar Bajnokság megrendezését tervezi az MVSZ.
A Kékszalag az elmúlt években kialakult támogatói háttere (élén a főtámogató Raiffeisen Bankkal) a válság ellenére is a verseny mögött áll, annak ellenére, hogy a tókerülőt idén biztosan új időpontban rendezik meg. Erről a támogatókkal, médiapartnerekkel és Balatonfüred városával folytatott egyeztetéseket követően legkésőbb május 29-ig hoz döntést a szövetség elnöksége. „Az elmúlt években a Kékszalag rendezvényeit és a marketing- kommunikációs kiadásokat az aktuális költségvetés méretéhez állítottuk be, idén ezeken a területeken biztosan húzni kell, az elsődleges szempont a verseny megrendezése és a versenyzők biztonsága” – emelte ki a főtitkár.
Szöveg: Molnár Csaba / Magyar Vitorlás Szövetség
Fotó: Gémesi Jóka / SVE, Szántó Áron / BYC