Sudár Sport
Egységes tervezésű Balatonra termett túra-verseny vitorláshajó.
Teljes hossza: 8. 00 m
Vízvonal hossza: 6.60m
Szélessége: 2,25 m
Merülése: 1,40m
Vízkiszorítása: 1600 kg
Vitorla felület: nagyvitorla+génua: 28 m"
Spinakker: 43 m2
Sokan külföldről próbálnak használt hajót behozni, nekem is ajánlották, de egy nagyhajós barátom figyelmeztetett, hogy „látatlanban nem célszerű használt hajót behozatni, mert gondok lehetnek az ozmózis körül".
Nekem előtte egy NDK-s gyári 420-asom volt (ez most is megvan). A hajó hibátlan külső és belső állapotban került hozzánk 10 éve. A kajütben szépen mutatott az igényes faberendezés, ahol 4 fő részére kényelmes fekhely is biztosított. A vitorlázat nem mutatott egységes arculatot, bár az eredetük miatt nem volt okunk szégyenkezni. North Sails fock, Soling grósz, Elvström génua feszült a szélben, bár állapotukkal nem voltunk elégedettek. Yamaha 2 ütemű külmotor biztosította a hajó kikötőbeli mozgását, igaz ugyan, hogy megfelelő körülmények között (szél, időjárás) inkább vitorlával állunk be, élvezve a lágyan suhanó hajó egyenletes lassulását, és a csöndet, - ami a motor kedves duruzsolásának hiányával érdemelhetünk ki.
Az idő és az UV vasfoga a vitorlákat eléggé megviselte, ezért 2007-ben egy garnitúra új vitorlát kapott a hajó, amely az osztály előírásoknak megfelelő, és amellyel a hajó regisztrálva lett a HUN371-rajtszámmal. Az új vitorlák triradiál szabásúak és nagyon szépen állnak a régi Köfém árbocon. Ezzel egy időben a fokrollert lecseréltem egy merev forstagra, mert az előzővel sokszor pont a legkritikusabb szituációkban nem lehetett a génuát feltekerni. A hajó összes futó kötélzete a cockpitból könnyen kezelhető. Időközben a kétütemű motort négyüteműre cseréltem. A megbízhatóbb és finomabb alapjárat könnyebbé tette a kikötőben a manőverek végrehajtását. Sajnos a motor nem táv vezérelt, így ha egyedül vagyok, a ki és beállás a motor és a kormány egyidejű kezelése miatt nem mindig egyszerű. A hajó stabilitása nagyon meggyőző. Az összsúly fele a tőkesúly! A reffsor nincs bekötve, de eddig nem is kellett használni. A hajóval eddig csak „házi versenyen" indultunk. Ha az árbóc jól van beállítva, teljes vitorlázattal deck vizen döntve is csak kevésbé hajlamos a luvolásra. Ha tovább dőlne, csak schottolni kell. Sokat versenyzek Reginával, ami szépen tud luvolni hasonló szélviszonyok mellett. Természetesen 5-6-os szél felett már sok a teljes vitorlázat, de a génua egyedül is szépen viszi a hajót. A triradiál szabású új vitorlákkal a hajó éles menete is nagyon jó.
Mi kikötő lakók vagyunk, nyaraló hiányában majd minden hétvégét a hajón töltjük. Az én magasságommal - ami187cm-t jelent - kényelmesen csak ülni lehet a kabinban, emellett nagyon hiányzik, hogy a hátamat nem lehet nekitámasztani semminek. Korlát nincs a hajón, ami menet közben nem baj, de a kikötőben egy árnyékoló ponyva kifeszítésénél nagy segítség lenne. Van egy abszorciós hűtőládánk, ami a nyári melegben kellemesen hűs innivalót kínál. A hajó 6 főre van vizsgáztatva, ez a létszám egy kicsit sok, ha magasságban túlméretezett felnőttek szeretnének együtt vitorlázni. Az árboc előtt 2 személynek van napozási lehetőség, ha csak nem deck vizen megy a hajó (nincs korlát). A Sudár Sport utódja a Sudár Regatta. Az első pillanatra is látható módosítások csak előnyére váltak az amúgy is jó hajónak ( kormány fél méterrel hátrébb került, így a lépcsős tükrön könnyebbnek tűnik a motorkezelés és kormányzás együtt. Tudomásom szerint a Regattán már másként van rögzítve a tőkesúly, mellyel az egyik hibaforrás is megszűnik. A Sudár Sportban a tőkesúly csavarozása okoz némi hajszálrepedést a hajótest és a kíl között. Az idő előrehaladtával néhány kisebb gélprobléma elő- előfordul, de ezek javíthatók. Az ozmozis megelőzésére 6 évvel ezelőtt a vízvonal alatti rész kapott egy 6 rétegű bevonatot. A Sudár Sportot jó szívvel ajánlhatjuk mindenkinek, aki egy gyors, biztonságos hajót szeretne. Túrára, versenyzésre egyaránt alkalmas. Magasságban túlméretezett egyedeknek kissé szűk a helykínálat. A magassági korlátok, a kikötőlakás" és a népes, vitorlázást szerető család miatt egy nagyobb, 31-34 lábas, megfelelően gyors hajót azért el tudnék magunknak képzelni. Talán egy Elan-t választanék....
Izsák László