Az átadási ceremónia során nagyon figyeljünk az átadó staff magyarázatára, és ha valami nem tiszta, akkor inkább kérdezzünk rá. Néhány cég el szokta hallgatni az esetleges hibákat, amit a check-outnál megpróbálhatnak rávarrni az ügyfélre. (Hajóorr-sérülés, testsérülés, térképhiány stb.) Mindezek megelőzésére rendkívül alapos hajóátvétel szükséges. (Lakótéri lámpák, hűtő, pozíciófények stb.) Előfordulhat, hogy az átadó elfelejtheti megemlíteni a szennyvíztartályt!
Indulás előtti teendők
Hajópapírok megvannak? Mélységmérő működik? Ismeretlen hajónál ezt nem árt ellenőrizni még a kikötőben, hogy később ne érjen kellemetlen meglepetés (szükséges eszközök: madzag, súly a végére és mérőszalag). Motor olajszint-ellenőrzés! (sajnos a sebességmérő működéséről csak elindulás után tudunk meggyőződni, de ha nem működik, egy használt fogkefével 10 perc alatt megjavítható) Víztartályok feltöltve? Banális, de kihagyhatatlan elem a népszámlálás! Slag bevétele (nem árt, ha van 1/2 collos toldó, mert ha rövid a slagunk, más kikötőben egy kölcsönslaggal összekötve már biztosan elég.) Célszerű a kikötőben a hátsó víztartályt használni. Elektromos kábel elrakása. (Ha a hajó farrészében van a tárolóhelye, úgy tegyük be, hogy a csatlakozó ne legyen a fenéken - ha vizes lesz, akkor a következő használatkor azonnal leveri a biztit. Szétszedése, szárazra törlése felesleges pluszmunka.) Pasarella, vagy járópalló beszedése, korláton való rögzítése. Motorindítás, majd az összes szükséges műszer bekapcsolása. Az indulási manőver feladatainak kiosztása. A manőver alatt senki ne legyen mezítláb: a papucs a minimum, de jobb a szandál. A puffereket a kikötő elhagyása után azonnal szedjük be - kivéve, ha nagyon szoros helyről indulunk, mert akkor már az indulás előtt célszerű beszedni, nehogy a mellettünk állókéval összeakadjanak és leszakadjanak. A hajóban ne legyenek értékes, törékeny tárgyak olyan helyeken, ahonnan leeshetnek. A navigációs pultra soha senki ne tegyen ételt, italt! Báziskikötőből indulva mindig nézz vissza, hogy tudd: egy hét múlva hova kell visszatérned!
Menetben
Bő szélben teljes vitorlázattal jobbcsapáson könnyebb reffelni a nagyvitorlát, ha rollos, mert a betekerés iránya általában az óramutató járásával ellentétes, és így kevésbé feszül az árboc nútjának. Kicsit erősebb negyedszélben azonnal érdemes felállítani a sprayhoodot, hogy a víz ne fröccsenjen be, és kellemesebb legyen a tartózkodás a cockpitban. Hosszabb vitorlázásnál, nagyobb dőlésnél érdemes kb. óránként megnézni, hogy a szél alatti WC-csészében mennyire jön fel a víz. Ha nagyon, akkor akár a főelzárót is érdemes elzárni, hogy ne ússzon egy idő után a fürdőszoba. Ezt viszont jelezni kell a személyzet többi tagjának is, nehogy meglepetés érje őket, ha a dolgukat akarják végezni.
Motorral menetben az édesvízszivattyú csak használatkor legyen bekapcsolva. (Ha egy csap nyitva marad, a motorzúgástól nem halljuk, hogy dolgozik a szivattyú, és rövid idő alatt elfogyhat a víz - pláne, ha az összes tartály nyitva van). Erős hullámzásban motorozásnál is használjuk a vitorlákat, ha van rá mód, mert kiegyensúlyozottabb lesz a hajó mozgása (kisebb a rosszullét esélye). Vitorlával menetben, ha úgy érzed, hogy reffelni kellene, akkor már késő! 25 csomós szélben a biminit már összecsukjuk, hogy ne szaggassa a szél, és kisebb legyen a légellenállás. A bocit soha ne vontassuk! Kikötésnél útban van és menetben a hullámok rángatása nem tesz jót sem a kötélnek, sem a rögzítőszemeknek. (Kivétel „feszített" víztükör esetén, ha valaki csónakázni szeretne.) Vitorlázva vontázás esetén bő szélben lehetőleg csak a génua legyen kiengedve. (Erősödő szélben könnyű a hajó lassítása reffeléssel.) Számunkra új típusú hajónál még menetben célszerű kitapasztalni a hajó manőverező-képességét előre és hátra (kerékhatás!) is. Éjszakai menetben a hajón belül csak a legszükségesebb világítást használjuk, és az ablakok legyenek lefüggönyözve, hogy ne zavarjuk a hajó kormányosát a vezetésben. Menetben lehetőleg senki ne legyen mezítláb!
Kikötésnél
Kikötőbe érkezéskor, de indulásnál is érvényes szabály: kis erő, kis kár - nagy erő, nagy kár. Előtte a feladatok kiosztása, hogy mindenki pontosan tudja, mit kell csinálnia. Senki ne legyen mezítláb a manőver alatt! Fendereket, farpuffert kirakni! Ha van orrsugárkormány, időben be kell kapcsolni. Esetleg egy plusz kötél kitisztázva, előkészítve a hajó orrában. Szűk helyre eleve tolatva állunk be. Tolatáskor soha nem szabad elengedni a kormányt! (A víznyomás azonnal kitéríti a kormányt az egyik végállásig, minél nagyobb a sebességünk, annál gyorsabban!) Szűk helyen horgonyzáskor célszerű két parti kötelet kivinni, hogy keresztezzék egymást. A köteleket a parton lehetőség szerint védeni kell a kidörzsölődéstől (gumicső, fadarab). Hátszélben horgonyzáskor a boci a parti kötéllel már a horgonyzás megkezdése előtt legyen előkészítve, és ha lehetséges, egy fő már a horgonydobáskor induljon a csónakkal a partra a szabad kötélvéggel. A motor mindaddig járjon, amíg a hajó nincs fixen kikötve, lehorgonyozva. A manőver befejezése után mindkét oldalra kitesszük a puffereket (a megcsúszó horgonyú, vagy rosszul manőverező hajók miatt). A marinában lehetőleg tartózkodjunk mindaddig a hajón, amíg mindkét oldalunkra nem áll másik hajó. (Segíteni tudjuk az ő kikötésüket, és a saját hajónkat is védjük az esetleges sérüléstől.) A bejárópallót (pasarella) csak az egyik végén rögzítsük: vagy a hajón, vagy a parton. Amennyiben mindkét vége meg van kötve, abból nagy szakadás lehet. Ha magasabb partfalhoz álltunk (pl. Komiza) és mindenki partra száll, célszerű a parton kikötni, éjszakára pedig hullámosabb vízen akár be is szedhetjük. Így nem fog „nyöszörögni", és persze az sem hiányzik, hogy az éjszaka közepén nagy zajjal a vízbe csobbanjon. Marinába érkezéskor érdemes azonnal rendezni a számlát. (Másnap bármikor indulhatunk, és reggel nem kell sorba állni a recepciónál.) Ha hosszabb időre állunk rakpart mellé, érdemes előre- és hátratartó kötelekkel is kikötni a hajót. Az indítókulcs helye használaton kívül a térképasztalban van! Marinában se hagyjuk tárva-nyitva a hajót, ha kimegyünk a partra (lopások megakadályozása, valamint hirtelen jött eső miatt). Horgonyzáskor a vízmélység ötszörösének megfelelő lánchossz már elég nagy biztonságot ad. Célszerű hátramenetbe kapcsolt motornál nagyobb gázadással meggyőződni arról, hogy a horgony tart. Bárki használja a bocit motorral, evezők és evezővillák mindig legyenek a csónakban! Indulás előtt feltöltött üzemanyagtartály! Utasok kiszállításánál inkább többször fordulj, mint hogy egyszer borulj! Ha motorhiba miatt kikötőbe kényszerülünk menni, a kikötőt csak mellévett alakzatban közelítsük meg. A hajó faránál legyen kikötve a motoros boci. A gumicsónak a kikötői vontatási manővereket csak tolatva tudja jó hatásfokkal elvégezni. Friss szemmel (K T) javasolt tankolási mód: amennyiben nem kívánunk pénteken, a hajóleadás előtti estén hosszasan sorban állni a benzinkútnál lévő tülekedésben, és a hajónk viszonylag kis fogyasztású (2l), érdemes egy-két nappal előbb a tartalék kannát (20l) megtankolni.
Katanics Milán
Katanics Milán