Vitorlázz Itthon: Milyen perspektívát láttok a hajós szakmában? Az elmúlt években elfeledettnek számított, ugyanakkor nagyon komoly iparág, szakma épülhet ismét köré.
Hagemann László: A hajózásban mindig volt, van és lesz perspektíva. Van, ahol ezt kihasználják, látják a lehetőségeket és van, ahol ez az iparág a háttérbe szorul. Aki gyenge volt “föciből” az elemiben, nézzen rá Magyarország, valamint Európa vízrajzi térképére! 1992 óta a Rajna és a Duna átjárható, a Duna-Majna csatorna által a két folyó Európa leghosszabb, remek adottságokkal rendelkező víziút-rendszerének a gerince, ami Bécs alatt minden szinten lényegesen többre lenne hívatott, legyen az pleasure hajózás, személyszállítás-turizmus- élményhajózás, vagy áruszállítás. Európában 2010 és 2019 között megduplázódott a szállodahajókon utazók száma, a Dunán évente több mint 3000 szállodahajóút zajlik, nagy részük Budapestet is érinti. A legnépszerűbb utak a Duna, Passau – Budapest közötti szakaszán találhatóak. Budapest, Pozsony, Bécs három turisztikai célpont, három állam, három fővárosa.
A kulturális turizmus motiváció a folyami üdülőhajózásban, a folyami szállodahajózási cégek pedig mindent elkövetnek, hogy programjaikba beiktassák a három várost és a Dunakanyart, amelyek nagy turista attrakciónak számítanak. Európában.
A sport és kedvtelési célú szabadidős kishajózásban még mindig nagy lehetőségek és tartalékok vannak itthon, valamint a fenntartható jövő érdekében is lényegesen zöldebb, környezetkímélőbb megoldás a belvízi áruszállítás, nem beszélve gazdaságosságáról, ami már néhány száz kilométeres távon is kimutatható.
Bizonyos árumennyiség és méret felett pedig kikerülhetetlen közlekedési alágazat a hajózás. A hajózást minden téren ki kell szolgálni, a hajókat, a víziutakat, a kikötőket meg kell építeni, folyamatosan karban kell tartani, üzemeltetni és vezetni kell. Nélkülözhetetlenek a szakemberek, a korszerű ismeretekkel rendelkező képzett munkaerő.
VI: Mi a múltja, jövőképe az iskolának?
HL: A 60-as évek második felében új szakközépiskolák születtek. Angyalföld ÉK-i sarkában a Jász utcai Általános iskola helyén, a MAHART patronálásával, néhány önfeláldozó szakember munkája folytán az országban egyetlen ilyen típusú intézményként jött létre a „Lékai”, a Hajózási Szakközépiskola. 1968 szeptember 1 óta a hazai hajós szakemberképzés egyetlen nappali, valamint felmenő rendszerben működő iskolája, ahol természetesen a felnőtteknek kereszt évfolyamos államilag támogatott esti képzések is folynak.
(Fotó: Magyar Hajózási Technikum)
A Magyar Hajózási Technikum vezetése egyik fő céljának a szakmai megújulást tűzte ki célul, ami igazodik a Szakképzés 4.0 stratégiához és az új szakképzési rendszerhez. Továbbra is a hajós, a „vízenjáró” szakma meghatározó intézménye marad ez az iskola. Ennek irányában már az intézmény falain belül is tettünk lépéseket, az újonnan indított képzéseinket is ezen elvek mentén hirdetjük meg. A fenntartó Budapesti Gépészeti szakképzési Centrum támogatásával és a duális szakmai partnerek bevonásával reményeink szerint, mindenképpen piacvezető környezetben újabb és korszerűbb eszközparkon, sajátíthatják el a tanulók a szakmai ismereteket.
VI: Milyen képzések érhetőek el nálatok a Technikumban?
HL: A hajós vonalon, a matróztól, a hajós szakmunkáson át, a hajózási, valamint a közlekedésüzemvitel ellátó technikusig a szakképzés felmenő ágban az iskolában biztosított. A hajózási képesítésekről szóló 15/2001. KÖVIM. r. alapján pedig a sport és kedvtelési célú kishajóvezető képesítéstől, a nagyhajós képesítésekig szerezhetnek különféle „patenteket” a hallgatók. Megjegyezném a hajózásban a nagyhajós kifejezés nem a vitorlássportban megszokott nagyhajót takarja. A nagyhajó a HSZ alapján is általában 20 méter testhossz feletti, egy vagy több napos utakra épített személyhajót, önjáró vagy alakzatban más hajót is továbbítani képes teherszállító hajót, különféle kompokat, úszó munkagépeket takar. Ezeket a hajókat nem csak vezetni kell, ezeken a hajókon korszerű navigációs eszközöket kell kezelni, üzemeltetni, így az elektronikus navigáció terén az iskolánkban tanult VHF rádió, hajóradar, AIS, ECDIS tananyag alapján, rádiókezelő, radarhajós képesítést is szerezhetnek tanulóink.
(Fotó: Magyar Hajózási Technikum)
A személyhajózásban, valamint a veszélyes árú szállításban megkerülhetetlen két képesítésre is felkészít az iskola így a hallgatók személyhajózási, valamint veszélyes áru szállítási szakértő képesítést is szerezhetnek.
Az üzemeltetés vonalon a klasszikus hajógépész, kishajóépítő és karbantartó, valamint a hajózási üzemvitel ellátó technikus (üzemeltetés vezető) képzések mellett a következő tanévtől vízgépész, vízügyi és környezetvédelmi képzést is indítunk.
Szintén a következő tanévtől indul sportedző alapképzés is, duális partnereinkkel a kajak-kenu, a vitorlás, az evezős és a szörf sportági szakszövetségekkel, mint a „vízenjáró” sportok letéteményeseivel. Ezekben a sportágakban az edzőnek, a vízitúra vagy a vízitábor vezetőjének, illetve más, a sportágban közreműködő személyeknek hajós képesítéssel is kell rendelkezniük.
VI: Mennyire építetek, számítotok a vitorlás társadalomból érkező tanulókra?
Nagyon. A vízről jövő tanuló esetében nagyon sok minden már adja magát, természetes.
Gondoljunk csak bele, aki 10-12 éves kora óta rendszeresen a vízen van, ismeri az időjárás, a víz, a hajója, minden rezzenését, és már megfertőződött a víz, a hajózás feelingjével. Aki a vízről jön, félig már otthon van.
Azt is figyelembe kell vennünk, hogy az utóbbi 20 évben szinte teljesen lecserélődött a hajópark. HI-TECH anyagok, innovatív megoldások, korszerű technológia és technika. Szén és aramid (carbon-kevlar) kompozitok, „villanyhajók”, hibrid hajtás, Green Tech, szolár technológia, fenntarthatósági megoldások. A hajók karbantartásához, javításához, a hajók és a kikötők üzemben tartásához nélkülözhetetlenek a képzett, naprakész ismeretekkel rendelkező szakemberek.
(Fotó: Pauger)
Az esti kishajóépítő képzésen most is vannak közismert, szakmájukban neves és elismert, hajótulajdonos hallgatók, akik pusztán hobbyból azért neveztek be, hogy a saját hajójukat karban tudják tartani, vagy képben legyenek, amikor jön a „szaki, felmérni a melót”. Őket már egy digitális multiméterrel biztosan nem lehet meggyőzni, hogy ozmózisos a hajójuk és nem lehet rájuk sózni egy kormányhidraulikát, ha csak meg van szorulva a kormányvezeték.
VI: Terveztek-e szorosabb kapcsolatot kiépíteni hajós szolgáltatókkal, építőkkel?
Természetesen. Több olyan kisebb-nagyobb vállalkozás van az országban, ami mindenképpen előremutató, és nem csak itthon jegyzik a termékeiket. Gondolom a kompozit HI-TECH terén a Paulovics Dini, a Sopi, a Flaar, a Brácsa vagy a Magnus mindenkinek beugrik. Azt kevesebben tudják, hogy a vitorlás körökben is ismert kiváló szakemberek kezei alatt a főváros peremén remek fém és fahajók is épülnek. Velük is felvettük már a kapcsolatot. Hajómotor, hajóvillamosság, hajóelektronika irányába is történtek már az iskola részéről megkeresések az arra érdemes szakemberek, valamint cégek felé.
Scholtz Imrével az elsők között vettük fel a kapcsolatot, Ő már harminc éve is sorozatban gyártott. Hajóit három minőségre érzékeny ország piacán is el tudta adni. Imre profizmusa, rugalmassága és nyitottsága ellenére a Style Jacht hajmáskéri telepe eddig sajnos messzinek tűnt.
Ma már az Erasmus+ program keretein belül, akár 360 napos külföldi kint tartózkodásra is lehet pályázni. Az új szakképzési törvény pedig nagyobb mozgásteret biztosít a szakma elsajátítására! Itt is szeretném felhívni a piacvezető márkák magyar képviseleteit, ha van érdemes jelöltjük, már Giebelstadt, Greifswald, Les Herbiers, Begunje, Solin, vagy akár az újzélandi Mackay, Elliott sem elérhetetlen a tanuló számára, az iskola keretei között, a szakmai gyakorlat történhet a gyárban is.
Korábban írtunk arról, hogy a Veszprém Szakképzési Centrum Öveges József Technikum és Kollégiumban a 2021/2022. tanévtől indul Kishajó építő és karbantartó hároméves szakmai képzés.
Forrás: Vitorlázzitthon.hu