Az általunk versenyzésre használt vitorlás hajómodellek, hasonlóan más tőkesúlyos vitorlás hajókhoz, a hajó oldalcsúszást csökkentését segítő és stabilitását biztosító uszonyos tőkesúllyal (angolul: fin keel, németül: fin kiel) és a kormánnyal kiegészített hajótestből és a rudazatokkal ellátott vitorlázatból áll.
Hajótest:
Csak egytestű versenykategóriák vannak ma Magyarországon.
A hajótestek sokféle anyagból készülhet, kivéve azon osztályokat, ahol bizonyos anyagok felhasználása nem engedett, vagy csak a gyári kivitel használható.
F5-10 és F5-M hajótestek anyagára nincs előírás. A jelenleg nemzetközi szinten használt hajók karbon, kevlar vázanyagokat tartalmazó epoxi alapú vákuumozott és hőkezelt technológiával készített műanyag szerkezetek. Ez az elkészítési mód biztosítja jelenleg a megfelelő szilárdság mellett a legkisebb súlyt, ezért alkalmazzuk.
Az F5-E az IOM osztályú hajómodelleknél Karbon és kevlár nem alkalmazható, ezért üvegszál vázanyagú műanyag vagy faépítésűekkel találkozhatunk. Ez az előírás kisebb költségek érdekében született, hogy a kezdő versenyzők is elérhető építési illetve vásárlási ráfordítással juthassanak hozzá.
A Micro Magic vagy MM osztály nálunk elfogadott nemzetközi szabályai, csak a gyár által készített műanyag lemezből vákuumformázott hajótestet engedélyezi. Ez a legolcsóbb és leginkább egységes hajóosztály jelenleg.
MéreteiF5-10 kategória részére nincs méretre vonatkozó előírás, hanem egy képlet határozza meg a vízvonalhoz viszonyítva az alkalmazható vitorlafelületet. A képlet a fordított arányosság elvén van kidolgozva, vagyis hosszabb vízvonalhoz kisebb vitorlafelület tartozik. Itt tehát az átlagosan ideális arány megtalálása a hosszabb távon célravezető.
F5-M hajótest hossza 127 cm, az F5-E és IOM hosszmérete 1 m (ebből alakult ki az osztály neve, németül Ein Meter Klasse, míg angolul International One Metre)
MM 53 cm, azonos szerszámban készítve gyárilag.
Uszony (fin)
A szállítás miatt kiszerelhető, de egy verseny során, nem elmozdítható megoldásúak.
AnyagaAz uszonyok anyaga és alakja csak az MM kategóriánál kötött, mivel csak a gyári fröccsöntött alkatrész használható. A többi hajóosztálynál karbon, kevlár epoxi anyagok felhasználásával készül.
MéreteiA mélységük a gerinctől mérve F5-E és IOM (egyméteres osztályok) esetén 38 illetve 36 cm-nél nem lehet több, míg F5-M és -10 esetében nincs korlátozás, az általánosan jelenleg használt 61 cm mély a gerinctől számítva. Azért ez elég komoly arány, ha a hajótest hosszához mérjük!
Tőkesúly (bulba)
A tőkesúlyra a legfontosabb előírás, hogy fajsúlya nem lehet nagyobb az óloménál. Általában elnyújtott csepp alakúak a kis hidrodinamikai ellenállás elérése végett. E és IOM hajóknál 2,2-2,5 kg M kategóriánál 3-3,5 kg 10-es osztálynál kb. 3,5-4 kg. MM bulba uszonnyal 380-420 g között szabályos.
KormányCsak az MM osztálynál van különösebb korlátozás, mivel csak a gyári kormányok alkalmazhatók. A többi kategóriánál az egyetlen előírás, hogy nem lóghat a hajótesten túl. Anyaguk hasonló az uszonyéhoz.
- Kapcsolódó cikk: Hajómodellek működése I. rész.
Csóka László