Elsőként a magyar kedvtelési célú tengeri vizsga- és képzési rendszert veszem górcső alá:Az eredeti szándék szerint az angol vizsgarendszer alapján lett összeállítva. Minden tengeri vizsga feltétele először is a belvízi képesítés, akkreditált képzésben való részvétel és a gyakorlat igazolása. Táblázatos formában ez így néz ki:
Kategória | Érvényesség korlátozása | Elméleti tanfolyam | Gyakorlati hajózás | Kiegészítő feltételek |
IV | 3 tmf | 24 ó | 150 tmf | Belvízi vizsga |
III | 12 tmf | 60 ó | 500 tmf | Belvízi vizsga, IMO 1.13 Elsősegély, ROC |
II | 200 tmf | 64 ó | 1000 tmf | III.oszt vizsga, GOC, 10 csillagászati helymeghatározás |
I | - |
| 1500 tmf | II.oszt vizsga |
Három akkreditált iskola van Magyarországon. A Deckpartneré csak a IV. osztályú képzésre terjed ki. A Yachtakadémia az összes elméleti és gyakorlati képzést nyújtja, valamint a ROC-ot, azaz a Korlátozott rádiókezelői vizsgát. A G.S. Poseidon, szintén minden képzést biztosít, beleértve a GOC-ot azaz a Korlátlan Rádiókezelői Bizonyítványt is.
Igen magas szintű, bár nem a legkorszerűbb elméleti tudást kell a vizsgán prezentálni - az általam elvégzett tanfolyam tematikája is ehhez igazodott. Cserében viszont az archaikus hajós szakma romantikus szépsége formálódott ki estéről estére.Több éves késéssel került ki a követelményekből a réges-rég megszüntetett rádiónavigáció, és csökkent 80-ról 55-65 órára a tanfolyami órák száma.
Az elektronikus navigáció témakör behatóan foglalkozott a radarral - ami legritkább esetben található meg 50 láb alatti charterhajón -, ellenben elég elnagyoltan a GPS-szel és ennek térképes megjelenítésével, a chartplotterrel. Pedig ha fortélyait megfejtettük, rendkívül egyszerűvé teszi a navigációt. Persze csak ha működik: nem kell ahhoz háború, hogy zavar legyen az adásban; elég csak egy lemerült akkumulátor vagy egy elkorrodált csatlakozó, és újra a hagyományos eszközökre a megszerzett tudásunkra leszünk utalva.
Azonban a sok információ közt elveszni láttam a lényeget. Úgy is mondhatnám, túlterhelt agyunkból néha pont a fontos információ csordul túl: már a 12mérföldes vizsgán tudni kell, hogy milyen színű dobozban dobja le a mentőhelikopter a takarókat és a szextánst, ellenben meghűlt bennem a vér szembesülvén a ténnyel, hogy magyar papírral rendelkező hajóstársam nem ismeri fel a kardinális bójákat. Vizsgázott csoportunk tapasztalata: utoljára az államvizsgámra tanultunk ennyit, a vizsgáztatóink hozzáállását pedig Franz Kafka tudná méltóan kidomborítani.
További neuralgikus pont az előírt rádiós vizsga (ROC és GOC), ami teljes mértékben azonos a hivatásos fedélzeti tisztek tananyagával. Ez szintén komoly túlbiztosítás: az előírás ezeket csak a SOLAS hatálya alá eső hajókra (nagyon leegyszerűsítve: 300 BRT feletti hajókra) teszi kötelezővé. A veszélyes rakományok okozta baleseti sérülések kódolt rádiós kommunikálására miért is van szükségem egy vitorláson, ha át akarom hajózni az Atlanti-óceánt?
A kedvtelési célú jachtokra például a RYA (Royal Yachting Assotiation) Yachtmaster képzés feltétele csak a SRC /LRC (Short Range Certificate és Long Range Certificate), ezek a tanfolyamok épp fele annyi idő alatt végezhetők el. Árban ellenben jók vagyunk: a Southamptoni (alacsonyabb szintű)! tanfolyam és vizsga árai bőven hatszámjegyűek.
A horvátok a maguk sajátos módján oldották meg ezt a kérdést is: integráltak. Két rövid kérdés a vizsga-tételsorban, és egy mondat a skipper licence-n.
További meghökkentő különbség: náluk a legalacsonyabb, 'A' hajóvezetői igazolványhoz, ami 8kW-ig 6m hajóhosszig és 6 tmf távolságig érvényes, a helyi tanfolyam összesen 4(!) órás. A honfitársaink által nem véletlenül közkedvelt 'B' skipper igazolvány a 30 BRt-ig érvényes, kereskedelmi és halászhajóra csak Horvátország felségvizein. Bár a görög és olasz chartercégek eddig elfogadták az ügyfeleimtől.
A meghirdetett helyi akkreditált tanfolyam 6 órás, amiben már rádiókommunikáció is van - az időtartama épp egytizede a hasonló magyar képesítéshez szükségesnek. Minden chartercég szervez ilyen tanfolyamokat. Botcsinálta kezdő oktató koromban mentorom a sárga földig lehordott, amiért képes voltam 4 óra hosszúra nyújtani azt az anyagot, amit 2,5 óra alatt is le lehet adni! Ez aztán instant megoldás!
Ha pedig hozzávesszük, hogy a tolmáccsal letett vizsgán akár tudás nélkül is át lehet csúszni - a személyes megjelenés nélkül megszerzett papírok legendáját sem egyszer halottam -, érthető, miért nincs presztízse ennek a papírnak.
Pedig a követelmény egyszerű és világos, csak amire valóban szükség van: rádiózáson kívül térképismeret, bóják, COLREG (azaz az elsőbbségi szabályok és az ehhez tartozó fényjelzések) és végül meteorológia, ami kimerül a szelek irány szerinti helyi elnevezésében.
Kevésnek tűnik? A halász fia, aki 7 éves korától mindennap kijár a tengerre, és 16 évesen megkapja a papírt, miért ne lehetne felkészült? És ami a legfontosabb: megtanulta tisztelni a tengert. Ő megélte időnként, hogy nem tér vissza a kikötőbe valaki a faluból, ami hozzánk még újsághírként sem jut el.
Személyes véleményem: aki kijátssza, és kerülő úton szerzi meg az igazolványt, nemcsak a tengert nem tiszteli, hanem az embertársait sem, akiket veszélybe sodor. A tudatlanságnak van egy foka, amikor azért hisszük azt hogy mindent tudunk, mert nem tudjuk mi az, amit nem tudunk.
Jómagam évek óta készítek fel horvát 'B' vizsgára, véleményem szerint a minimum egyhetes hajózás (ahol már nem az alapokat, hanem a tenger sajátságait ismerjük meg), és az alatta összevont elmélet és gyakorlat a megfelelő forma. A Lucka kapetaniján letett vizsga csak elméleti: sem a lehajózott időt, sem a gyakorlati tudást nem ellenőrzik. Így a felkészítő felelőssége, hogy kit segít hozzá a papír megszerzéséhez.
A következő lépcsőfok a 'C' kategória, ennek tananyaga már 25 órás. Csak akkreditált iskolában lehet elvégezni, és a "rendes" hajós tárgyak mellett rádiózás és elsősegélynyújtás is szerepel benne. Ez a papír területi korlátozás nélkül érvényes bármilyen hajóra 30 BRt-ig. Nem jogos, de több chartercég előírja 50 láb feletti hajók vagy határlépés esetén a C-képesítést -úgy gondolják, a hajójuk így tapasztaltabb kezekbe kerül.
A Yachtmaster "A" - minden magyar skipper álma - 100 BRT-ig jogosít hajóvezetésre, és ami fontos: rendelkeznünk kell vele, ha hajóvezetésért pénzt fogadunk el. Sibenikben és Splitben szerezhető, a szervezők honlapján horrorisztikus árakkal és kemény feltételekkel riogatnak: 1 év kereskedelmi hajós szolgálat vagy 3 éves C képesítés. Nehezen is jön össze magyar csoport. Maga a tanfolyam 2X1 hét alatt 90 óra, majdnem kétharmada ún. gyakorlat, többek közt szimulátor, továbbá hajóismeret, hajós angol, oceanografia és tengeri jog is van az étlapon. A 'B' fokozat 500 BRT-ig elég, a 214 órás képzés az előbbieken kívül hajótervezés és stabilitás, COLREG és útvonaltervezés tárgyakkal egészül ki.
A RYA Yachtmaster ellenben területi hatály szerint 1+3 lépcsős: Coastal, Offshore és Ocean; az óceáni tartalmaz csillagászati navigációt is. A legalacsonyabb szintű ún.' Day skipper' szinten tanfolyam létezik, vizsga nem.
Megdöbbentően gyakorlat-orientált: semmilyen alacsonyabb szintű képesítést nem kérnek, ellenben pl. az Offshore-hoz minimum 50nap, 2500tengeri mérföld - ebből a fele árapályos területen -, továbbá éjszakai, sőt hajóvezetőként is legalább 5 napos tapasztalat, nem régebben mint 10 év. A vizsga is "csak" gyakorlati, jelöltenként 8-12 óra!
Amiket igazán kedvelek a RYA tanfolyami programban:
1: hatósági vizsga csak a legfelső szinten van;
2: akár Görögoszágban vagy Kanári-szigeteken is elvégezhetném;
3: az első tanfolyam házi-vizsgáján a "képzett mannschaft" minősítést lehet megszerezni. Minden hajósfeleséggel és barátnővel elvégeztetném:)
Amit viszont kihagynék, az az árapályhajózási gyakorlat. Az Adrián szocializálódott hajóslelkem képtelen elképzelni, hogy a világ tengerpartjainak nagyobbik részén a tengerszint akár 8-20 métert csökkenhet 6 óra alatt; dagálykor a térkép szerint szárazföldön hajózom, és az áramlás óránként más irányú és erősségű. Ezt nem veszi be a gyomrom! Nem beszélhetnénk inkább a rostonsült kalamáriról?
Osztrák és német hajóstársainknál a Nemzeti Vitorlás Szövetségek mint hatóság(!) adják ki a képesítést. Itt ki lehet kerülni egy különbözeti vizsgával a belvízi képesítést, onnantól 4 szinten BFA FB1-4 lehet tanulni. A tematika igen hasonló a magyarhoz, csak a szintekhez rendelt tananyag más. Lényeg a lényeg, ezt a papírt is elfogadják, ha hajót szeretnénk bérelni az Adrián.
Nem láttam viszont a Horvát Tengerészeti Minisztérium által kiadott hivatalos listán a Magyar Vitorlás Szövetség neve alatt futó, de gebinbe kiadott képzésen megszerezhető képesítést, amivel emiatt nem is tartottam érdemesnek bővebben foglalkozni.
Ha pedig valaki hivatásos tengerész szeretne lenni, annak 14(!) különböző papírral kell rendelkeznie behajózáskor. Akit érdekel, itt olvasson utána!
Stréda Zsófia