Milyen terveitek voltak a 2010 -es szezonra?
A versenynaptár megjelenésekor minden évben megtervezi a csapat, hogy mely versenyeken vegyen részt. Ez idén is így volt és gyakorlatilag a tervnek megfelelően teljesítettünk. Ami már év elején is kérdéses volt, az a Tengeri Bajnokságon történő részvétel. Persze alapvetően akkor még úgy gondoltuk, hogy ez kizárólag anyagi kérdés lesz, viszont az indulási feltételek jelentős javulása ellenére sem tudtunk elmenni, mert pont a verseny hetében kellet szüretelni és a szőlőt feldolgozni. (Egy hordóhasználati teória igazolásával kísérletezik a csapat egy része, ami reményeink szerint kiváló minőségű csapatborban ölt majd testet!)
Milyen lett a 2010-es mérleg?
Felemás érzésekkel zárjuk az esztendőt. A csapat talán jobb eredményeket várt erre az évre. Ez a negatív oldal. Ami viszont feltétlenül pozitív, hogy mindig a mezőny elejében futunk, összeszokott csapattal vitorlázunk és az év eleji kommunikációs nehézségeken is könnyen túl tudtunk lendülni. Sikerült több első helyezést is elérni és ezeken kívül is gazdagodtunk néhány éremmel.
Volt e támogatási gondotok, ha igen hogyan vészeltétek át az évet?
Azt gondolom, hogy erre szinte minden csapat egyértelmű igennel válaszol. Sajnos. Két oldalról kell megközelíteni ezt a kérdést. Az egyik az anyagi támogatás, ami sajnos a nullával volt egyenlő. Az év során próbáltunk szponzort szerezni a hajónak, mert sajnos egy majdnem 10 éves grósszal és a tavalyi bajnokságon elszakadt és gyakorlatilag javíthatatlan genuával megyünk, ezek egyértelműen cserére szorulnak. Ezen túlmenően a Tengeri Bajnoksághoz próbáltunk támogatást szerezni, amelyre volt is ígéret, de az indulás elmaradása miatt ezt nem tudtuk igénybe venni.
A másik aspektus esetünkben az a Magyarországon alkalmazott Yardstick előnyszámrendszer. Itt a támogatás hiánya persze nem azt jelenti, hogy a jelenlegi 90-es számunkat meg kellene változtatni mondjuk 96-ra, de érdemes elgondolkodni egy másik rendszer bevezetésén, illetve a jelenlegi finomításán. Azt gondoljuk, ha valaki megnézi a YS I. bajnokság résztvevőinek a számát, akkor nem lehet kérdés, hogy változásra van szükség. Bármelyik csapatot elkedvetleníti, ha egy jelentősen kedvezőbb YS számmal bíró hajó reffelt grósszal és genuával gond nélkül tartja a tempót. Ez sokszor előfordul sajnos, de a konkrét eset, ami még mindig az eszünkben van, az a Pünkösdi Regattához kapcsolódik és a hajó 95-ös besorolással fut. Nem írunk nevet, mert nem egy-egy konkrét hajóval van gond, hanem az alkalmazott előnyszámrendszer az alapja az elégedetlenségnek. Pl, amennyire tudjuk Németországban a YS rendszeren belül arra is van lehetőség, hogy a szélerősség függvényében tovább finomítják az előnyszámokat. A Pünkösdi Regatta tapasztalatai alapján láthatóan nem véletlenül, kevés manőver és bő szél esetén egyértelműen kisebbek a különbségek, mint gyenge szélben, ahol jobban számít a súly, a vitorlafelület, stb.
Melyek voltak a kedvenc versenyeitek, és miért?
Az évadnyitót meg kell említenünk, bár ez csak a csapat egy részét illeti, viszont ezen a versenyen kormányosunk Ember Sándor vitte a Nemere II.-t és meggyőző élvezetes vitorlázást mutattak be már a szezon elején.
Emlékezetes természetesen a Bankár Kupa és az Ügyvéd Kupa is, mert ezek a szokásosnál is jobb hangulatban teltek. A Bankár Kupán idén lecsúsztunk a dobogóról, de örültünk, hogy a legnépesebb mezőnyben - több mint 30 hajó - negyedik helyet szereztük meg, az Ügyvéd Kupa pályaversenyén pedig a dobogó legfelső fokára állhattunk.
Annak ellenére, hogy folyamatosan csökken a résztvevők száma, mindig szívesen emlékszünk az Országos Bajnokságra, hiszen kedveljük a pályaversenyeket. Igaz idén beárnyékolta a versenyt, hogy Emese kéztörése miatt a verseny napján változtatni a pozíciókon, de élveztük a futamokat.
Ezzel lehet, hogy nem mindenki ért majd egyet de az élmények között tartjuk számon a Kékszalagot. Persze úgy, hogy ilyenből elég volt egy, de jó visszagondolni arra, hogy megcsináltuk, hogy a rajt után egy - másfél órával még volt mögöttünk Libera és a Sirocco előtt hajóztunk.
Melyik versenyt nem szerettétek, és miért?
Itt is meg kell említenünk az Országos Bajnokságot, ami ellentmondásnak tűnhet, de itt ismét szeretnénk felhívni mindenki figyelmét arra, hogy folyamatosan fogy a mezőny. Ha nincs változás, akkor senki ne lepődjön meg azon ha 2011-ben mondjuk 6 hajó nevez YS I.-ben!
Volt-e valamilyen emlékezetes esemény, amire szívesen gondoltok?
Sok esemény van, amire szívesen emlékezünk vissza. Ez mind-mind muníció ahhoz, hogy a telet átvészeljük. Vannak apró, más számára talán érthetetlen történések és persze a munka sikerét tükröző eredmények.
A teljesség igénye nélkül Ügyvéd Kupa I. helyezés, Bankár Kupán a Sirocco előtti befutás, a Kékszalag teljesítése, kávék a Karolinában, remek borok a Balaton Borgalériában, a Söptei féle csülök és a vacsorák a Bujdosó Pincében.
És persze minden esetben az a pillanat, amikor pénteken délután az ember beül az autóba és elindul a Balatonra!
Változott-e a csapat összetétele?
Egy-két alkalom volt, amikor időpont ütközés miatt nem a teljes csapat vitorlázott esetleg más segítségét kellett kérni az induláshoz, de alapvetően egységes felállásban mentünk idén és reméljük ez jövőre is így lesz.
Mennyire voltatok elégedettek a hajóval, voltak technikai problémák?
A hajónk már több mint 25 éves. Ez egy első generációs X-99, a dán X-Yachts cégtől. A hajó meglepően jó állapotban van, így komoly technikai problémánk nem akadt. Ami természetes, hogy a kötélzetre folyamatosan figyelni kell, illetve az elöregedett vitorlákat már cserélni kellene.
Lesz e a télen átalakítás?
Reméljük! Persze ez nem jelent valódi módosítást, de szeretnénk ha felkerülnének a különböző mérőműszerek, amelyek hiányában nem egyszerű az élet. Jelenleg a hajó műszerezettsége egy iránytű és egy mélységmérő, de nem látjuk a sebességünket, a szélirányokat és a szélerősségeket, stb. ami nyilvánvaló hátrány.
Emellett örülnénk neki, ha a vitorlák cseréjére is sor kerülhetne.
Vannak-e már terveitek 2011-re? Milyen versenyeken szeretnétek elindulni,
pl Kékszalag? Esetleg külföldi szereplés?
Amit tervezünk azok a szokásos versenyeink, illetve egy új versenyen történő részvétel. Pünkösdi Regatta, Ügyvéd Kupa, Bankár Kupa, Spartacus pályaverseny, Kékszalag, Nagyhajós Bajnokság, Szüreti regatta és lehetőség szerint valamilyen külföldi szereplés is.
Az új verseny pedig a Borász Regatta. Ennek a szervezésében részt is veszünk, az alapötlet tulajdonképpen a kapitányunktól származik. Reményeink szerint szép számban képviseltetik magukat majd a borászatok és a borokhoz/borászathoz kapcsolódó ágazatok prominensei és egy jó hangulatú versenyt sikerül megrendezni.
Érinti a hajótokat a Kékszalag páratlan évekre vonatkozó korlátozása? Ha igen mivel indultok?
Ha a korlátozás felől közelítjük meg, akkor pozitívan érint minket, hiszen ezekben az években várhatóan előrébb végzünk majd abszolútban :)
- Nagymedve a FaceBookon
- Évértékelés: Detre Diána 2010
- Évértékelés: Principessa 2010
- Évértékelés: Raffica 2010
- Évértékelés: Gardazzurra 2010
- Évértékelés: Nagymedve 2010
Fehérgyarmati-Tóth Károly