Ha különböző méretű vitorláshajók versenyeznek egymás ellen, akkor a fizikai törvények alapján a nagyobb hajó - hosszabb vízvonallal és több vitorlafelülettel - gyorsabb szokott lenni. Ez a maximális testsebeség, csomóban kb. 2,43 x gyök(vízvonalhossz) adódik, és természetesen megmutatkozik egy verseny abszolút befutási sorrendjében is.
Ez addig igaz, ameddig nem sikló körülmények vannak (hajótest forma, súly, stb). Ha egy hajó siklik, akkor túllépi a testsebességet, ezért tartotta fontosnak a NB és a HTB, hogy ezeknek a hajóknak külön csoportot hozzon létre. Ez lett a Yardstick OPEN kategória. Azokat a hajókat is ide kell sorolni, amelyek új technikai megoldásokkal, billenő tőkesúllyal, vízballaszt rendszerrel, trapézzal, carbon hajótesttel, kiülő-keretekkel, stb. rendelkeznek.
A megoldás az, hogy minden hajónak egy számot adunk, ezzel a futott időből egy számított idő alakul ki, és a legkisebb számított időt elérő hajó nyeri a versenyt.
Két irány alakult ki arra vonatkozóan, hogyan lehet ezt a számot képezni:
Az egyik irány a RATING, vagy névleges teljesítmény. Ebben az esetben csak a hajó paraméteri határozzák meg a számot, feltételezve, hogy a hajó optimális versenyállapotban van, megfelelő vitorlákkal és felszereléssel. Egy ilyen önálló rendszert felállitani rengeteg idő és nagyon bonyolult. Nemzetközileg van pár elismert és működő rendszer (ORC, IMS, IRC, IOR, stb.), az MVSZ néhány éve elhatározta, hogy Magyarországon az ORC rendszert alkalmazzák.
A másik irány a HANDICAP, vagy előnyosztó rendszer. Ebben az esetben a szám csak a futásteljesítményből számítódik (DSV YARDSTICK, Portsmouth Yardstick, PHRF, LYS/SYS, FN, stb.) és így a hajó, valamint a legénység teljesítményét mutatja. A Handicap rendszer a sportban nem ismeretlen, például a golfban több mint száz éve működik.
A Yardstick számítás az 1950-es években indult el a vitorlássportban. A Yardstick szám alapja az, hogy minden hajó egy olyan előnyszámot kap, amely arra az elvre épül, hogy holtversenyben futott be – az ebbe az osztályba sorolt - valamennyi hajó. Több számítási módszer és elmélet van, hogyan lehet ezeket a Yardstick számokat kiszámolni. A Nemzetközi Vitorlás Szövetség (World Sailing) javaslata egy teljesen dinamikus rendszer, ahol minden verseny után, újraszámításra kerül az előnyszám, és a korábbi versenyek nagyobb súllyal számítanak az előnyszám kialakításában.
A Yardstick rendszer egy egyszerű rendszer, és nyilván ebből adódóan vannak hiányosságai is. Szűk széltartományban működik jól hiszen, ha nagyon gyenge a szél, vagy nagyon erős, akkor nem mindig megfelelő eredményt produkál. Minél több versenyen indul egy hajó, minél többen vitorláznak azonos típusú hajókban, és minél több hajó indul az adott versenyen, versenyeken, annál pontosabb előnyszám állapítható meg a teljes mezőnyre nézve.
Éppen ezért van szükség türelemre is időre ahhoz, hogy Magyarországon is megfelelő verseny és résztvevőszám alapján alakulhassanak ki az előnyszámok. Jelenleg a rendszer elindítása, a regisztrált hajók valós adatainak rögzítése és néhány verseny alapján számított YS előnyszámok alakultak ki, amelyeken még elképzelhető, hogy szükséges lesz változtatni. Egy valami azonban biztos: végre nem szubjektív, hanem kizárólag objektív szempontok alapján kapják a hajók az előnyszámokat. Ez a legfontosabb, még akkor is, ha mindig is lesznek olyan hajók és hajótulajdonosok, akik úgy érzik, hogy számukra nem előnyös a dinamikus Yardstick szabályzat. A sok versenyen való részvételnek köszönhetően beérkező minél több adat teszi igazságossá és érthetővé és átláthatóvá a rendszert.