2003 óta vitorlázom ilyen-olyan, kisebb-nagyobb hajókkal. Ebből 4 évet versenyzéssel töltöttem manschaft-ként egy 50-es cirkálón. Jollékban sajnos sosem vitorláztam. A versenyláz nem múlt el és az évek múlásával egyre jobban vonzottak a vitorlázás kishajókban kipróbálható finomságai. Ez az időszak egybe esett második gyerekünk születése utáni időszakkal. Ekkor már nem jártunk „nagyhajókkal” vitorlázni – két kisgyerekre vigyázni egy erősen mozgó vitorláson már nem a pihenés kategóriájába esett – hanem az időközben megszerettet kempingezések során Ausztriában a Salzkammerguti tavakon vitorlázunk kis tőkesúlyos hajókkal és jollékkal. Az ott látott példák alapján olyan kempingeket kerestünk, amik közvetlen vízparttal rendelkeztek és esetleg kisebb vitorlásokat is lehetett bérelni. Így hajnalonta apa egyedül tudott szenvedélyének hódolni és gyenge szellőkben a gyerekek is vízre szálltak… Ezek a kis vitorlások többnyire inkább a kedvtelési vitorlázást szolgálták és ritkán voltak versenyszintű felszereltségűek – ennek ellenére csodálatos élményeket nyújtottak.
Idővel felmerült a gondolat, hogy milyen jó lenne úgy utazni, hogy a hajót magunkkal visszük és esetleg az technikai szinten is magasabb kivitelű – így a nyaralási igényeket is kielégítheti, valamint apának is több kihívást rejthet magában.
Sok-sok keresgélés után találtunk rá egy tágas cockpittel épülő versenyjolléra, ami ráadásul elbűvölően is nézett ki. Azonban ilyen hajó Magyarországon nem létezett. Ez azt jelentette, hogy hiába rendelkezünk egy hajóval, versenyezni nem lesz kivel. A dolog végiggondolása után úgy döntöttem ez nem is baj, hiszen akkor nem fog apa állandóan versenyeken távol lenni. A versenyzésre kevesebb - de család mellett épp elegendő - alkalmat és élményt biztosít egy-egy külföldi versenyen való részvétel és egy-két hazai verseny, ahol bármilyen típussal lehet indulni.
A döntés meghozatala után 2013-ban barátkoztunk össze a hajó tervezőjével Dr. Jüs Seggerrel Hamburgban. Az együtt töltött idő alatt határoztuk el a terv megvásárlását és a hajó építését, valamint Jüs-szel megegyeztünk a tervek magyarországi terjesztéséről és hajó népszerűsítéséről is. Ez a hajótípus volt a SEGGERLING. A döntésben nemcsak a hajó megfelelősége és szépsége játszott szerepet, hanem a hajóosztály körül tapasztalt nagyszerű közösségi élet és baráti hangulat.
Ezt a hajót jórészt amatőr építők építik. A hajóosztályban sokkal nagyobb becsülete van egy saját építésű hajónak, mint egy műhelytől vásároltnak. Minden egyes tervvel megvásárolt licenc-szel egy darab hajó építhető. Az amatőr építési lehetőség szintén vonzerőt jelentett. A hajóépítés gyerekkorom óta izgatott…
A tervek és a licenc megvásárlásával együtt kaptuk meg az első magyar Seggerling rajtszámát a HUN-405-öt és neveztük el a hajót SEAHORSE-nak.
A hajó főbb adatai:
- típus: Seggerling versenyjolle,
- tervező: Dr. Jüs Segger,
- teljes hossza: 470 cm,
- vízvonalhossza: 420 cm,
- teljes szélessége: 160 cm,
- szélessége a vízvonalon: 123 cm,
- test merülése: 11 cm,
- merülés uszonnyal: 100 cm,
- súlya min.: 60 kg (felszerelve cca. 75 kg),
- vitorlafelület: 8 m2,
- vitorlázat: cat, de vitorlázzák egy kiegészítő fockkal, azonban ha a fockot versenyen is használni kívánják, akkor a kormányoson kívül még egy fő kell a fedélzeten legyen,
- yardstick száma: 115.
A hajótípus a DSV (Német Vitorlás Szövetség) által elismert versenyhajó osztály. Az osztály ranglistát vezet, évi 12-20 versenyen vesz részt és évente egyszer megrendezi a German Open-t, ami nyílt Német Bajnokság és az osztály legjelentősebb nemzetközi rendezvénye egyben. Seggerling típusú hajók vannak Németországban, Ausztriában, Svájcban, Hollandiában, Belgiumban, Dániában, Angliában, Franciaországban, Ausztráliában, Chilében és Thaiföldön.
A hajó együtt ritkán látható előnyöket egyesít: modern, teljesítménycentrikus vonalai hordozzák a fahajó tradicionális szépségét is egyben.
A Seggerling kifejezetten stabil és gyors jolle. A stabilitás az amatőr építéshez előnyös sarkos formából adódik. A vízvonal mentén végigfutó él afféle támasztékként működik, ami a széles vízvonallal párosulva nagy alakstabilitást eredményez. A hajó relatíve alulvitorlázott, lehetővé téve akár Bft 6 szélerősség esetén is a problémamentes halzolást. Erős szélben a széles deck jó kiülési lehetőséget biztosít. A nagy sebességpotenciált a kifejezetten alacsony súlyt eredményező rétegelt lemez – epoxi építési mód, a modern vitorlázat és rudazat, kis szélben az éles vonalak, erős szélben a lapos, siklásra alkalmas farkiképzés eredményezik.
A kis súly lehetővé teszi akár egy személyautó tetőcsomagtartóján való szállítást is. A tágas cockpit a családi vitorlázás élményét is biztosítja.
A hajótest anyaga 6 mm-es vízálló ragasztású hajóépítő rétegelt lemez. Az árboc és baum tetszőleges anyagból készülhet (pl. alumínium, karbon, stb.), stágolása szerint az árboc lehet fix vagy forgóárboc is. A vitorla csak dacron anyagból készülhet.
A munka örömei hétről-hétre kísértek minket, ahogy a hajó a megvalósulás útján haladt. A hajó időközben elkészült és vízreszállt. Jelenleg éppen a Seggerlin Sailing Society-nél zajlik a regisztrálása a Seggerling-flottába. Ez alatt mi pedig megkezdtük az ismerkedést a hajóval. Az első „mozis randin” már túl vagyunk és be kell vallanom őszintén, hogy dúl a szerelem…
A hajó építéséről készült egy rövid videó is:
További infók a FaceBook oldalon.