2008. július 8-án hagytam el Fidzsit. 3 és fél év telt el azóta, és semmi nem változott itt. Mosolygós, barátságos, barna bőrű helyiek, csinos, vonzó, egzotikus fiatal lányok és nők.
A Vuda Point Marinába a Carinával a 28. születésnapomon érkeztem meg. Idén a LULLABY vitorlással, négy évvel később pont ugyanazon a napon, a születésnapomon kötöttünk ki ebben a ciklonoktól védett (hurrican hole) kikötőben.
Valamilyen értelemben most ért véget a vitorlásutam. Fidzsiről Fidzsire most kerültem meg a Földet. Nagyon jó volt újra találkozni a régi ismerősökkel, barátokkal. A legtöbb volt barátnőmnek férje van már és gyerekei - a trópusi klímán gyorsabban jár el az idő a fiatalság felett.
Indulás Tongáról
Két hét alatt bejártuk a Tongatapu szigetcsoport egy részét, Tonga legdélebbi szigetcsoportját. Természetesen minden szigetre nem volt időnk, de azért kaptunk egy képet a környékről. Mi voltunk az egyetlen vitorlás hajó, amelyik Tonga, Nuku 'Alofa-ról Fidzsire tartott. Rajtunk kívül mindenki Új-Zéland, Opua felé veszi az irányt. A ciklonszezon közeledik, és a többség ez idő tájt inkább elhagyja a trópusi vizeket. Pedig ilyenkor is lehetséges vitorlázni errefelé, de mindennap figyelni kell az időjárás-előrejelzést!
Tonga-Fidzsi vitorlásút
Az 520 tengeri mérföldet 3 nap és 7 óra alatt tettük meg. Átlagsebességünk 6,5 csomó felett volt, ami a második legjobb érték a Csendes-óceáni szakaszon. Jó szél jó irányból.
A szél az első két napon Bf.5-ös volt átlagban és délkeleti, majd a harmadik napon beerősödött Bf.7-re (Bf.8-as befújásokkal, kb. 37 csomó körüli szelek) keleti irányból.
A Navula bejáraton keresztül vitorláztunk be Vitu Levu főszigethez. A korallpadok közötti Navula Passage egy széles és jól kibójázott bejárat, ez az egyik főbejárat a főszigeten. Ezen keresztül jöttem be a Carinával és több más hajóval is.
A bejárattal szemben a Momi-öböl ismerős képe fogadott, itt dobtunk horgonyt most is.
A cukornád aratása miatt a szél minden irányból pernyét fújt a hajónkra.
Másnap kora reggel, fedélzetmosás után elindultunk Lautoka város felé. Jó szelünk volt és gyorsan tudtunk vitorlázni. Néhány óra és 25 mérföld után a városi kikötő előtt ismét lehorgonyoztunk, és felhúztuk a sárga lobogót (Q lobogó, jelentése: járványmentes a hajó). Dingibe pattantam, és kimotoroztam a vám épületéhez. A beléptetési formaságokat és tetemes befizetést követően egy vámos átvizsgálta a hajót fidzsi stílusban (BULA! BULA! Mosolygás, beszélgetés, és mindig minden oké!) A vámos 10 perc ellenőrzés után engedélyt adott a sárga lobogó lehúzására, vége a bürokráciának és szabadon mozoghatunk Fidzsin.
HURRÁ, ismét Fidzsin vagyunk!
Trópusi viharok és globális felmelegedés
A ciklonszezon a Dél-Csendes-óceánon december és április között tart, a legtöbb ciklon januárban és márciusban csap le a térségben. Az időjárásrendszerek változása (globális felmelegedés) miatt az utóbbi években a valóságban már hosszabb a ciklonszezon: november közepe és május vége között várhatóak a trópusi viharok, hosszabb és nagyobb térséget is érint a ciklonaktivitás. 2005 februárjában a Percy Ciklon a Tokelau szigeteket pusztította el, ami a 8°34' délen helyezkedik el. Korábban ciklon nem ment fel ennyire északra!
Ciklonszezon Fidzsin
Amikor a ciklonszezonban szervezzük a vitorlástúrákat, minden reggel fokozott figyelemmel hallgatjuk a helyi időjárás-jelentéseket, ezek általában 3 napig megbízhatóak. 5-6 nappal hamarabb már tudják a ciklonok várható útvonalát és kiadják a riasztást is. Ennyi időnk van keresni egy távoli, ciklonbiztos sheltert.
A jachtosok nagy része a ciklonszezonban elhagyja Fidzsit, és Új-Zélandra vagy Ausztráliába vitorlázik októberben. Néhányan azonban erre a fél évre itt hagyják a hajójukat. A többség a Vuda Point Marinában kidaruzik, és a tőkesúlyt beássák a földbe. A másik népszerű megoldás, hogy a Vanua Levun - Fidzsi második legnagyobb szigetén -, Savusavu városban található Copra Shed Marinában telepített rendkívül erős bójákat használják. Itt még a néhány évvel ezelőtti Ami ciklonban sem sérült egyetlen hajó sem!
A harmadik lehetőség a Malololailai szigeten található Musket Cove Yacht Club, ami ugyan nagyon védett marina, de azért én mégsem ajánlanám.
A legbiztonságosabb megoldás, amikor a hajóval egy folyóban felmotorozunk egy mangroveerdőbe, és sok ponton kikötjük magunkat. A legtöbb vitorlázó barátom ezt csinálja, főleg azok, akik itt laknak, vagy nagy tapasztalatuk van ciklonok átvészelésében. A LULLABY vitorlással ciklon esetén a közeli Naviyago folyóba fogunk felhajózni. Hans néhány napja megmutatta dingivel a folyó mellékágait és a mangroveerdőnek azon részét, ahova ő szokott menni. A helyi halászok, turistahajók, kompok, pilothajók, kisebb teherhajók stb. mind ide állnak be ciklon esetén, és általában nagy a zsúfoltság. De több mangroveerdő is van a Vitu Levu főszigeten, ahol át lehet vészelni a ciklont, például Suva főváros vagy Singatoka város mellett is.
Terveink
A héten indulunk a Yasawa szigetcsoport felfedezésére, ami Fidzsi északnyugati szigetcsoportja - és szerintem a legszebb a környéken. Lakatlan szigetek, színes halakkal teli korallpadok, kedves kis falvak barátságok helyiekkel. Fidzsin az a szokás, hogy amikor meglátogatunk egy települést, akkor viszünk a falu vezetőjének (chief) egy zacskó kavát. Ez egy helyi növény gyökere, és a helyiek tradicionális italának alapanyaga. A savusavu szertartás szigorú keretek között zajlik. A hagyomány szerint a vendég által hozott kavat a helyiek porrá zúzzák az erre a célra szolgáló kőmozsarakban, majd vízzel összekeverve a szertartás rendje szerint a falu főnöke a körben ülők közül először a vendéget kínálja kókuszdióhéjból. A kavát megállás nélkül kell kiinni a kókuszhéjból. Ezt követően az újra kavával töltött kókuszhéjat a ceremónia vezetője szigorú rangsor szerint körbeadja. Először a faluközösségben vezető szerepet játszó személyek és tiszteletnek örvendő idős emberek kapják, majd őket követi a többi férfi. Nők és gyerekek ezen a szertartáson nem vehetnek részt.
A szertartás közben a falusiakkal beszélgettünk, mert mindenki beszél angolul. Mi kérdezzük őket általában a helyi viszonyokról, a faluról, a szigetről, ők pedig minket Magyarországról, Európáról. Gyakran érdekes párbeszédek alakulnak.
Vitorlástúráink
Decemberben levitorlázunk Fidzsiről Új-Zélandra: a 3 hetes út csak tapasztalt vitorlázóknak ajánlott! Új-Zélandon lesz egy kéthetes vitorlástúránk január elején-közepén, ahova jöhet kezdő és nem tapasztalt vitorlázó is.
Az egyik legizgalmasabb és legnehezebb utunk az Új-Zéland, Auckland - Ausztrália, Sydney (2012.január 23.- február 15.) lesz, amit ismét csak tapasztalt tengeri vitorlázóknak ajánlunk.
Békét és Szelet!
Méder Áron
www.meder.hu
aron@meder.hu
OCEAN SAILING
Fidzsi-szigetek, Vitu Levu sziget
Méder Áron