A Balatonfüredi Hajógyár a 60-as évek közepén Tolnay László irányítása mellett alkotta meg ezt az azóta is kedvelt 21 lábas kis túrahajót.
Hajótesten mért hossz: 6,50 m
Hajótest szélessége: 2,45 m
Oldalmagasság : 1,98 m
Tömege: 1550 kg
Tőkesúly tömege: 550 kg
Merülése: 1,20 m
Nagyvitorla: 10,5 m²
Fockvitorla: 10,4 m²
Genua: 16,4 m²
Építési anyaga: üvegszál erősítésű poliészter
Befogadóképesség: 6 fő
Már több mind tíz éve saját hajóra vágyakozva koptattam a vizet a Balatonon, mígnem 2001-ben
elkezdett épülni a Balatonfői Vitorláskikötő, ahol az elsők között béreltem helyet.
Helyem tehát volt, így már csak egy megfizethető hajó hiányzott.
2002 februárjában hosszas keresgélés után ráakadtam az én jövendőbelimre. A téli ponyva alá zseblámpával a kezemben bebújva nagyon megtetszett a belső bútorzat jó minősége. Ezzel a vásárlás eldőlt, az utca egyirányú. A hölgy korát tekintve a Hajógyár termelésének valamelyik utolsó darabja, így relatíve fiatal.
Én úgy tartom, hogy a hajó életünk része és a hajó nevének azonosulnia kell tulajdonosával, így
megalkottam azon szabályt magamnak, hogy egy életben egyszer meg lehet változtatni a hajó nevét.
Hát így lett „KOBOLD"-ból SÜSFELNAP, egy nem túl jól kinéző horgászhajóból kicsinosított
családi túravitorlás.
A megvásárlást követően még két évem ráment az átalakításokra.
A rudazat szokásos könnyűfém ötvözet, az állókötélzet és a veretek rozsdamentesek, ez a gyári változat így megfelelő.
Elöl merev fockroller, a kabintetőn mindkét oldalon csörlő, összesen kilenc stopper, egykezesre átalakítva a mozgókötélzet.
Spinnakert egy Sudárról vásároltam: méretre pont jó.
Természetesen a biztonságos hajóvezetés érdekében autopilottal is elláttam a vízi járművet - ha megszomjazom, nyugodt lélekkel le tudok menni egy üdítő fröccsöt tölteni. Süsrobi, a barátom nem iszik sokat százon és elég pontosan vezet.
Belül négy személy részére kényelmes ágyak, a bútorzat mahagóni, hajógyári jó minőségben, körben polcok, az ágyak alatt pakolórekeszek, hátrafelé a cockpitládáig egyik oldalt akasztós szekrény, másik oldalt két jó nagy polc. Az öblítős WC a fukszban az ágy alá került, ha elépakolok egy nagy táskát, a vizsgán nem kell semmit sem szerelni. Az ülőmagasság kényelmes, állómagasság 1,60-ig. Miután beépített motorral nem rendelkezem, így adott lett a hely a lépcső alatt egy 50 literes hűtő beállítására, ami komfortérzetemet erősen javítja, szomjúságomat csökkenti.
3 Bf szélig minden gond nélkül élvezetesen hajózható, nagyobb szélben fockkal és reffelt grósszal
még biztosan jól bírja, de én sokat használom egyedül, így kényelmesen csak a 16 m²-s genuát tekerem ki. 5Bf szél felett a nagy hullámokat nemigen kedveli, erősen bólogat.
A külmotor, a Tomos 4.8 elnyűhetetlen darab, sosem hagyott cserben. A telet a garázsban szárazra törölt karburátorral tölti, tavasszal második rántásra indul. A kikötőben a forgatható motornak köszönhetően rendkívül jól manőverezhető.
Ami hiányzik: egy víztartály kis mosogatóval.
A hajógyári műanyag-technológia hibái most így jó 20 évesen már igencsak látszanak. Jellegzetessége az UV sugárzásnak kitett fedélzeti gélezés kipattogzása. Ez a hiba nemcsak az én hajómon, de a többi Balaton típuson is észlelhető.
A korlátlábak folyamatosan adnak karbantartási feladatot, nem elég masszívak és persze beáznak. A probléma a korláttalp lefogásánál jelentkezik, ott, ahol a fedélzet a leerősítés helyén nincs megerősítve.
Kisebb költségvetésű családoknak és nem túl nagyra nőtteknek ajánlom, nem fognak csalódni, mert
egy igen jóindulatú, kisméretű, de élhető hajóra lelnek benne.
Ha ismét hajóvásárlásra keríthetnék sort, talán egy kicsit nagyobbat választanék, beépített motorral és valódi állómagassággal.
Nagy Zoltán
alias
Süsi kapitány
Korábbi hajótesztek:
Nagy Zoltán