Hogy miért volt mégis nehéz nekilátni ennek a cikknek? Mert nem lehet igazságot tenni, és  nehéz elfogulatlannak maradni. Dr. Szilbereky Józseffel (a 30-as osztálykapitánnyal) legalább olyan jó hangulatban beszélgettünk, mint Gömbös Lóránddal, (a Manöken tulajdonosával). Az is tény, hogy az ember nehezen fog neki olyan dolognak, aminek talán sohasem lesz vége. Ez pedig pontosan olyan dolog. Az előzményeket talán már mindenki ismeri, ha máshonnan nem, hát onnan, hogy megírtuk.

 

 

 

Nézzük először a tulajdonos szemszögét. Gömbös Lórándnak az volt a vágya, hogy építsen egy 30-as cirkálót. A 30-asok nem azok a tipikus duplakabinos ebédlőasztalos, beépítettkonyhás családi hajók. Ezekkel versenyezni illik. Ezért aztán Lóránd olyan hajót szeretett volna készíttetni, amivel az élvonalban versenyezhet. Ehhez persze minden technológiai újítást be is vetett, amit nem tiltott kifejezetten általa kikért osztályelőírás. Lóránd tudta, hogy kétesélyes a játszma, hiszen még nem épült szendvics szerkezetű 30-as, talán azt is tudta, hogy ez nem véletlen. Az viszont tény, hogy az általa kikért osztályelőírásban ennek tiltása nem szerepelt, mert ezt bár megszavazta az osztály, valahogy nem került át a technikai bizottsághoz és elmondása szerint, erről az osztály sem tájékoztatta.

A hajó készült, de felmérések nem történtek. Hogy miért, arról persze megoszlanak a vélemények. Az egyik oldal szerint hiába hívták a felmérőt, az nem akart jönni. A másik oldal szerint meg nem is hívták annyira. Ugyanakkor Lóránd szerint nem is elvárás, hogy 4 alkalommal felmérjék az épülő hajót. Ilyet az előírásban nem talált. Az tény, hogy ez (bármilyen okból is) nem történt meg. A hajó végül elkészült, és mint utóbb kiderült minden paraméterében (leszámítva héjszerkezetet) megfelel az előírásoknak. Sőt sebességpotenciálja is megegyezik a többi 30-aséval.

 

 

 

Nézzük az osztály szemszögét. Amikor kiderült, hogy a Manöken szendvics szerkezettel épül, Dr. Szilbereky József beterjesztette az osztály elé, hogy módosítsák az osztályelőírást. Ha lehet karbon árboc, lehessen szendvics szerkezet is. Az osztály ezt nem fogadta el. Nem mellesleg már 2000-ben szeretett volna Horvát Mihály egy szendvics szerkezetű hajót építeni, de erre már akkor is nemet mondott az osztály. (És ekkor került volna bele az osztályelőírásba is ennek tiltása, és ez az ami nem jutott el a technikai bizottsághoz). Egy viszonylag kis létszámú klasszikus osztály másként működik, mint egy több száz hajót felvonultató flotta. Egy ilyen osztályban személyes kapcsolatok vannak. Megannyi közös emlék, tiszteletre méltó múlt. József elmondta, hogy már csak hét darab igen rossz állapotú 30as volt, amikor elkezdtek életet lehelni az osztályba 84-ben. Aminek az első lépése épp az osztályelőírás volt. Azóta sorozatosan újították fel, és építették az új hajókat! Egy ilyen osztályba nem lehet "erőből" belépni, éppen az összetartás, és a viszonylag kis létszám miatt. József elmondta, hogy többször próbálták felvenni a kapcsolatot Lóránddal, de sajnos elmérgesedett az ügy.

Hogy mi a helyzet most? A technikai bizottság adja a labdát a jogi bizottságnak, aki egy laza passzolással visszaadja az MVSZ elnökségnek, aki aztán lecsúsztatja a technikai bizottságnak. Így megy ez 2007 óta körbe - körbe. Döntés nincs.

Viszont ott van a Manöken a legtöbb versenyen. Elindul, és megy. Osztályon kívül. Pedig a ma sem túl népes osztálynak is (elvileg) érdeke lenne, hogy új hajók lépjenek be.

Hogy egészen lemenjünk az alapokig, jogilag ott lenne a fő kérdés, hogy pontosan mikor kezdődött a hajó építése. Az előtt, vagy az után, hogy az osztályelőírásba bekerült az a bizonyos klauzula. Ennek eldöntése már-már nyomozói, bírósági feladat lenne. Az emberi oldal sokkal összetettebb. Ha a két oldal az elejétől kezdve konstruktívan áll egymáshoz, vélhetően nem alakul ki ez a helyzet.

Minden esetre az a témával kapcsolatos utolsó MVSZ döntés, hogy nézze meg a hajót egy független (akár svéd) felmérő.

Na vizsgáljuk meg ezt a gyakorlatban. Idejön a messzi Svédországból egy okos ember. Megnézi a hajót, aztán megkérdezi, hogy pontosan mit is kellene igazolnia.
Hogy megfelel-e a Svéd előírásoknak a hajó? Nyilván nem felel meg, mert azok mások mint a hazai előírások.
Hogy megfelel-e a Magyar előírásoknak? Mi köze neki a magyar előírásokhoz. Azt talán döntsük el mi. Mellesleg melyik előírásnak. A mostaninak amiben már benne van, hogy nem lehet szendvics, vagy a réginek amiben még nem volt ilyen kitétel?

Én mondom Dredd bíró legyen a talpán aki itt igazságot tesz. De hogy nem egy svéd felmérő lesz, az biztos. (Mellesleg ebben mindkét oldal egyet is ért). 

Hogy merre tovább? Azt nem lehet tudni. Valami miatt a 30-asok nagyon nem szeretnék, ha a Manöken 30-as lenne. Ugyanakkor valami miatt a Manöken nagyon 30-asnak néz ki.

Persze így a cikk végére is megválaszolatlan jó pár kérdés:

Ha van egy néhány hajós osztály, ami már már baráti társaság évtizedek óta, akkor elég, ha van egy hajó ami megfelel az előírásoknak, és máris ott a helye az osztályban és a társaságban?

Ha karbon árboc lehet a 30-asokon, akkor miért nem lehet szendvics szerkezetű a hajótest? Ez sokkal tartósabb, és szebb is. Nem beszélve arról, hogy korszerűbb.

Valójában kinek jó az, hogy van egy gyönyörű hajó, ami minden mérhető paramétereiben megfelel az osztályelőírásnak, mégis osztályon kívül versenyez?

Na most már biztosan minden kedves olvasó érzi, hogy miért kellettek hónapok hozzá, hogy elkészüljön ez a cikk. Így több mint 900 legépelt szó után történt bármi? Lett ennek bármilyen értelme? Ettől csökkentek az ellentétek? Szebb lett a világ? Nem.

Viszont legalább írtunk a 30-asokról, amik talán leggyönyörűbb hajók a Balatonon. Akár osztályban vannak, akár nem.

 

Szutor Ferenc