Nemhogy egy olimpiai felkészülési ciklust nem ívelnek át a hangzatos versenysport-stratégiák, de az elmúlt évben már szinte folyamatosan változnak a koncepciók. A Szövetség közelmúltbeli munkáját figyelve elmondhatjuk: szinte csak a bizonytalanság biztos.
Mint arról már korábban beszámoltunk, a helyzet akkor vált igazán pikánssá, amikor az MVSZ elnöke által felkért munkacsoport munkához látott azzal a céllal, hogy a korábban az Olimpiai és Élsport Bizottság (OÉB) által megalkotott és az Utánpótlás Bizottság (UB) által is átvett működési és támogatási rendszer helyett készítsen el egy új versenysport-stratégiai és finanszírozási koncepciót. A tervezet szakmai szempontból azonban nem aratott osztatlan sikert: mind az említett bizottságoknak, mind az egyesületeknek és edzőknek, mind az utánpótláskorú versenyzők támogatásában kiemelt szerepet vállaló szülőknek voltak fenntartásai. Ez persze érthető, hiszen - többek között - a pénzről is szól ez a történet. A feszültségek és ellentétek feloldására a Szövetség egy konzultációt hirdetett meg az érintett felek bevonásával.
Az eseményről és a javaslat részleteiről korábbi cikkünkben már beszámoltunk. Többek között ekkor derült fény arra is egy hozzászólás kapcsán, hogy a jelenleg érvényben lévő „Az Olimpiai Hajóosztályok MVSZ által szabályozott működési és támogatási rendszerének" egy kitétele alapján a „dokumentum semmilyen formában nem módosítható az első olimpiai kvalifikációs versenyt megelőző 14 hónapban". Hogy hogyan kerülte el a szakértői csoport - és persze az összes érintett - figyelmét a leváltani kívánt dokumentum szövegének harmadik (!) oldalán lévő megjegyzése, nem tudjuk megmondani. Mindenesetre egy efféle fiaskó kissé visszásan hat az állandóan a „szakmai kompetenciákon" lovagoló hangzatos szövetségi kommunikáció fényében.
A munka persze gőzerővel folyt tovább, olyannyira, hogy az egy héttel későbbi elnökségi ülés napirendjét nem is sikerült időben szétküldeni a feleknek, így hiába gyűltek össze a nagytekintélyű urak, döntéseket ott helyben nem is hozhattak. Igaz, nem is nagyon lett volna miről, hiszen az OÉB által küldött módosított verzió szintén már a határidőn túl érkezett, a megbízott munkacsoport pedig nem is készült el a saját anyagával. „Nincs értelmezhető döntési alternatíva" - sommázott az Elnök. Közel három héttel az elnökség által ez első negyedévre ideiglenesen elfogadott jelenlegi struktúra hatályának lejárta után...
És amíg a Szövetségben a sokszor személyeskedésektől sem mentes viták és pozícióharcok folynak, a szezon már rég elkezdődött - a versenyzők, edzők, klubok, támogatók és szülők pedig híján vannak az egyértelmű iránymutatásoknak. Az érintett felek konszenzusa nélkül mindenesetre nehezen elképzelhető egy mindenki számára elfogadható szakmai koncepció megszületése. A helyzet értékelésével persze az elnökség is egyetért, csak épp a megoldások megtalálásával gyűlt meg a baja.
A napokban újabb fordulatot vett az ügy. Az OÉB tagjai az elnökségi támogatás hiányában lemondtak bizottsági megbízatásukról. Mint fogalmaztak, nem tudják támogatni a szezon közbeni stratégiaváltást, így elképzelhetetlennek tartják a versengő koncepció és saját tervezetük összefésülését. Döntésük célja a fennálló zavaros helyzet mielőbbi felszámolása, és a versenyzőket érintő bizonytalanságok megszüntetése.
És a legfrissebb: az MVSZ pályázatot írt ki a szövetségi kapitányi posztra - lehet jelentkezni! De ha csak a véleményedet osztanád meg, mi arra is kíváncsiak vagyunk.
Az MVSZ olimpiai és élsport-koncepciójának kivonatos története 2010-től
2010.02.09-i elnökségi ülés 5. sz. határozat
(egyhangú igen)
A Magyar Vitorlás Szövetség elnöksége jóváhagyólag elfogadta az Olimpiai és Élsport Bizottság által beterjesztett „Az Olimpiai hajóosztályok MVSZ által szabályozott működési és támogatási rendszere" c. anyagot, azzal, hogy a szabályozás 11. mellékletében (Utánpótlás és olimpiai versenysport támogatási szerkezete - 2010 év) szereplő bázis kiindulási alapja a 2009. évben az MVSZ költségvetésében élsportra fordított támogatási összeg. Az MVSZ részéről erre a célra fordítható összeg az MVSZ 2010. évi költségvetésének összeállításakor kerül véglegesítésre.
2010.11.09-i elnökségi ülés 1. sz. határozat
(egyhangú igen)
A Magyar Vitorlás Szövetség elnöksége jóváhagyólag tudomásul vette az Utánpótlás Bizottság és az Olimpiai és Élsport Bizottság által közösen beterjesztett „Beszámoló az Utánpótlás és Olimpiai Hajóosztályok munkájáról 2010. január - 2010. október" c. tájékoztatót és felhatalmazza a két bizottságot, hogy az eddigi irányvonal mentén folytassák munkájukat.
2011.01.25-i elnökségi ülés 7. sz. határozat
A Magyar Vitorlás Szövetség Elnöksége 2011. első negyedév végéig irányadó jelleggel elfogadja a jelen elnökségi ülésre beterjesztett „Az Utánpótlás és Olimpiai Hajóosztályok MVSZ Által Szabályozott Működési és Támogatási Rendszere" c. anyagot azzal, hogy a közeljövőben megtartott szakmai egyeztetés után, a következő elnökségi ülésen (2011. március 1.) hoz végső döntést a témáról.
2011.03.01-i elnökségi ülés 4. sz. határozat
(egyhangú igen)
Az MVSZ Elnöksége megbízza az Elnök úr által felkért Munkacsoportot, az OÉB-t és UB-t, hogy a Munkacsoport által 2011. 02. 23-án az Elnökség elé tárt alapvetéseket, ill. az OÉB/UB által korábban előterjesztett támogatási rendszert figyelembe véve, delegáltjaik útján haladéktalanul kezdjen tárgyalásokat az érintettekkel (versenyzők, szülők, egyesületek) a módosított utánpótlás és olimpiai koncepció vonatkozásában. Egyeztessen továbbá a javasolt ill. a jelenleg betöltött szakmai pozíciók munkavállalási és munkaköri feltételeiről, a tárgyalások eredményét írásos javaslatban foglalja össze, ill. a szövetségi kapitányi pályázatra állítsa össze a pályázati kiírást. A fenti témakörökkel kapcsolatos, egyeztetett részletes javaslatokat legkésőbb 2011. 03. 31-ig terjessze jóváhagyásra az Elnökség elé.
Felelős: Wossala György elnökségi tag
2011.03.01-ei elnökségi ülés 5. sz. határozat
(6 igen, 4 tartózkodás)
2011. 03. 31-ig az utánpótlás és olimpiai sportolók MVSZ támogatása az OÉB/UB által a mai (2011. 03. 01.) elnökségi ülésre előterjesztett, az Elnökség által korábban már ideiglenesen jóváhagyott támogatási rendszer szerint folyjon legfeljebb 3 millió Ft keretösszegig.
Tordai Zsolt